مرور آثار مصطفی فرزانه در سایت هاشور به صورت رایگان

توریست مالزی – آثار مصطفی فرزانه با حمایت انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، سفارت فرانسه و با مدیریت آقای رضا حائری در سایت هاشور به‌صورت آنلاین و رایگان به...
توریست مالزی – آثار مصطفی فرزانه با حمایت انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، سفارت فرانسه و با مدیریت آقای رضا حائری در سایت هاشور به‌صورت آنلاین و رایگان به نمایش درمی‌آید.

علاقمندان سینمای ایران می‌توانند فیلم‌های «جزیره خارک»، «وقایع ایرانی»، «کوروش کبیر»، «زن و حیوان» و «مینیاتورهای ایرانی» این فیلمساز پیشگام را از تاریخ ۷ تا ۱۱ آبان ماه ۱۳۹۹ در سایت هاشور مشاهده کنند. اکران آنلاینِ مرور فیلم‌های مستند مصطفی فرزانه به‌صورت رایگان در سایت هاشور از ۷ آبان ماه به مدت پنج روز قابل دسترسی و تماشا است.

مصطفی فرزانه، نویسنده٬ مترجم و سینماگر ۹۱ ساله ایرانی مقیم فرانسه، به‌واسطه ارتباطِ کتاب‌هایش درباره صادق هدایت شناخته می‌شود. وی اولین سینماگر ایرانی است که در سه جشنواره کن، ونیز و لوکارنو با فیلم‌هایش حضور داشته است.

فرزانه ابتدا در سال ۱۳۳۷ با فیلم «مینیاتورهای ایرانی» در جشنواره فیلم ونیز حضور پیدا کرد و پس از آن در سال ۱۳۴۰ با فیلم «کورش کبیر» در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه جشنواره فیلم کن شرکت نمود. وی با فیلم «زن و حیوان» در سال ۱۳۴۱ در جشنواره‌ لوکارنو حضور داشت و جایزه بهترین فیلم کوتاه هنری را دریافت نمود. پس از مدتی به ایران آمد و مستند «جزیره خارک» را ساخت و نخستین آموزشگاه سینمایی را در سال ۱۳۴۵ تاسیس کرد و از اولین پایه‌گذاران تلویزیون ملی ایران بود.

وی علاوه بر ساخت فیلم در عرصه ادبیات، رمان «چار درد» سال ۱۳۳۳ و نمایشنامه «ماه گرفته» سال ۱۳۳۴منتشر کرد. از دیگر آثار شاخص او می‌توان به کتاب «آشنایی با صادق هدایت» در سال ،۱۳۶۷ رمان «خانه» سال ۱۳۶۹ و «عنکبوت گویا» سال ۱۳۷۵ اشاره کرد. فرزانه همچنین ترجمه‌هایی از گوگول، فروید، اشتفان تسوایک، رنه گروسه و ژان پل سارتر را نیز در کارنامه خود دارد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

2 × 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!