چیزهای عجیبی که مسافران از هواپیماها می‌دزدند!

توریست مالزی – نیازی نیست که به مسافران در ابتدای پرواز گفته شود که نباید از هواپیما چیزی بدزدید، چون این یک امر کاملاً بدیهی است. مثل این که...
توریست مالزی – نیازی نیست که به مسافران در ابتدای پرواز گفته شود که نباید از هواپیما چیزی بدزدید، چون این یک امر کاملاً بدیهی است. مثل این که برای مهمانی رفته باشید و میزبان به شما بگوید که نباید از خانه‌‌اش چیزی بدزدید! البته این دزدی که ما از آن صحبت می‌کنیم را با برداشتن هدیه‌هایی که شرکت‌های هواپیمایی به مسافرانشان می‌دهند اشتباه نگیرید. فکر می‌کنید مسافران هواپیما چه چیزهایی می‌دزدند؟ باورتان نمی‌شود! پاسخ این است: هرچیزی را که به هواپیما پیچ نشده باشد!
خبرگزاری لس‌‌آنجلس تایمز در یک بررسی و مصاحبه با مسافران و مهمانداران هواپیما گزارشی تهیه کرد که نشان می‌دهد دزدیدن اقلام مختلف در پروازها متداول است و کمتر از این موضوع صحبت می‌شود. ماگ قهوه، پتو، قاشق و چنگال و حتی جلیقه‌های نجات از جمله موارد متداول هستند. یکی از مهمانداران هواپیما در این گزارش گفت:
مسافران به صورت روتین جلیقه‌های نجات اضطراری که زیر صندلی‌ها تعبیه می‌شود را برمی‌دارند، ما هم مجبور هستیم در هر پرواز همه صندلی‌ها را چک کنیم تا همه جلیقه نجات داشته باشند.
مهم نیست که مسافران چه چیزهایی را می‌دزدند، آنچه مهم است این است که دلیل این کار چیست؟ در یک بررسی انجام شده درباره‌ی این که چرا مسافران هتل‌ها از وسایل هتل می‌دزدند مشخص شد که عامل اصلی، هزینه‌های بالای هتل است که باعث می‌شود مسافران اینطور فکر کنند که همه چیز جزو این هزینه‌ها حساب شده، پس آن‌ها هم حق دارند همه چیز را با خودشان ببرند. مشکل هواپیماها هم مشابه همین است، انواع کارمزد، مالیات و هزینه‌های جانبی به مسافران تحمیل می‌شود و همه مجبور به پرداخت آن هستند. مسافران هم آگاهانه یا ناخودآگاه عصبانیت خود را با دزدیدن وسایل نشان می‌دهند.
شاید تصور شود که در پروازهای فرست کلاس که مسافر به انتخاب خود بلیط گران‌تری را انتخاب کرده است این موضوع دیده نشود، اما اینطور نیست و دیده شده که برخی افراد بالش و پتو یا دیگر لوازم پرواز فرست کلاس را با خود می‌برند.
یونایتد ایرلاین در یادداشتی به مهمانداران اعلام کرده بود که لوازمی مثل پتو و بالش در پروازها همراه مسافران خارج می‌شود و اگر این روند در همه‌ی پروازها ادامه پیدا کند، هزینه‌ی زیادی در حد میلیون دلار در سال به شرکت تحمیل می‌شود.
در بخش جالبی از این گزارش به هرکدام از این لوازمی که دزدیده می‌شود به طور جداگانه پرداخته شده و دلایل این کار از مسافران پرسیده شده است.

پاکت تهوع هواپیما
مسافری به نام Clemens Sehi این پاکت‌ها را جمع می‌کند و درباره‌ی دلیل این کار می‌گوید «برای من این یک کار همیشگی شده که پاکت‌ها را برای یادگاری بردارم.» او ۲۵۰ پاکت تهوع از ۵۰ کشور مختلف را جمع کرده است، حتی برخی از این پاکت‌ها متعلق به شرکت‌هایی هستند که تعطیل شده‌اند. برای مثال پاکتی از شرکت هوایی Aero Lloyd آلمانی دارد که سال ۲۰۰۳ تعطیل شد. این مسافر شغلش نویسندگی و کارگردانی است و اصلاً اینطور فکر نمی‌کند که این کار دزدی است.

لوازم غذاخوری
برداشتن لوازم غذاخوری از هواپیما بیشتر متداول است و همراه بردن مواردی مثل قاشق چنگال، چاقو، لیوان شیشه‌ای، ظرف نمک و فلفل و … برای مسافران عادی است. در اغلب پروازها به همین دلیل از لوازم مصرفی پلاستیکی استفاده می‌شود که همین موارد هم برداشته می‌شود و البته مشکلی ندارد. یکی از مسافران به نام Valerio Violo در این گزارش می‌گوید «من وقتی از مهماندار پرسیدم که می‌توانم این ماگ را بخرم؟ او به من دوتا هدیه داد، آنها مهربان بودند.»

بالش و پتو
مسافری به نام Simah Etgar می‌گوید «این یک دزدی خوب است، من این پتو و بالش‌ها را به مدرسه‌ای در محله فقیرنشینی در هند که در آنجا تدریس می‌کنم، هدیه می‌دهم.» برخی ایرلاین‌ها پتو و بالش را به صورت فروشی ارائه می‌کنند اما به طور کلی و در یک قانون نانوشته گفته می‌شود که مسافر می‌تواند پتو را با خود داشته باشد مگر این که مهماندار اجازه ندهد و یا در کارت پرواز این موضوع تذکر داده شود یا مهمانداران آن را اعلام کنند.
این سه گروه تنها لوازم متداولی بودند که بیش از بقیه از هواپیما خارج می‌شود اما تمام ماجرا این نیست. مسافران چیزهایی را با خود می‌برند که باعث تعجب است که به چه دردشان می‌خورد! مثل جلیقه‌های نجات باد شونده، میز تاشونده جلوی مسافر (ترای تیبل) و عجیب‌ترین مورد دزدیدن نشان شرکت هواپیمایی از روی یونیفرم مهمانداران است!
همانطور که گفته شد بیشترین عامل تاثیر گذار در این دزدی‌ها، هزینه‌های بالای بلیط پرواز است. در سال‌های گذشته هم بلیط گران بود، اما بیشتر سرویس‌ها شامل همان هزینه می‌شد اما حالا همه چیز به هزینه‌ی بلیط اضافه می‌شود و باعث بیزار شدن مسافران شده است. همین هزینه‌های اضافی باعث می‌شود تا مسافر فکر کند با برداشتن یک ماگ یا پتو، پولی که خرج کرده‌ را برمی‌گرداند.
البته مسافران هم در این نارضایتی حق دارند چون وقتی برای یک وعده‌ی غذایی ساده هزینه‌ی بالایی پرداخت می‌کنند یا برای داشتن یک صندلی راحت‌تر هزینه‌ای چند برابری را متحمل می‌شوند، تصمیم می‌گیرند از طریق دیگری حق از بین رفته خود را بازگردانند.
دزدیدن وسایل و لوازم از هواپیما بیشتر جنبه‌ی اخلاقی دارد. در اغلب موارد که مسافران اظهار بی‌اطلاعی از قوانین می‌کنند بهتر است به یاد داشته باشید که برداشتن هرچیز یک بار مصرف و از بین رفتنی مشکل ندارد اما موارد غیر از این را بهتر است بپرسید تا مطمئن شوید.
شاید یکی از بهترین راه‌های کاهش این نوع دزدی‌ها از هتل‌ها و هواپیماها این است که خدماتشان را ارتقا دهند و از هزینه‌های اضافی بکاهند. هرچند این آرزویی نیست که به راحتی محقق شود. شما در مورد قیمت پروازها و هتل‌ها چه نظری دارید؟ آیا به نظر شما هم این دزدی‌ها از جمله دزدی‌های خوب محسوب می‌شود یا باید جلوی آن را با فرهنگ‌سازی گرفت؟ نظرات خودتان را با لست‌سکند در میان بگذارید.

منبع: latimes.com

پاسخی ارسال کنید

*

*

7 + 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!