کاهش بودجه دانشگاه ها و فرصت های پیش روی نظام آموزش عالی

توریست مالزی- دانشگاه های دولتی مالزی که ابتدای هزاره سوم با تمرکز بر جذب دانشجویان خارجی توانستند در کمتر از دو دهه جایگاه معتبری در رده بندی دانشگاه های...
توریست مالزی- دانشگاه های دولتی مالزی که ابتدای هزاره سوم با تمرکز بر جذب دانشجویان خارجی توانستند در کمتر از دو دهه جایگاه معتبری در رده بندی دانشگاه های جهان به خود اختصاص دهند، اکنون باید با تکیه بر ظرفیت های خود درآمدزایی کنند تا بخشی از مخارجشان را که پیشتر در قالب بودجه دولتی به این مراکز اعطا می شد، جبران نمایند.
کاهش بودجه دانشگاه های دولتی مالزی برای دومین سال پیاپی، مقامات و دست اندرکاران این نهادهای دولتی را بر آن داشته تا راه های کسب درآمد را در صدر توجه خود قرار دهند.
به گزارش ایرنا ، ‘نور اصلان غزالی’ رئیس بخش مدیریت و اقتصادی شورای ملی اساتید مالزی روز یکشنبه این هفته در مراسمی تحت عنوان ‘گفت وگوی بعد از بودجه ۲۰۱۷’ در سخنانی گفت که موسسات آموزش عالی دولتی باید از برنامه های تحقیقاتی خود به منظور کسب درآمد استفاده کنند و به کمک های مالی دولت وابسته نباشند.
به گفته وی، کاهش ۲۵ درصدی بودجه دانشگاه در سال آینده باید انگیزه ای باشد تا دانشگاه ها از ظرفیت ها و منابع مالی خود به خوبی استفاده کنند.
دولت مالزی سال ۲۰۱۶ نسبت به کاهش دو میلیارد و ۴۰۰ میلیون رینگیتی (حدود ۶۰۰ میلیون دلاری) بودجه دانشگاه های دولتی اقدام کرد، تا در نخستین گام، استفاده از سرمایه گذاری هایی که در یکی دو دهه پیش انجام داده بود را به بوته آزمایش بگذارد.
کاهش این بودجه در سال گذشته، ابتدا شوک بزرگی به دانشگاه های وارد کرد و باعث شد بسیاری از دانشگاه ها با اخراج اساتید از جمله اساتید خارجی و همچنین قطع تدریجی برخی بودجه های تحقیقاتی و کمک های مالی به دانشجویان، به ویژه در دوره های پست دکتری، نسبت به کاهش بودجه واکنش نشان دهند.
اما به نظر می رسد این شوک وارد شده عوارض منفی درپی نداشته و حتی همسو با اهداف دولت بوده است. ادعایی که می توان کاهش بیشتر بودجه ۲۰ دانشگاه دولتی مالزی در سال آینده را مصداق عینی آن دانست.
مالزی برای سال آینده بودجه ۲۰ دانشگاه دولتی که امسال هفت میلیارد و ۳۳۷ میلیون رینگیت (حدود یک میلیارد و ۸۳۴ میلیون دلار) بود را به ۶ میلیارد و ۱۲۰ میلیون رینگیت (یک میلیارد و ۵۳۰ میلیون دلار) کاهش داد.
بودجه امسال دانشگاه های دولتی مالزی همچنین در مقایسه با سال ۲۰۱۵ با کاهش ۱۶.۴۸ درصدی مواجه بود.
از ۲۰ دانشگاه عمومی مالزی ۱۰ دانشگاه با کاهش عظیم بودجه که از ۱۰ تا ۳۱ درصد متفاوت است مواجه شده اند که از این میان دانشگاه ملی مالزی (یو.کی.ام) با ۳۱.۱۶ درصد بیشترین سهم بودجه خود را از دست داده است.
بودجه وزارت آموزش عالی مالزی در حالی از رقم ۱۳ میلیارد و ۳۸۰ میلیون رینگیت (سه میلیارد و ۳۴۵ میلیون دلار) در سال جاری به رقم ۱۲ میلیارد و ۱۳۰ میلیون رینگیت (سه میلیارد و ۲۵ میلیون دلار) در سال آینده کاهش یافته است که بودجه برخی از بخش ها و حوزه ها در مالز%D

پاسخی ارسال کنید

*

*

5 + 11 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!