کتابخانه فیلسوف مالزیایی میزبان کتاب های اندیشمندان ایرانی

در مالزی اگر فردی بخواهد کتابی در مورد اندیشه های بزرگان جهان و ایران بیابد شاید چاره ای جز حضور در کتابخانه 'سید حسین العطاس' جامعه شناس، اسلام شناس و فیلسوف مالزیایی نداشته باشد.
توریست مالزی – در مالزی اگر فردی بخواهد کتابی در مورد اندیشه های بزرگان جهان و ایران بیابد شاید چاره ای جز حضور در کتابخانه ‘سید حسین العطاس’ جامعه شناس، اسلام شناس و فیلسوف مالزیایی نداشته باشد.

با ورود به منزل این متفکر مالزیایی در کوالالامپور پایتخت این کشور جنوب شرق آسیا وی را میزبان کتاب هایی از فلاسفه و اندیشمندان جهان به زبان های مختلف از جمله زبان فارسی می یابیم.

سید حسین العطاس، اسلام شناس و فیلسوف مالزیایی و رئیس سابق دانشگاه ‘یو.ام’ سال ۱۹۵۰ میلادی یعنی همان سال هایی که آشنایی با نسخه های خطی اسلامی را آغاز کرد، کتابخانه ای در منزلش تاسیس نمود تا میزبان نسخه های گرانبهایی از کتاب ها باشد.

قدیمی ترین کتاب در این کتابخانه ‘مقدمه ابن خلدون’ چاپ سال ۱۹۰۲ میلادی است. این کتابخانه همچنین میزبان کتابهایی از فلاسفه و اندیشمندان جهان به زبان های فارسی، عربی، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و مالایی است.

پروفسور ‘فرید العطاس’، جامعه شناس و استاد دانشگاه ملی سنگاپور فرزند این فیلسوف مالزیایی است که پس از بازدید از کتابخانه علامه جعفری در ایران تصمیم گرفت با الهام از فرزندان وی کتابخانه پدر را حفظ کند.

در این کتابخانه بیش از ۱۵ هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف همچون ادیان مختلف از بودیسم تا مسیحیت و اسلام، علوم اجتماعی و سیاسی، فقه و فلسفه اسلامی، تاریخ، حدیث و سیره پیامبر اکرم (ص)، مطالعات زنان و موضوعات متفرقه دیگری می توان یافت.

سید حسین العطاس یک بار پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و دو بار پس از آن به ایران سفر کرد تا بیشتر با دیدگاه اندیشمندان اسلامی ایران آشنا شود.

وی که در همه سفرهای خود به دیگر کشورهای دنیا از کتابخانه های زیادی بازدید می کرد کتاب هایی از ایران نیز با خود به مالزی برد.

از نویسندگان و اندیشمندان ایرانی که کتاب هایی از آنها در این کتابخانه موجود است می توان به کتاب هایی از شهید مرتضی مطهری و دکتر علی شریعتی اشاره کرد.

دایره المعارف بزرگ اسلامی چاپ مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی ایران از دیگر کتاب های منتشر شده در ایران است که زینت بخش کتابخانه سید حسین العطاس است. منبع: ایرنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

15 − دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!