کشف دریاچه زیرزمینی در مریخ و افزایش احتمال وجود حیات در این سیاره

توریست مالزی – پژوهشگران می‌گویند با استفاده از دستگاه‌های رادار یک فضاپیما آنچه را که به نظر می‌رسد یک دریاچه آب شور در زیر سطح یخبندان کره مریخ باشد،...
توریست مالزی – پژوهشگران می‌گویند با استفاده از دستگاه‌های رادار یک فضاپیما آنچه را که به نظر می‌رسد یک دریاچه آب شور در زیر سطح یخبندان کره مریخ باشد، کشف کرده‌اند. این دریاچه در مناطق مسطح قطب جنوبی مریخ قرار دارد و به اعتقاد دانشمندان می‌تواند محل زیست موجودات میکروبی باشد.
خبرگزاری رویترز از قول پژوهشگران می‌گوید قطر این دریاچه حدود ۲۰ کیلومتر، شکل آن شبیه یک مثلث مدور و در عمق ۱.۵ کیلومتری زیر سطح کره مریخ واقع شده است. این اولین حجم آب مایع است که در کره مریخ کشف می‌شود. احتمال وجود حیات در خارج از کره زمین یکی از سؤالات علمی مهم است و این کشف جدید شواهد وسوسه‌برانگیزی است، هر چند وجود حیات را ثابت نمی‌کند. آب همواره یکی از عوامل اصلی وجود یا پیدایش حیات تلقی شده است.
پژوهشگران گفتند اثبات وجود نوعی حیات در این دریاچه که شبیه دریاچه‌های زیر لایه‌های یخ کره زمین است سال‌ها طول خواهد کشید. شاید در مأموریت‌های بعدی بتوان در این نقطه حفاری و از آب دریاچه نمونه‌برداری کرد. روبرتو اوروسی از مؤسسه فضایی ملی ایتالیا و مسئول این پژوهش که نتایج آن در مجله ساینس منتشر شده گفت: «این نقطه در کره مریخ بیش از هر جای دیگری شبیه یک زیستگاه است، محلی که حیات می‌تواند در آن وجود داشته باشد.»
او افزود: «این محیط با نقاط تفریحی و یا دریاچه‌هایی که ماهی‌ها در آن شنا می‌کنند هیچ شباهتی ندارد. ولی ارگانیسم‌هایی شبیه به آنچه که در کره زمین وجود دارد می‌توانند در این محیط‌ها رشد کنند. در کره زمین ارگانیسم‌های بسیار کوچکی هست که حتی می‌توانند در داخل لایه‌های یخ زندگی کنند.»
این دریاچه با کمک اطلاعاتی شناسایی و کشف شد که در فاصله ماه مه ۲۰۱۲ تا دسامبر ۲۰۱۵ توسط رادارهای مارس اکسپرس، فضاپیمای آژانس فضایی اروپا، از اعماق لایه‌های یخ در سطح کره مریخ جمع‌آوری شده است. انریکو فلامینی یکی از مسئولان این پژوهش و دانشمند ارشد مؤسسه فضایی ملی ایتالیا می‌گوید: «ما اطلاعات جمع‌آوری شده را سال‌ها تجزیه و تحلیل کرده و روش‌های مناسبی ابداع کردیم تا مطمئن شویم آنچه که مشاهده شده بدون تردید آب مایع است.» این دریاچه شبیه دریاچه‌هایی است که در کره زمین و زیر لایه‌های یخ در قطب جنوب و یا گرینلند کشف شده‌اند.
به نوشته رویترز، بستر دریاچه‌ها و رودخانه‌های خشک در سطح مریخ نشان می‌دهند که این سیاره در گذشته گرم‌تر و مرطوب‌تر بوده و حجم فراوانی از آب داشته است. نشانه‌هایی از وجود آب در سطح کره مریخ از جمله شواهد اثبات نشده‌ای از وجود آب روان در ارتفاعات مشاهده شده است. ولی تاکنون هیچ موردی از وجود آب راکد کشف نشده بود.
روبرتو اورورسی می‌گوید دمای آب این دریاچه پایین‌تر از دمای معمولی یخبندان است ولی به خاطر وجود نمک زیاد آب آن در حالت مایع باقی مانده است. او تخمین می‌زند که دمای آب این دریاچه بین منهای ۱۰ و منهای ۷۰ درجه سانتیگراد باشد. به گفته او باید منتظر شد و دید آیا در آینده دریاچه‌های بیشتری در اعماق لایه‌های یخبندان مریخ شناسایی خواهد شد و یا اینکه مورد کشف شده یک دریاچه موسمی است.
این پژوهشگر افزود اگر در کره مریخ نیز مثل زمین شبکه‌ای از دریاچه‌ها در زیر لایه‌های یخبندان وجود داشته باشد نشان خواهد داد که بخشی از آب مایع میلیون‌ها سال در این حالت باقی مانده و حتی ممکن است مربوط به چند میلیارد سال پیش باشد که آب و هوای کره مریخ ملایم‌تر بود. به گفته او سؤال مهم این است که آیا نوعی از حیات که ممکن است در گذشته‌های دور در کره مریخ شکل گرفته باشد راهی برای بقا تا امروز پیدا کرده است یا نه.

پاسخی ارسال کنید

*

*

یک × 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!