گام دیگر مالزی علیه ممنوعیت واردات روغن پالم توسط اتحادیه اروپا

توریست مالزی – مالزی دومین تولید کنند روغن پالم جهان می گوید تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت ورود این کالا می تواند به بزرگترین معامله خرید جنگنده از...
توریست مالزی – مالزی دومین تولید کنند روغن پالم جهان می گوید تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر ممنوعیت ورود این کالا می تواند به بزرگترین معامله خرید جنگنده از فرانسه لطمه وارد کند.

به گزارش ایرنا – در برنامه نظامی خود خرید ۱۸ فروند جت جنگنده ‘رافائل’ ساخت شرکت هوایی ‘داسائولت’ فرانسه را به ارزش بیش از ۲ میلیارد دلار قرار داده بود.  فری مالزی تودی دراین زمینه نوشت :مذاکرات برای خرید این جت های جنگی پس از آنکه اتحادیه اروپا اعلام کرد جلوی ورود روغن پالم را برای سوخت موتورهای هواپیما می گیرد،متوقف شده است.
دولت مالزی پیشتر اعلام کرده بود این کشور در روابط تجاری خود با اتحادیه اروپا که طرحی مبنی بر تحریم خرید روغن پالم به دلایل آثار سوء زیست محیطی دارد، تجدید نظر خواهد کرد. پس از آن که فعالان محیط زیست اعتراضاتی نسبت به نابودی عمدی جنگل‌ها توسط برخی از کشورهای جنوب شرق آسیا به منظور کاشت بیشتر درخت پالم به اتحادیه اروپا ارائه کردند ، اتحادیه طرح توقف کامل خرید روغن پالم تا سال ۲۰۲۰ را از کشورهای عمده صادرکننده آن، به تصویب رساند که یک ماه بعد کمیسیون صنعت، تحقیق و انرژی اتحادیه اروپا (ITRE) نیز آن را تأیید کرد.
مالزی که ۶۰ درصد از روغن پالم تولیدی اش را به اتحادیه اروپا صادر می‌کند، به شدت مخالف تحریم روغن پالم است و اثر این تحریم‌ها را بر روی زندگی ۶۰۰ هزار کشاورز این صنعت اعلام کرده است. کشورهای جنوب شرق آسیا از جمله مالزی، اندونزی و تایلند به دلایل شرایط آب و هوایی استوایی، با صادراتی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار در سال، بزرگترین تولید و صادر کنندگان روغن پالم در جهان محسوب می‌شوند.
برخی مسئولان مالزی اعلام کردند احتمالا قرار است درهفته جاری درصورتی که اتحادیه اروپا در تصمیم خود در مورد روغن پالم تجدید نظرنکند، موضع خود را دراین زمینه اعلام کنند. طبق گزارش فری مالزی تودی’ این کشور چندین سال است که جت های جنگنده رافائل و جنگنده های اروپایی ‘تایفون’ را برای جایگزینی MiG-29s روسی مد نظر قرار داده است.’
براین اساس درسفر سال گذشته نجیب تون رزاق به فرانسه اعلام شد دو کشور در مورد احتمال خرید جنگنده رافائل گفت وگو کرده اند. مدیراجرایی شرکت فرانسوی داسالوت نیز به یک خبرگزاری غربی گفت: ممنوعیت ورود پالم به اروپا می تواند بر روابط اقتصادی این اتحادیه با کشورهای تولید کننده تاثیر بگذارد اما گفت وگو با این کشورها درحال انجام است.
برخی برآوردها حاکی است درصورتی که اتحادیه اروپا ممنوعیت ورود روغن پالم به کشورهای این بلوک اقتصادی را اجرایی کند ، مالزی درآمد سالانه حدود ۵۰۰ میلیون دلار دراین زمینه را از دست خواهد داد. ‘فلورانس پری’ وزیر دفاع فرانسه نیز دراین زمینه اعلام کرده است که این کشور ممنوعیت کامل علیه واردات روغن پالم نخواهد داشت و می توان از این روغن در سوخت های زیستی استفاده کرد.


پاسخی ارسال کنید

*

*

13 − هفت =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!