۵ دانشگاه ایران در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا

توریست مالزی – سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) رتبه بندی دانشگاه­های آسیایی سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) اعلام کرد:...
توریست مالزی – سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) رتبه بندی دانشگاه­های آسیایی سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) اعلام کرد: پایگاه رتبه بندی تایمز یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی در سطح بین المللی است که در ۲۰۱۳ میلادی برای اولین بار رتبه بندی دانشگاه های آسیایی را در کنار رتبه بندی های بین المللی خود انجام داد. در گزارش اخیر رتبه بندی دانشگاه­های آسیایی سال ۲۰۲۰ از جمهوری اسلامی ایران تعداد ۴۰ دانشگاه حضور داشته اند که ۵ دانشگاه کشور در میان ۱۰۰ دانشگاه برتر آسیا قرار گرفته‌اند.

دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: روش شناسی این رتبه‌بندی همانند روش شناسی رتبه بندی جهانی دانشگاه ها است که از ۱۳ شاخص در قالب ۵ معیار آموزش (۲۵)، پژوهش (۳۰)، استنادات (۳۰)، درآمد صنعتی (۷.۵) و وجهه بین المللی(۷.۵) بهره جسته است. با این حال در رتبه بندی دانشگاه های آسیایی، پس از محاسبه امتیازات بر اساس شاخص ها نتایج کسب شده را بر اساس دانشگاه های موجود در این رتبه بندی باز تنظیم می کند.

سرپرست ISC گفت: رتبه بندی آسیایی تایمز در سال ۲۰۲۰، تعداد ۴۸۹ دانشگاه را از ۳۰ کشور در بردارد. در این رتبه بندی دانشگاه Tsinghua University و دانشگاه Peking Universityاز کشور چین رتبه­های اول و دوم را در بین دانشگاه های آسیایی به خود اختصاص داده اند و این برای اولین بار است که دو دانشگاه از چین در صدر جدول این رتبه بندی دیده می­شود. National University of Singapore و University of Hong Kong به ترتیب رتبه­های دوم و سوم را دارند.

وی افزود: همانند سال­های گذشته، کشور ژاپن با ۱۱۰ دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه را در این رتبه بندی دارد (سال گذشته این رکورد ۱۰۳ بوده است) و بهترین دانشگاه آن University of Tokyo با رتبه ۷ می باشد.



 

دهقانی در ادامه گفت: همان گونه که در جدول فوق نشان داده شده است، در رتبه بندی آسیایی ۲۰۲۰ تایمز، ۴۰ دانشگاه از ایران حضور دارند که دانشگاه­های صنعتی نوشیروانی بابل، دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی امیرکبیر با رتبه های ۴۸، ۷۵ و ۸۳ به ترتیب رتبه های اول تا سوم ایران را از آن خود کرده اند. با توجه به اینکه ۸ دانشگاه صنعتی در بین دانشگاه های ایران حضور دارند و رتبه های اول تا سوم ایران نیز از آن دانشگاه های صنعتی است و با توجه به تعداد کم دانشگاه های صنعتی در مقابل دانشگاه های جامع و دانشگاه های علوم پزشکی،‌ می­توان گفت که دانشگاه های صنعتی در این رتبه بندی عملکرد بهتری داشته اند.

مقایسه عملکرد ایران در سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰
سرپرست ISC اظهار داشت: تعداد دانشگاه های ایران از ۲۹ دانشگاه در رتبه بندی آسیایی ۲۰۱۹ تایمز به ۴۰ دانشگاه در سال ۲۰۲۰ رسیده است (تعداد دانشگاه های حاضر در رتبه بندی از ۴۱۷ دانشگاه به ۴۸۹ دانشگاه رسیده است). در سال ۲۰۱۹ تعداد ۴ دانشگاه از کشور رتبه زیر ۱۰۰ را در آسیا داشته اند، در حالی که در سال ۲۰۲۰ این تعداد به ۵ دانشگاه رسیده است. با این حال بهترین رتبه ایران در سال ۲۰۱۹، ‌رتبه ۴۳ بوده است اما این رتبه در سال ۲۰۲۰ به رتبه ۴۸ رسیده است.

وی در ادامه گفت: در رتبه بندی اخیر ۱۱ دانشگاه حضور دارند که در رتبه بندی سال پیش حضور نداشته اند. این دانشگاه ها عبارتند از: دانشگاه یاسوج، دانشگاه بین المللی امام خمینی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه کردستان، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه بوعلی سینا، دانشگاه سمنان، دانشگاه شهرکرد، دانشگاه شاهد، دانشگاه علوم پزشکی شیراز.

وی افزود: دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه صنعتی شاهرود توانسته اند نسبت به سال گذشته عملکرد بهتری در رتبه بندی داشته باشند و رتبه خود را ارتقا دهند.

سرپرست ISC گفت: ایران نیز در سال ۲۰۲۰، ‌۴۰ دانشگاه در بین دانشگاه های برتر آسیایی داشته است که این تعداد ۲۰۱۹، ۲۹ دانشگاه در سال ۲۰۱۸، ۱۸ دانشگاه و در سال ۲۰۱۷ برابر با ۱۴ دانشگاه بوده است. با اینکه ایران به لحاظ تعداد دانشگاه نسبت به سال قبل رشد چشمگیری داشته است،‌ اما این رشد از لحاظ جایگاه رتبه تنها در تعدادی دانشگاه از جمله رشد ۹ پله ای دانشگاه صنعتی شریف( ازرتبه ۸۶ در سال ۲۰۱۹ به رتبه ۷۵ در ۲۰۲۰) رشد ۲۰ پله ای دانشگاه علم وصنعت ( از ۱۰۷ به ۸۷ )،رشد ۲۰ پله ای علوم پزشکی تهران ( ۱۲۹ به ۱۰۹) ، رشد ۳۶ پله ای علوم پزشکی مشهد( ۱۵۰ به ۱۱۴)،رشد ۱۰۰ پله ای دانشگاههای علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی شهید بهشتی ( به رتبه ۱۳۸ و رشد ۷۰ پله ای دانشگاه شهید بهشتی( به رتبه ۱۸۰) قابل مشاهده است.

دهقانی گفت: از ۲۷ کشور آسیایی اسلامی،‌ دانشگاه های ۱۶ کشور در رتبه بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۰ حضور دارند. ایران همانند سال گذشته با ۴۰ دانشگاه از لحاظ تعداد دانشگاه رتبه نخست را دارد و پس از ایران، کشورهای ترکیه و پاکستان به ترتیب با ۳۴ و ۱۴ دانشگاه رتبه دوم و سوم دارند. به لحاظ بهترین رتبه عربستان، امارات متحده و مالزی و ایران رتبه های اول تا چهارم را دارند.

به گزارش اداره روابط عمومی و همکاری های علمی بین المللی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC)، جدول زیر حضور دانشگاه های کشورهای آسیایی مسلمان را در رتبه بندی تایمز ۲۰۲۰ نشان می دهد.


پاسخی ارسال کنید

*

*

4 × سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!