آثار هنری و صنایع دستی

توریست مالزی – آثار هنری و صنایع دستی مالزی به اندازه پیشینه فرهنگی متنوع آن رنگارنگ و غنی است. هنرمندان مالزیایی از انواع وسیله ها،از پوشاک گرفته تا بادبادک،...
توریست مالزی – آثار هنری و صنایع دستی مالزی به اندازه پیشینه فرهنگی متنوع آن رنگارنگ و غنی است. هنرمندان مالزیایی از انواع وسیله ها،از پوشاک گرفته تا بادبادک، برای ابراز خود استفاده می کنند. آثار هنری و صنایع دستی مالزی که شهرت جهانی دارند عبارتند از دامن های شیک ساحلی و ظروف مس بار شرکت رویال سلانگور.

سوغاتی مشهور ایالات ساحل شرقی ترنگانو و کلانتان، باتیک است. باتیک به طور سنتی یک روش دستی رنگرزی پارچه است که در آن از موم برای برداشتن رنگ از قسمت های مورد نظر استفاده می شود؛ اما به غیر از آن، باتیک به پارچه های چاپی که با نقوش کلاسیک باتیک تزئین شده اند نیز گفته می شود. سانگ کت، یکی دیگر از پارچه های معروف مالزی است که از طریق بافت نخ های طلا و نقره با نخ های پارچه ای درست می شوند تا طرح های ظریفی را بوجود آورند.
برخی از پارچه ها از لحاظ مذهبی اهمیت عمیق تری دارند. به عنوان مثال، فرایند بافت پوا کومبو (یک نوع پارچه تشریفاتی مقدس) نشان دهنده نوعی تعهد معنوی و اجتماعی-مذهبی به زن های ایبانی در ساراواک است.

یک صنایع دستی مشهور دیگر لابو سایونگ، یک ظرف براق سیاه رنگ از جنس خاک رس، است. شکل دادن، پختن، خشک کردن و حکاکی هر یک از ظرف های کدویی شکل روزها طول می کشد. سنتی ترین آنها را می توان در کامپونگ سایونگ در پراک یافت.
اگر به کلانتان می روید، فرصت تماشای هنر بومی وایانگ کولیت (نمایش سایه عروسک ها) را از دست ندهید. از تماشای نمایش ماهرانه توک دالانگ (استاد عروسک گردانی) هیجان زده شوید؛ وقتی موسیقی زنده گیم لان نواخته می شود، وی عروسک های خیمه شب بازی ساخته شده از چرم گاو یا بوفالو را در نقش شخصیت های سفرهای رامایانا و ماهاب هاراتا به حرکت درمی آورد.

همچنین به تماشای بادبادک های بزرگ و رنگی به نام وائو بنشینید. قاب بادبادک ها دست ساز هستند و از بامبو ساخته و طرح ها و نقش های آن نیز با دقت از کاغذ برنج تکه تکه بر روی آن چسبانده شده اند.

علاوه بر صنایع دستی مالزی، هنرهای معاصر آن نیز مردم را به طرف خود جلب می کند و بحث برانگیز است. کارهای صحنه هنرهای معاصر مالزی، که پویا و مرتبط هستند، در خارج از کشور به قیمت های ثبت شده به مزایده گذاشته شدند، و به این ترتیب، هنرمندان دوراندیش مالزیایی با این آثار شناخته می شوند.

نکات کلیدی
• هنر نمایشی شاد مالزی را از دست ندهید. بررسی کنید که در طی سفر شما به مالزی چه نمایش هایی در مکان های مختلف مانند ایستانا بودایا، هنرهای نمایشی کوالا لامپور (KLPAC) و گالری انکس برگزار می شوند.

• اگر در فکر خریدن چند سوغاتی دستی هستید و زمان زیادی نیز ندارید، به بازار مرکزی در کوالا لامپور بروید. در غرفه های آثار هنری و صنایع دستی، گزینه های زیادی برای انتخاب خواهید داشت، از صنایع دستی چوبی گرفته تا انواع اجناس باتیک.

• دهکده فرهنگی ساواراک در ساواراک یا تامان مالزی کوچک و ASEAN کوچک در ملاکا، نقطه شروع خوبی برای بازدید از آثار هنری و صنایع دستی سنتی مالزی محسوب می شوند. در اینجا، شما می توانید صنعتگران سنتی را در حال کار کردن تماشا و حتی ممکن است کار باتیک یا سایر کارهای هنری را شخصا امتحان کنید.

منبع: وب سایت وزارت توریسم مالزی

پاسخی ارسال کنید

*

*

13 − شش =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!