آمار رسمی ابتلا به کرونا شش درصد آمار واقعی جهانی است

توریست مالزی – پژوهشگران دانشگاهی در آلمان می‌گویند تعداد واقعی مبتلایان به ویروس کرونا در جهان می‌تواند بسیار فراتر از آمار رسمی باشد. بر پایه این پژوهش ده‌ها میلیون...
توریست مالزی – پژوهشگران دانشگاهی در آلمان می‌گویند تعداد واقعی مبتلایان به ویروس کرونا در جهان می‌تواند بسیار فراتر از آمار رسمی باشد. بر پایه این پژوهش ده‌ها میلیون نفر می‌توانند بدون ثبت در آمار رسمی به بیماری کووید- ۱۹ مبتلا باشند.

ابه گزارش دویچه وله، ز مدت‌ها پیش دانشمندان و محققان کشورهای مختلف با بررسی داده‌ها و اطلاعات موجود درباره چگونگی شیوع ویروس جدید کرونا به این نتیجه رسیده‌اند که موارد شناسایی شده ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ در آمار رسمی کشورها، فقط گوشه کوچکی از ابعاد این بحران را نمایان می‌کند.

مطابق فهرستی که دانشگاه آمریکایی جانز هاپکینز بر پایه آمار منابع مختلف کشورها ارائه می‌کند تا بعد از ظهر چهارشنبه بیستم فروردین (هشتم آوریل) بیش از یک میلیون و ۴۴۶ هزار مبتلا به ویروس کرونا در ۱۸۴ کشور جهان شناسایی شده‌اند.

به گزارش “اشپیگل آنلاین” پژوهشگران دانشگاه گوتینگن آلمان از طریق یک مدل محاسباتی برآورد کرده‌اند که آمار رسمی تنها شش درصد از تعداد واقعی مبتلایان به کرونا در سراسر جهان را نشان می‌دهد.

 

اختلاف فاحش نسبت قربانیان و مبتلایان

پژوهشگران برای مدل محاسباتی خود از تناقضی در آمارهای موجود پاندمی (همه‌گیری جهانی) کووید- ۱۹ استفاده کرده‌اند: نسبت مرگ و میر به تعداد مبتلایان در کشورهای مختلف جهان با هم اختلافی فاحش دارد. افزون بر این، مدت زمان میان شناسایی ابتلا و مرگ مبتلایان نیز در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است؛ گرچه عامل این بیماری در همه موارد یک‌سان است.

ارقام متفاوت می‌توانند، دست‌کم از جنبه‌هایی این گونه توضیح داده شوند که مردم در کشورهای خاصی در برابر عفونت‌های حاد آسیب‌پذیرتر هستند. در عین حال بخش مهمی از اختلاف میان آمارها را می‌توان با کیفیت متفاوت داده‌ها توضیح داد.

در پژوهش‌های قبلی نسبت قربانیان به مبتلایان بیماری کووید- ۱۹ یک و ۳۸ صدم درصد محاسبه شده است؛ به این معنا که به طور میانگین از هر ۱۰ هزار نفری که آزمایش بیماری کووید- ۱۹ آنها مثبت بوده ۱۳۸ نفر جان سپرده‌اند. بر این مبنا اگر در کشوری نسبت مرگ و میر و مبتلایان با این میانگین تفاوت فاحشی داشته باشد به این معناست که آن کشور با شناسایی تمام مبتلایان فاصله زیادی دارد.

در ایتالیا تا چندی پیش این نسبت حدود ۹ و نیم درصد بود و پژوهشگران دانشگاه گوتینگن از آن نتیجه می‌گیرند که در این کشور تنها سه و نیم درصد موارد ابتلا به ویروس جدید کرونا شناسایی شده باشد.

با این روش محاسباتی میزان شناسایی مبتلایان در اسپانیا از ایتالیا هم کمتر است و حدود یک و هفت دهم درصد بیشتر نیست؛ از این دو کشور کمتر آمریکا و بریتانیا هستند که به ترتیب تنها یک و شش دهم و یک و دو دهم درصد مبتلایان به بیماری کووید- ۱۹ در آنها شناسایی شده‌اند.

ایالات متحده و بریتانیا دو کشوری هستند که تدابیر پیشگیرانه و اعمال محدودیت‌ها نظیر فاصله‌گذاری اجتماعی را بسیار دیر اعمال کرده‌اند و به این خاطر با انتقادهای زیادی روبرو بوده‌اند.

ایالات متحده با شناسایی نزدیک به ۴۰۰ هزار مورد ابتلا به ویروس کرونا تا روز چهارشنبه درگیرترین کشورجهان با اپیدمی کووید- ۱۹ به شمار می‌رود. تا این روز نزدیک به ۵۶ هزار مورد ابتلا در بریتانیا به ثبت رسیده است.

بر پایه محاسبات محققان دانشگاه توبینگن، در آلمان ۱۵ و شش دهم درصد مبتلایان به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند. با این حساب تعداد واقعی مبتلایان که در پایان ماه مارس نزدیک ۶۲ هزار نفر اعلام شده بود باید دست‌کم ۴۶۰ هزار نفر بوده باشد.

آلمان به نسبت کشورهای دیگر اروپایی و آمریکا در زمینه شناسایی مبتلایان وضعیت بهتری دارد با این همه وضع کره جنوبی به دلیل آغاز زودهنگام و گسترده آزمایش‌ها بسیار بهتر است و برآورد می‌شود که پنجاه درصد مبتلایان در این کشور شناسایی شده باشند.

باید توجه داشت که کشورهای مختلف برای تشخیص موارد ابتلا و مشخص کردن بیماری کووید- ۱۹ به عنوان علت مرگ بیماران با مشکلات تنفسی حاد روش‌های گوناگونی دارند.

به نوشته اشپیگل آنلاین پیش از این نیز پژوهش‌های دیگری نشان داده بودند که تعداد واقعی مبتلایان به ویروس کرونا باید بسیار فراتر از آمار رسمی باشد. به عنوان نمونه محققان آمریکایی به این نتیجه رسیده‌اند که در ازای هر مورد مبتلای ثبت شده در آمار رسمی می‌تواند تا ده مورد دیگر ابتلا به کووید- ۱۹ وجود داشته باشد.

این مسئله همه کشورها، از جمله آلمان را با چالشی اساسی روبرو می‌کند؛ تا زمانی که تعداد مبتلایان به بیماری کووید- ۱۹ دقیقا مشخص نشده مشکل بتوان محدودیت‌های اعمال شده برای جلوگیری از شتاب شیوع ویروس را کاهش داد.

یکی دیگر از معضلات این است که موارد ثبت شده از مبتلایان در آمار رسمی فقط شامل کسانی می‌شود که آزمایش آنها مثبت بوده است. این که چه تعداد از شهروندان هر روز مبتلا می‌شوند یا قبلا مبتلا شده‌اند، بدون این که آزمایش شده باشند هنوز مشخص نیست.

در برخی از ایالت‌های آلمان از جمله در بایرن تحقیقاتی در جریان است که از طریق بررسی “آنتی‌بادی” (پادتن) افراد بتوان دریافت که آیا به بیماری کووید- ۱۹ مبتلا هستند یا مبتلا بوده و بهبود پیدا کرده‌اند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

16 + 8 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!