آیا مواد غذایی یخ زده می‌توانند ویروس کرونا را منتقل کنند؟

توریست مالزی – آیا مواد غذایی یخ زده و محصولات منجمد وارداتی به کشور نیوزیلند، باعث ابتلای شهروندان این کشور به بیماری کووید ۱۹ شده‌اند؟ اخیرا نیوزیلند اولین مورد...
توریست مالزی – آیا مواد غذایی یخ زده و محصولات منجمد وارداتی به کشور نیوزیلند، باعث ابتلای شهروندان این کشور به بیماری کووید ۱۹ شده‌اند؟ اخیرا نیوزیلند اولین مورد ابتلا به کووید ۱۹ را در صد روز گذشته گزارش کرده و از آنجایی که فرد مبتلا با محصولات غذایی منجمد سر و کار داشته، چنین سوالی پیش آمده که آیا وارد کردن غذای یخ زده از کشورها و مناطق آلوده می‌تواند کار خطرناکی باشد؟

به کزارش کجت نیوز، علاوه بر اخبار منتشر شده از نیوزیلند، مقامات چینی هم گزارش کرده‌اند که ذرات ویروس کرونا روی بسته‌های میگو و بال مرغ یخ زده که از اکوادور و برزیل به این کشور وارد شده بودند، پیدا شده‌اند. در ادامه مقامات چینی به شهروندان خود هشدار دادند که به هنگام خرید محصولات یخ زده وارداتی دقت زیادی به خرج دهند.

با وجود گزارش‌های منتشر شده در مورد مواد غذایی یخ زده متخصصان در این رابطه اعلام کرده‌اند که شانس انتقال ذرات ویروس کرونا از این طریق چندان زیاد نیست؛ کتلین هوول (Caitlin Howell)، مهندسی از دانشگاه مین می‌گوید که امکان گسترش ویروس به وسیله مواد منجمد وجود دارد، اما نکته مهم این بوده که کروناویروس جدید خارج از بدن انسان‌ها و موجودات زنده دیگر چندان پایدار نیست.

هوول می‌گوید که منجمد کردن ذرات ویروسی می‌تواند قابلیت آن‌ها برای آلوده کردن افراد را برای مدت زمان بیشتری حفظ کند و به همین دلیل بوده که در کارگاه‌ها و کارخانه‌های بسته‌بندی گوشت منجمد، مواد زیادی از ابتلا به کووید ۱۹ مشاهده شده است؛ با این وجود آلوده شدن افراد از طریق سطوح مختلف از جمله سطوح یخ زده چندان هم شایع نیست. در تایید این موضوع مقامات چینی هنوز موردی از مبتلا شدن افراد به وسیله استفاده مواد غذایی منجمد را گزارش نکرده‌اند.

البته قبلا هم در کشور چین نمونه‌هایی از کشف ذرات ویروسی روی بسته‌های مواد غذایی یخ زده وجود داشته و تنها در ماه گذشته، در استان‌های دالیان، شیامن و پینگشیانگ چین محصولات خوراکی منجمدی با آثاری از کروناویروس کشف شدند و گفته شده که تمامی محصولات مورد نظر وارداتی بودند.

مایک رایان (Michael Ryan)، از مدیران سازمان جهانی بهداشت به تازگی در بیانیه‌ای اعلام کرده که نیازی به نگرانی در مورد استفاده از مواد غذایی منجمد و یا در تماس بودن با چنین محصولاتی وجود ندارد. رایان می‌گوید که در چین آزمایش صدها هزار بسته از محصولات مورد نظر نشان داده که تنها ۱۰ نمونه جمع‌آوری شده ویروسی بوده‌اند و به همین دلیل نیازی به نگران بودند در مورد خوراکی‌های منجمد نیست.

ریچیل گراهام (Rachel Graham) از دانشگاه کارولینای شمالی در این رابطه اظهار کرده که اگر هر محصول وارداتی در ابتدای مسیر به عوامل بیماری‌زای کووید ۱۹ آلوده شده باشد، زنده ماندن ویروس کرونا در زمان طولانی طی شده برای رسیدن محصول به دست خریداران امکان‌پذیر نیست.

طبق گفته‌های گراهام، منجمد شدن ویروس روی سطوح مواد غذایی مورد نظر هم باعث می‌شود تا بعد از گذشت زمانی مشخص، ذرات بیماری‌زا به نوعی رطوبت خود را از دست داده و عملا بی‌تاثیر شوند. به علاوه انجماد و آب شدن یخ خوراکی‌های منجمد هم می‌تواند به شکلی دیگر ویروس‌ها را از بین ببرد. همچنین، به نظر می‌رسد که مقامات چینی تنها آثاری از آر ان ای (RNA) کروناویروس جدید را در محصولات مورد نظر خود کشف کرده‌اند؛ آر ان ای ویروس برای انسان‌ها خطر چندانی نداشته و در عمل کسی از این طریق به کووید ۱۹ مبتلا نمی‌شود.

یکی از مهم‌ترین روش‌های انتقال بیماری کووید ۱۹ آلوده شدن سطوح مختلف به ذرات ویروسی توسط اشخاص مبتلا و سپس، تماس پیدا کردن افراد سالم با این سطوح است؛ حال اگر افراد مورد نظر دست‌های آلوده شده خود را به بینی، دهان و یا چشم‌ها بزنند، ذرات بیماری‌زا وارد بدن آن‌ها می‌شوند، اما اگر قبل از تماس با صورت، آلودگی از سطح بدن افراد پاک شود، امکان انتقال بیماری وجود ندارد.

حال باید گفت که اطلاعات واضحی در مورد عمر دقیق ذرات کروناویروس روی سطوح مختلف وجود ندارد؛ در یکی از مقاله‌های منتشر شده توسط دانشمندان، اعلام شده که عوامل بیماری‌زای موجود روی کاغذ یا پارچه تنها بعد از گذشت سه ساعت از بین می‌روند. این در حالی بوده که در مقاله‌ای دیگر، بررسی‌ها از زنده ماندن ویروس روی سطوح مقوایی به مدت یک روز و روی سطوح پلاستیکی و فلزی تا مدت زمان سه روز خبر می‌دهد.

با این حال همان‌طور که کتلین هوول اعلام کرده، انتقال بیماری کرونا بیشتر از طریق ذرات تنفسی موجود در هوا و همچنین، ذرات آئروسل آلوده به ویروس صورت می‌گیرد و گسترش ویروس از طریق سطوح تا این حد جدی نیست. هوول می‌گوید که از زمان شروع پاندمی کووید ۱۹، تعداد بی‌شماری بسته‌ غذایی بین نقاط مختلف سیاره جابه‌جا شده‌اند و اگر انتقال ذرات کروناویروس از طریق مواد غذایی یخ زده و محصولات سرد و منجمد امکان‌پذیر بود، باید تا به امروز شاهد گزارش‌های بسیار زیادی در این رابطه می‌بودیم و افراد زیادی باید از این طریق به کووید ۱۹ مبتلا می‌شدند.

از طرف دیگر جالب است بدانیم که مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا (CDC) هم اعلام کرده که ویروس کرونای جدید به راحتی از طریق سطوح مختلف منتقل نمی‌شود؛ اما برای اطمینان بیشتر، سازمان مورد نظر همچنان توصیه می‌کند که سطوح با تماس بالا بهتر است که به صورت مکرر و منظم ضد عفونی شوند.

با این تفاسیر، طبق گفته‌های گراهام و هوول، انتقال دهنده‌های مواد غذایی یخ زده و همچنین کسانی که این محصولات را تهیه می‌کنند، بهتر است که به اصول بهداشتی پایه‌ای توجه داشته باشند. هوول می‌گوید که تولید کنندگان محصولات غذایی و هر محصول دیگری که به دست عموم مردم می‌رسد باید پروتکل‌های قوی و دقیقی در مورد شستشوی دست کارکنان، پوشیدن ماسک، رعایت نکات بهداشتی و همچنین خانه ماندن کارکنانی که دچار علائم بیماری شده‌اند، داشته باشند.

بهترین توصیه ممکن به خریداران هم این بوده که قبل از دست زدن به صورت در هر شرایطی از تمیز بودن دست‌ها مطمئن باشند و حتما با استفاده از آب و صابون یا مواد ضد عفونی کننده پایه الکلی، دستان خود را تمیز کنند.

گراهام می‌گوید که احتمال تماس پیدا کردن با سطوح آلوده به کروناویروس در فروشگاه‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی بسیار بیشتر از احتمال مربوط به مواد غذایی یخ زده بوده و به همین دلیل جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد. این متخصص در نهایت اظهار کرده که با وجود نگرانی‌های کم در مورد سطوح آلوده، بهتر است که تمامی افراد به هنگام تماس پیدا کردن با سطوح مراقب باشند و حتما قبل از دست زدن به دهان، بینی و چشمان، دستان خود را به خوبی ضدعفونی کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهارده − 12 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!