ایمنی بدن در مقابل کرونا سال‌ها باقی می‌ماند

توریست مالزی – پادتن یا آنتی‌بادی تا چه مدت فعال می‌ماند و می‌تواند در مقابل کرونا مقاومت ‌کند؟ بنا بر تحقیقات اولیه سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا در...
توریست مالزی – پادتن یا آنتی‌بادی تا چه مدت فعال می‌ماند و می‌تواند در مقابل کرونا مقاومت ‌کند؟ بنا بر تحقیقات اولیه سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا در مدتی کوتاه مقاوم است. اما یافته‌های جدید از مقابله طولانی‌مدت خبر می‌دهند.

به گزارش دویجه وله، تحقیقات جدید نشان می‌دهند که مصونیت انسان در مقابل ویروس کرونا به کمک سلول‌های ایمنی ممکن است چندین سال طول بکشد. یافته‌های جدید می‌تواند تاثیری بسیار تعیین‌‌کننده در تحقیقات پیرامون واکسن‌های کرونا داشته باشد. محققان تاکید کرده‌اند که مدت تاثیر واکسن بسیار مهم است.

تابحال تحقیقات انجام گرفته حکایت از آن داشتند که آنتی‌بادی‌ها تنها در مدتی کوتاه تاثیر داشته‌اند و در مواردی حتی افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند دوباره کرونا گرفتند و بدن این افراد نتوانسته‌ آنتی‌بادی تولید کند. نتایج تحقیقات در بریتانیا و چین درباره آنتی‌بادی‌ها و عارضه‌هایی که بدن می‌تواند به آن دچار شود تردیدها را بیشتر کرده بود. براساس این تحقیقات گفته شد که پادتن در بدن بیماران پس از چند ماه ابتلا به کووید-۱۹ به مقدار کمتری تولید شده و کاهش داشته است.

اما محققان اکنون بر این باور که کاستن میزان آنتی بادی نشان‌گر کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن نیست. این دانشمندان گفتند مهم آن است که سیستم ایمنی بدن بتواند “حافظه ایمونولوژیک” داشته باشد. دانشمندان از جمله ماریون په‌پر از دانشگاه واشنگتن با استناد به مطالعات جدید گفته‌اند که بیشتر افرادی که کرونا گرفتند و بهبود یافته‌اند هنوز سلول‌های ایمنی کافی برای از بین بردن ویروس کرونا و مقابله با آن را داشته‌اند. این سلول‌ها با پادتن موجود در بدن تفاوت دارند و ممکن است برای مدت‌ زمان طولانی و حتی سال‌ها در بدن باقی بمانند.

مهم‌ترین نتیجه‌ای که دانشمندان در نتیجه تحقیقات خود بدست آوردند کشف پدیده “حافظه ایمنی در برابر ویروس کرونا” بوده است. به گفته ایمونولوژیست‌ها این حافظه احتمالا سال‌ها از ابتلای شدید انسان به کرونا محافظت خواهد کرد. این یافته‌ها بسیاری از محققان را که نگران تاثیر کوتاه مدت واکسن‌ها بودند و بیم داشتند که مرتب باید واکسن تزریق کرد اکنون بیشتر امیدوار کرده است.

محققان برای اثبات تحقیقات خود به مطالعاتی در مورد بازماندگان ویروس سارس‌-کوو که به ویروس کرونا بسیار نزدیک است اشاره کرده‌اند. آنها گفته‌اند در بدن افراد بهبود یافته از سارس-کوو حتی پس از ۱۷ سال سلول‌های ایمنی یافته‌اند. این بدان معناست که سیستم ایمنی پس از نابودی ویروس سارس-کوو هنوز سلول‌های ایمنی را حفظ کرده‌ است. این یافته‌ها بسیار امیدبخش هستند چون نشان می‌دهند که سیستم ایمنی انسان سلو‌های ایمنی بسیار مقاوم دارند که می‌توانند در مقابل کوید-۱۹ مقاومت کنند. دانشمندان بر این باور هستند که این سلول‌ها توانستند در مقابل سارس کوو مقاومت کنند و اکنون نیز قادرند با کرونا مقابله کنند.

آکیکو ایواساکی، ایمونولوژیست به “نیویورک تایمز” گفته است که او از این پدیده (مقاومت طولانی مدت سلول‌های ایمنی) تعجب نمی‌کند و این همان چیزی است که در یک حالت طبیعی باید اتفاق بیافتد. به گفته این محقق با این وجود این اتفاقی بسیار هیجان‌انگیز است.

محققان پس از یافته‌های جدید اکنون امیدواری بیشتری دارند. به گفته آنها،واکسنی که شرکت داروسازی فایزر که در همکاری با بنیاد آلمانی بایونتک تولید کرده می‌تواند سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا را مقاوم‌تر از حالت عادی کند و این می‌تواند پایان اپیدمی کرونا باشد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

نه − یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!