بازگشت امید به بازارهای مالی جهان با کاهش محدودیتهای مرتبط با کرونا

توریست مالزی – با کاهش تدریجی محدودیتهای اجتماعی مرتبط با کرونا و احتمال ارائه بیشتر مشوق‌های اقتصادی دولت‌ها برای ترمیم آسیب اقتصادی شیوع کرونا در جهان، بازارهای مالی بین‌المللی...
توریست مالزی – با کاهش تدریجی محدودیتهای اجتماعی مرتبط با کرونا و احتمال ارائه بیشتر مشوق‌های اقتصادی دولت‌ها برای ترمیم آسیب اقتصادی شیوع کرونا در جهان، بازارهای مالی بین‌المللی امروز شاهد تقویت شاخص‌ها در بالاترین سطح سه ماه اخیر بود.

به گزارش بی بی سی، بعضی گزارش‌ها حاکی از افزایش تقاضای نفت چین و نزدیک شدن به میزان پیش از شیوع کروناست. در معاملات دیروز شاخص اصلی اروپا (استاکس ۵۰) نزدیک به ۱/۳ درصد و فوتسی-۱۰۰ در بازار سهام لندن هم نزدیک به همین مقدار نسبت به روز قبل افزایش یافت. شاخص کلی بازار سهام‌های آسیایی (به غیر از توکیو) هم برای پنجمین روز متوالی تقویت شد و به طور متوسط نسبت به روز گذشته تقریبا ۲ درصد بالا رفت. چنین سطحی از شاخص این بازارها، آخرین بار در نهم مارس دیده شده بود.

خوش‌بینی بازارهای جهانی به اقتصاد جهان در حالیست که بعضی دولت‌ها اصناف را بازگشایی کرده‌‌اند. در کشورهای در حال توسعه، بعضی داده‌ها-نظیر رزرو جا در رستوران‌ها- نشان می‌دهد فعالیت های تجاری به تدریج در حال افزایش است؛ هر چند هنوز تا بازگشت کامل به کسب و کار نظیر آنچه پیش از ماه آوریل دیده می‌شد، فاصله زیادی مانده. البته همین حالا هم احتمال موج دوم شیوع و همچنین ناآرامی‌ها در آمریکا ممکن است عامل نگرانی سرمایه‌گذاران در بازار بورس شود.

صندوق بین‌المللی پول در اواخر فروردین تخمین زد نرخ رشد اقتصادی جهان در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) به دلیل شیوع گسترده کرونا و توقف بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، ۳ درصد کاهش یابد. در بازار ارز هم خوش‌بینی به بهبود اقتصادی باعث تقویت بعضی ارزهای دیگر شد و دلار کمی افت کرد. به عنوان مثال نسبت برابری دلار استرالیا در برابر دلار آمریکا ۱/۲ درصد تقویت شد که در پنج ماه اخیر بی سابقه بود.

در معاملات دیروز، قیمت نفت هم که به صعود خود ادامه داده بود؛ به بالای چهل دلار رسید ولی با مطرح شدن احتمالاتی درباره برگزار نشدن اجلاس زودهنگام اوپک پلاس قیمت هر بشکه برنت به زیر چهل دلار سقوط کرد. این قیمت کماکان بالاترین نرخ نفت در سه ماه اخیر بوده است. علت بهبود اخیر قیمت نفت به اجلاس اوپک پلاس (سازمان کشورهای صادر کننده نفت و تولیدکنندگان عمده نفتی غیرعضو به رهبری روسیه) و توافق احتمالی آنها بر سر حفظ کاهش تولید باز می‌گشت. پیشتر گفته شده بود این اجلاس قرار است (چهارشنبه ۴ ژوئن) طی یک ویدئوکنفرانس برگزار شود که حالا تردیدهایی درباره آن وجود دارد.

با اینکه قیمت نفت برنت طی شش هفته اخیر به یاری کاهش تولید اوپک پلاس دو برابر شده، اما از ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۰) این کالا بیش از ۴۰ درصد افت قیمت را تجربه کرده است. در ماه آوریل اعضای اوپک پلاس تصمیم گرفتند ۹/۷ میلیون بشکه روزانه از تولید خود بکاهند. بر اساس توافق ماه آوریل صادرکنندگان بزرگ نفتی (اوپک پلاس) کاهش حدود ده میلیون بشکه‌ای در ماه جاری (ژوئن) به پایان می‌رسد. یکی از دلایل افت ماههای اخیر قیمت نفت کاهش تقاضا در بازار بوده است. چین تا پیش از شیوع کرونا بطور متوسط روزانه ۱۴ میلیون واردات نفت داشت و حالا بعضی تخمین‌ها از افزایش این تقاضا حکایت دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از شرکت ” آی اچ اس مارکیت” که ارائه‌کننده داده‌های مختلفی مرتبط با بازارهای مالیست، گفته است تقاضای نفت چین در پایان ماه آوریل به ۹۰ درصد زمان پیش از شیوع کرونا (ابتدای سال جاری میلادی) رسیده است. آژانس بین‌المللی انرژی در ماه مه تخمین زده بود تقاضای نفت چین در نیمه دوم سال جاری میلادی با ۵ درصد افت به ۱۳/۲ میلیون بشکه در روز برسد.

شیوع جهانی کووید-۱۹ از ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۰) و افت قیمتها بسیاری از شرکتهای نفتی را مجبور کرد یا تولید را متوقف کنند و یا حجم تولید را کاهش دهند؛ این وضعیت به کاهش هزینه شرکتهای بزرگ نفتی هم منجر شد.

با گسترش بیماری بسیاری از واحدهای صنعتی محدود شدند یا بطور کلی فعالیتهای خود را متوقف کردند؛ بسته شدن مرز کشورها هم توقف سفرهای هوایی را در بر داشت که بطور کلی بر تقاضای بازار نفت تاثیرگذار بوده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

11 − ده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!