بلوبری چربی شکم را از بین می برد

توریست مالزی – سوزاندن چربی شکم یکی دیگر از مزایای مصرف بلوبری برای سلامتی است. نتایج یک مطالعه نشان می دهد موش های دارای رژیم غذایی سرشار از بلوبری...
توریست مالزی – سوزاندن چربی شکم یکی دیگر از مزایای مصرف بلوبری برای سلامتی است. نتایج یک مطالعه نشان می دهد موش های دارای رژیم غذایی سرشار از بلوبری چربی شکم خود را از دست دادند – این نوع چربی با بیماری قلبی و دیابت مرتبط است – همچنین مزایای دیگر آن برای سلامتی مانند کاهش کلسترول و بهبود کنترل گلوکز را نیز تجربه کردند.

پادشاه مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان است
اعتقاد بر این است بلوبری دارای یکی از بالاترین سطح آنتی اکسیدان در بین میوه ها و سبزیجات معمولی است. ترکیبات آنتی اکسیدانی اصلی موجود در آن متعلق به خانواده ای از آنتی اکسیدان های پلی فنول به نام فلاونوئید است. تصور می شود گروه خاصی از فلاونوئیدها – آنتوسیانین ها – مسئول بسیاری از اثرات مفید این توت ها بر سلامتی هستند. تحقیقات نشان می دهند بلوبری به طور مستقیم سطح آنتی اکسیدان را در بدن افزایش می دهد.

در برابر پیری و سرطان محافظت می کند
از آنجا که بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان است برخی از رادیکال های آزاد که به دی ان ای آسیب می رسانند را خنثی می کند. در مطالعه ای ۱۶۸ نفر روزانه ۳۴ اونس معادل یک لیتر مخلوط آب بلوبری و سیب نوشیدند. پس از چهار هفته آسیب دی ان ای اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد ۲۰ درصد کاهش یافت.

از آسیب دیدن کلسترول در خون جلوگیری می کند
آنتی اکسیدان های موجود با کاهش سطح LDL اکسید شده ارتباط قوی دارد. این امر باعث مفید بودن برای قلب می شود. یک وعده روزانه دو اونسی معادل ۵۰ گرم بلوبری در افراد چاق اکسیداسیون LDL را تا ۲۷ درصد طی هشت هفته کاهش داد. مطالعه دیگری نیز نشان داد مصرف ۲.۵ اونس معادل ۷۵ گرم بلوبری با یک وعده غذایی اصلی اکسیداسیون کلسترول LDL “بد” را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

فشار خون را کاهش می دهد
به نظر می رسداین میوه دارای مزایای قابل توجهی برای افراد مبتلا به فشار خون بالا است که یکی از عوامل خطر اصلی برای بیماری های قلبی محسوب می شود. در مطالعه ای هشت هفته ای افراد چاق که در معرض خطر بالای بیماری های قلبی بودند پس از مصرف دو اونس معادل ۵۰ گرم در روز چهار تا هشت درصد فشار خون را چهار تا ۶ درصد کاهش دادند. سایر مطالعات نیز اثرات مشابهی را به ویژه در زنان یائسه مشاهده کرده اند.

به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کند
در حالی که مصرف آن فشار خون و کلسترول LDL اکسیده را کاهش می دهد، مهم است به خاطر داشته باشید اینها عوامل خطر هستند نه بیماری های واقعی. بسیار مفید است. مطالعه ای روی ۹۳ هزار و ۶۰۰ پرستار نشان داد افرادی که بیشترین میزان آنتوسیانین، آنتی اکسیدان اصلی بلوبری را دارند در مقایسه با کمترین میزان مصرف ۳۲ درصد کمتر در معرض حملات قلبی قرار دارند. از آنجا که این یک مطالعه مشاهده ای بود نمی تواند ثابت کند آنتوسیانین ها به تنهایی باعث کاهش خطر می شود یا خیر، بنابراین قبل از هرگونه ادعایی مطالعات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

به حفظ عملکرد مغز و بهبود حافظه کمک می کند
بر اساس مطالعات در فاز حیوانی، آنتی اکسیدان های موجود در بلوبری بر مناطقی از مغز تاثیر بگذارد که برای هوش ضروری هستند. به نظر می رسد برای نورون های پیری مفید هستند و منجر به بهبود سیگنالینگ سلولی می شوند. مطالعات در فاز انسانی نیز نتایج امیدوارکننده ای به همراه داشته است. در یکی از این مطالعات ۹ فرد مسن با اختلال خفیف شناختی هر روز آب بلوبری مصرف می کردند. پس از ۱۲ هفته بهبودهایی در چندین نشانگر عملکرد مغز آنها مشاهده شد. مطالعه ای ۶ ساله روی بیش از ۱۶ هزار فرد مسن نشان داد بلوبری و توت فرنگی با تاخیر ۲.۵ سالگی در پیری ذهنی ارتباط دارند.

آنتوسیانین موجود در آن اثرات ضد دیابت دارد
بلوبری در مقایسه با سایر میوه ها حاوی مقادیر متوسط ​​قند است. یک فنجان معادل ۱۴۸ گرم بلوبری ۱۵ گرم شکر دارد که معادل یک عدد سیب کوچک یا پرتقال بزرگ است. با این حال، به نظر می رسد ترکیبات فعال زیستی هنگام کنترل قند خون از هرگونه تاثیر منفی قند بیشتر است. تحقیقات نشان می دهند آنتوسیانین موجود در بلوبری دارای اثرات مفیدی بر حساسیت به انسولین و متابولیسم گلوکز است. این اثرات ضد دیابت هم با آب بلوبری و هم با عصاره آن رخ می دهد. در تحقیقی روی ۳۲ فرد چاق با مقاومت به انسولین روزانه دو عدد اسموتی بلوبری باعث بهبود عمده حساسیت به انسولین در آنها شد. بهبود حساسیت به انسولین باید خطر سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ را که در حال حاضر دو مورد از بزرگترین مشکلات سلامتی جهان هستند کاهش دهد.

به مبارزه با عفونت های مجاری ادراری کمک می کند
عفونت های دستگاه ادراری مشکل رایجی برای زنان است. گفته می شود آب بلوبری به جلوگیری از این نوع عفونت ها کمک می کند. از آنجا که با کرنبری ارتباط نزدیکی دارد بسیاری از مواد فعال مشابه آب کرنبری را در خود دارد. این مواد ضد چسب نامیده می شوند و از اتصال باکتری هایی مانند اشریشیا کلی به دیواره مثانه جلوگیری می کند. بلوبری به ندرت از نظر تاثیر بر عفونت های ادراری مورد مطالعه قرار گرفته است، اما به احتمال زیاد اثرات مشابه کرنبری دارد.

آسیب عضلانی را پس از ورزش شدید کاهش می دهد
مکمل بلوبری آسیب ناشی از سطح مولکولی، درد و عملکرد ماهیچه ها را کاهش می دهد. در مطالعه ای کوچک روی ۱۰ ورزشکار زن بهبود عضلات را پس از تمرینات شدید پا سرعت بخشید.

پاسخی ارسال کنید

*

*

دوازده − 9 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!