جنگ خاموش آمریکا علیه آسیا – پاسفیک

توریست مالزی- فعالان محیط زیست در حوزه اقیانوس آرام معتقدند آمریکا با خروج از معاهده پاریس جنگ خاموشی را علیه آسیا – پاسفیک به راه انداخته است زیرا این...
توریست مالزی- فعالان محیط زیست در حوزه اقیانوس آرام معتقدند آمریکا با خروج از معاهده پاریس جنگ خاموشی را علیه آسیا – پاسفیک به راه انداخته است زیرا این منطقه به دلیل سرعت گرفتن روند افزایش دمای زمین شاهد آمار فزاینده فجایع طبیعی و قربانیان ناشی از این حوادث بوده است.
به گزارش ایرنا، حوزه آسیا پاسفیک به طور طبیعی مستعد فجایع زیست محیطی زیادی است اما روند افزایش گرمایش زمین سبب شده تا کشورهای جنوب شرق آسیا تاثیرات بیشتری از تغییرات شدید جوی ناشی از آن داشته باشند.
طبق گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (OCHA) اینکه آب و هوای کره زمین در آینده چقدر تغییر کند به میزان تولید گازهای گلخانه‌ای بستگی دارد اما اکنون بیش از ۴۰ کشور در منطقه پاسفیک از تغییرات شدید زیست محیطی تاثیر پذیرفته اند.
طبق توافقنامه پاریس آب و هوای کره زمین نباید در قیاس با دوران پیش از انقلاب صنعتی بیشتر از دو درجه گرم شود، حتی بهتر است این افزایش دما بیشتر از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد نباشد.
درعین حال تولید گازهای گلخانه ای حاصل از کارخانجات باید در حدی بمانند که آب و خاک و درختان بتوانند آثار منفی آنها را دفع کنند اما فعالیت بیش از حد کارخانجات در کشورهای صنعتی و پیشرفته مانند آمریکا که دومین تولید کننده گازهای گلخانه ای در جهان است، باعث شده این نظم طبیعی به هم بریزد و از این رو بسیاری از مناطق جهان با فجایع زیست محیطی بیشتری رو به رو شوند.
تغییرات ناگهانی و پرقدرت آب و هوایی، زلزله و فعالیت های آتشفشانی، باران ها و سیل های گسترده و یا خشکسالی های شدید از مهمترین تهدیدات حوزه پاسفیک ناشی از شدت یافتن روند گرمایشی زمین محسوب می شود و به همین دلیل سازمان ها، طرفداران محیط زیست و رهبران این کشورها در پی راهکارهای عملی برای کاهش تاثیرات جوی بر روی زندگی و اقتصاد مردم دراین منطقه هستند.
براساس گزارش سازمان ملل حوادث طبیعی در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۰۶ میلیارد دلار براورد شده که این رقم نسبت به سال ماقبل ۱۹۰ میلیارد دلار تقریبا دو برابر شده است. طبق پیش بینی بلومبرگ، با توجه به تغییرات گسترده آب و هوایی درجهان، کشورها به ویژه در منطقه اقیانوسی آرام باید منتظر خسارات بیشتری در اقتصادهای خود ناشی از سوانح طبیعی در سال های آینده باشند. گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ نیز حاکی است ۸۸ درصد از افرادی که آثار بلایای طبیعی در سراسر جهان را در ۴۵ سال گذشته متحمل شده اند، در منطقه آسیا و اقیانوس آرام زندگی کرده اند.
طبق این گزارش در این منطقه طی این مدت، دو میلیون نفر در اثر فجایع طبیعی قربانی شده و ۱.۵ تریلیون دلار خسارت بر کشورهای منطقه نیز وارد شده است. از این رو بحران افزایش آمار قربانیان ناشی از فجایع زیست محیطی و خسارات اقتصادی حاصل از آن در جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه رهبران این کشورها را در اتخاذ موضع علیه آمریکا به دلیل خروج از معاهده پاریس متحد کرده است. رهبران ۱۸ کشور حوزه پاسفیک (اقیانوس آرام) درهفته جاری تهدیدات آب و هوایی را برای این منطقه بسیار زیانبار و خطرناک دانسته و از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا خواستند تا این کشور را به معاهده آب و هوایی پاریس بازگرداند.
باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در دسامبر سال ۲۰۱۵ و به پیمان پاریس پیوست اما دونالدترامپ که مشهور به نقض قراردادهای بین المللی است درسال گذشته این توافقنامه را نیز برای اقتصاد آمریکا بسیار مخرب دانست و کشورش را از آن خارج ساخت.
ترامپ ادعا کرده که معاهده پاریس تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۲ و نیم میلیون شغل را درآمریکا از بین خواهد برد که با خروج آمریکا از این معاهده آمریکا می تواند مانع از این روند شود. اما رئیس جمهورپرسرو صدای آمریکا در مورد نتایج این اقدام بر روند گرمایش زمین و تغییرات شدید زیست محیطی و فجایع طبیعی که در جهان به ویژه آسیاپاسفیک روزافزون بوده پاسخی نداده است.
از این رو حامیان محیط زیست در سراسر جنوب شرق آسیا و اقیانوسیه دولت های خود را برای اتخاذ اقدامی اساسی در جهت حفظ شرایط زیست محیطی منطقه وجهان و همچنین اعمال فشار بر آمریکا برای بازگشت به معاهده پاریس قرار داده اند.
علاوه براین در یک هفته اخیر صدها گروه مختلف بین المللی حامی محیط زیست نیز همزمان با اجلاس آب و هوایی سازمان ملل دربانکوک درسراسر دنیا به روش های مختلف مخالفت خود را با تغییرات پرشتاب آب و هوایی که کشورهای پیشرفته صنعتی به رهبری آمریکا عامل آن هستند ابراز کرده اند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

12 − سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!