حمله هوایی ارتش میانمار به مناطق روستایی / نظامیان به روی سوگواران آتش گشودند

توریست مالزی – نیروهای امنیتی در میانمار به روی سوگوارانی آتش گشودند که در مراسم خاکسپاری یکی از کشته‌شدگان اعتراضات روز شنبه شرکت کرده بودند. در تازه ترین واکنش...
توریست مالزی – نیروهای امنیتی در میانمار به روی سوگوارانی آتش گشودند که در مراسم خاکسپاری یکی از کشته‌شدگان اعتراضات روز شنبه شرکت کرده بودند. در تازه ترین واکنش ها جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا و اتحادیه اروپا خشونت‌ها علیه معترضان در میانمار را قویا محکوم کرده اند.

به گزارش بی بی سی، شاهدان به خبرگزاری رویترز گفتند حمله به سوگواران در نزدیکی یانگون، پایتخت پیشین و بزرگ‌ترین مرکز تجاری میانمار، رخ داد و تلفاتی در پی نداشت. یک شاهد به خبرگزاری رویترز گفت آنها در مراسم خاکسپاری یک دانشجوی ۲۰ ساله که شنبه کشته شده بود شرکت کرده بودند. این زن گفت: «ما در حال خواندن آهنگ انقلاب برای او بودیم که نیروهای امنیتی آمدند و به طرف ما شلیک کردند.» «مردم از جمله ما همان طور که آنها شروع به تیراندازی کردند فرار کردیم.»

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که در سرکوب‌های روز شنبه حداقل ۱۱۴ نفر کشته شدند. یک گروه مدافع حقوق زندانیان گزارش داد که حداقل ۱۲ نفر دیگر در خشونت‌های روز یکشنبه در نقاط مختلف میانمار کشته شدند. به این ترتیب تعداد قربانیان کودتای ماه فوریه ارتش به حداقل ۴۵۹ نفر رسیده است. همچنین گزارش شد که نیروی هوایی ارتش میانمار به شبه نظامیانی در نزدیکی مرز تایلند حمله کرده است. گفته می شود هزاران نفر از مردم محلی از بیم حملات هوایی از خانه‌های خود فرار کرده اند.

از طرف دیگر، جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، گفت که خشونت‌ها علیه معترضان در میانمار را قویا محکوم کرد. آقای بایدن گفت: «این وحشتناک است.» «این کاملا شرم آور است. براساس گزارشاتی که من گرفته‌ام، تعداد زیادی از افراد کاملا غیرضروری کشته شده اند.» اتحادیه اروپا نیز طی بیانیه‌ای خشونت‌های نظامیان را «غیرقابل قبول» خواند و محکوم کرد. در همین رابطه وزیران دفاع دوازده کشور از جمله آمریکا، بریتانیا، کره جنوبی و ژاپن در بیانیه‌ای استفاده نظامیان از زور علیه شهروندان غیرمسلح را محکوم کردند. به‌ گفته آنها، یک ارتش حرفه‌ای باید از مردمش حمایت کند نه آنکه به آنها صدمه برساند.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری خانم سوچی در آبان ماه توانسته بود با کسب ۸۳ درصد از آرا در انتخابات پارلمانی به پیروزی برسد اما ارتش با مخدوش دانستن انتخابات، برگزارکنندگان آن را به تقلب متهم کرده بود و خواستار تعویق گشایش دوره جدید مجلس شد و خانم سوچی و شماری از اعضای حزب را دستگیر کرد. خانم سوچی اکنون درحصر خانگی است.

شنبه چه گذشت؟
معترضان در حالی فراخوان‌هایی برای یک تظاهرات بزرگ منتشر کرده بودند که پیشتر نظامیان هشدار داده بودند که هر تجمعی با قوه قهریه مواجه خواهد شد. در شهر اصلی یانگون، رسانه های محلی گفته اند نیروهای امنیتی به سمت جمعیتی که در بیرون از ایستگاه پلیس دست به اعتراض زده بودند، تیراندازی کردند. تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی ابری از دود و گاز اشک آور را در خیابان ها نشان می داد. گزارشها حاکی از صحنه های مشابه در شهرهای دیگر بود.

مین آنگ هلینگ، فرمانده کل ارتش میانمار، در روز جشن نیروهای مسلح، به معترضان هشدار داد از برگزاری تظاهرات خیابانی خودداری کنند. او در نطقی تلویزیونی بار دیگر وعده داد که انتخاباتی تازه در این کشور برگزار خواهد کرد. او اما زمان دقیقی برای برگزاری انتخابات آینده اعلام نکرد. ارتش پس از به دست گرفتن قدرت در این کشور کشور وعده داد که به مدت یک سال قدرت را در دست بگیرد.

روز نیروهای مسلح یادآور آغاز مقاومت نظامی میانمار در برابر اشغال ژاپن در سال ۱۹۴۵ است. در این رژه معمولاً مقامات سایر کشورها نیز شرکت می کنند. با این حال، به نظر می‌رسید که لکساندر فرمین‌، معاون وزیر دفاع روسیه تنها مقام خارجی است که در مراسم امسال حضور یافته است. آمریکا، بریتانیا و اتحادیه اروپا در واکنش به کودتای نظامی تحریم‌هایی را علیه حکومت نظامی این کشور اعمال کرده‌اند.

مین آنگ هلینگ در اظهارات خود بار دیگر از تصمیم خود برای به دست گرفتن قدرت دفاع کرد و گفت که ارتش به علت اقدامات غیرقانونی “حزب اتحادیه ملی دموکراسی” و “آنگ سان سوچی” ناچار شد قدرت را در دست بگیرد. میانمار تا سال ۲۰۱۱ و آغاز اصلاحات به دست نظامیان اداره می‌شد.

حمله هوایی ارتش میانمار به مناطق روستایی/هزاران روستایی گریختند
حدود سه هزار تن از ساکنان مناطق روستایی در جنوب میانمار در پی حمله هوایی ارتش این کشور به مناطق مزبور به کشور تایلند گریختند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، یک گروه فعال حقوق بشر و همچنین یک رسانه محلی اعلام کرد که در پی حمله هوایی ارتش میانمار به منطقه‌ای در ایالت جنوبی «کارن» که تحت کنترل یک گروه شبه نظامی است، حدود ۳ هزار روستایی از این مناطق به سوی تایلند، کشور همجوار میانمار گریختند. «سازمان زنان کارن» در این باره اعلام کرد که ارتش میانمار پنج منطقه در بخش «موتراو» در نزدیکی مرز از جمله یک اردوگاه آوارگان را مورد حمله هوایی قرار داد.

بنا بر گزارش‌ها، روستاییان در حال حاضر در جنگل پناه گرفته و بیش از سه هزار تن نیز به تایلند پناهنده شدند. مقامات تایلند هنوز در این باره اظهارنظری نکرده‌اند. به گفته «دیوید اوبانک» بنیانگذار سازمان «کماندوهای برمه آزاد» دست کم دو نیروی نظامی وابسته به شبه نظامیان «اتحادیه ملی کارن» جان خود را در این حملات هوایی از دست دادند.

به گفته اوبانک، این حمله‌های هوایی ظرف بیست سال گذشته بی سابقه بود و اینکه این حملات در ساعات شب صورت گرفته‌اند. در حمله هوایی ارتش میانمار در روز شنبه، دست کم سه غیرنظامی در روستایی که تحت کنترل شبه نظامیان «اتحادیه ملی کارن» قرار دارد، کشته شدند. شبه نظامیان پیش تر گفتند که به یک پایگاه ارتش در نزدیکی مرز حمله کرده و ۱۰ تن را کشته‌اند.

گفتنی است که حمله‌های هوایی شامگاه شنبه مهمترین حمله سال‌های اخیر به مناطق جنوبی میانمار بوده است. شبه نظامیان اتحادیه ملی کارن در سال ۲۰۱۵ یک توافقنامه آتش بس با دولت مرکزی میانمار امضا کردند اما تنش‌ها پس از کودتای نظامی یکم فوریه و برکنار شدن «انگ سان سو چی» از قدرت افزایش یافت.

اتحادیه ملی کارن و «شورای احیای ایالت شأن» که هر دو در مرز مشترک میانمار با تایلند مستقر هستند، کودتای نظامی در این کشور را محکوم کرده و حمایت خود را از مقاومت مردمی اعلام کردند. اتحادیه ملی کارن اعلام کرد که در پی تشدید خشونتها در هفته‌های اخیر، تاکنون صدها نفر را که از مناطق مرکزی میانمار گریخته‌اند، پناه داده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

پنج × پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!