دولت ترامپ در پی دامن زدن به ناآرامی‌ها در ایران است

توریست مالزی – آمریکا قصد دارد با دامن زدن به نارضایتی‌ها در ایران و تشدید فشار بر حکومت این کشور، دولتمردان ایران را ناگزیر به پایان دادن به فعالیت‌های...
توریست مالزی – آمریکا قصد دارد با دامن زدن به نارضایتی‌ها در ایران و تشدید فشار بر حکومت این کشور، دولتمردان ایران را ناگزیر به پایان دادن به فعالیت‌های هسته‌ای و کاهش دامنه‌ی حضور خود در تنش‌های سیاسی منطقه بکند.
به گزارش دویچه وله، خبرگزاری رویترز روز یکشنبه ۲۲ ژوئیه (۳۱ تیر) با انتشار گزارشی از یک کارزار وسیع تبلیغاتی علیه حکومت ایران خبر داده است. بر اساس این خبر، ترامپ در همراهی با وزیر امور خارجه خود، مایک پمپئو و نیز مشاور امنیت ملی خود، جان بولتون، این کارزار تبلیغاتی را علیه رهبران جمهوری اسلامی به راه انداخته است.
رویترز می‌نویسد که در این کارزار تبلیغاتی، با بهره گرفتن از سخنرانی‌های تهاجمی و نیز ارتباطات آنلاین سعی می‌شود رهبران جمهوری اسلامی را وادار به عقب‌نشینی کنند. هدف از این سیاست، از یکسو پایان دادن به برنامه هسته‌ای ایران است و از سوی دیگر قطع حمایت و پشتیبانی جمهوری اسلامی از گروه‌های شبه‌نظامی و افراطی در خاورمیانه. شماری از مقامات و مسئولان کنونی و پیشین آمریکا تحت رهبری مایک پمپئو در این کارزار تبلیغاتی علیه ایران حضور دارند.

سکوت کاخ سفید
رویترز در ادامه گزارش خود می‌نویسد که کاخ سفید تا این لحظه حاضر به اعلام موضع پیرامون این خبر نشده است. افزون بر آن کاخ سفید از تکذیب یا تایید نقش وزیر امور خارجه آمریکا در این کارزار تبلیغانی خودداری کرده است. در حساب توییتری وزارت امور خارجه آمریکا و تارنمای „ShareAmerica” ظرف هفته‌های گذشته اظهارات تندی به زبان فارسی در رابطه با دموکراسی و سایر مسائل اجتماعی منتشر شده و از حکومت ایران به شدت انتقاد شده است. در شبکه‌های اجتماعی نقش ایران در حمایت و پشتیبانی از نیروهای افراطی مورد انتقاد قرار گرفته است. حتی ادعا شده که شرکت هواپیمایی ایران در حمایت و پشتیبانی از خشونت و تروریسم فعالیت می‌کند.

اظهارات پمپئو
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، روز ۲۱ ژوئن در یک پست توییتری از گسترش ناآرامی‌ها در ایران خبر داد. او از نقش سپاه پاسداران و ثروت‌اندوزی سپاه سخن گفت و از اینکه حق شهروندان ایران است که به حقوق انسانی آن‌ها احترام گذاشته شود. برگردان فارسی این توییت‌ها بر روی تارنمای „ShareAmerica” منتشر شد. در همین رابطه قرار است وزیر خارجه آمریکا روز ۲۲ ژوئیه در کالیفرنیا با شماری از ایرانی‌های ساکن آمریکا دیدار کرده و برای آن‌ها سخنرانی کند.
رویترز به عنوان نمونه به سخنرانی ۲۱ ماه مه پمپئو در واشنگتن اشاره می‌کند. او در سخنان خود گفت که رهبران ایران به جای آنکه سرمایه‌هایی را که در پی توافق هسته‌ای به دست آورده‌اند، صرف بهبود وضعیت شهروندان خود کنند، در جنگ‌های نیابتی هزینه می‌کنند. این سخنان در حالی بیان می‌شود که رابرت اشلی، مدیرکل آژانس اطلاعات دفاعی ایالات متحده در ماه مارس در سنای آمریکا، گفته بود که حکومت ایران هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی را در اولویت قرار داده گرچه همچنان بخشی از سرمایه‌های خود را صرف هزینه‌های نیروهای امنیتی می‌کند.
این گزارش می‌افزاید، کارشناسان همچنین معتقدند که دولت آمریکا در مورد نزدیکی روابط میان ایران و ستیزه‌جویان طالبان افغانستان و القاعده، اغراق می‌کند. وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا به درخواست‌های رویترز برای توضیح در این زمینه پاسخ نداده است. یکی از مسئولان وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگار رویترز گفته است: «اجازه بدهید من شفاف و روشن سخن بگویم؛ ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم. آنچه ما در ایران دنبال می‌کنیم، تغییر رفتار حکومت ایران است.»
این مسئول گفته است: «برای ما روشن است که این اقدامات ما، ایران را در برابر چند گزینه دشوار قرار می‌دهد. یا آن‌ها رفتار خود را تغییر خواهند داد یا برای ادامه نقش مخرب خود با دشواری‌های فزاینده‌ای روبه‌رو خواهند شد.»

پاسخی ارسال کنید

*

*

19 − دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!