سالگرد استقلال مالزی؛ افتخارات و چالش‌ها

مردم مالزی روز چهارشنبه با برگزاری آیین هایی در سراسر این کشور جنوب شرق آسیا، سالگرد استقلال کشورشان را گرامی داشتند.
مردم مالزی روز چهارشنبه با برگزاری آیین هایی در سراسر این کشور جنوب شرق آسیا، سالگرد استقلال کشورشان را از دست استعمار گرامی داشتند.

مالزیایی‌ها در حالی پنجاه و نهمین سالگرد استقلال را جشن گرفتند که چالش های اقتصادی و تنش های سیاسی چند سال اخیر همچنان ادامه دارد و به آن تهدیدهای ناشی از تروریسم نیز افزوده شده است.

پلیس در آستانه سالگرد استقلال چند تروریست را که قصد عملیات در شب استقلال را داشتند، بازداشت کرد.

هر چند امسال و در آستانه روز استقلال مالزی خبری از روزهای ناآرام سال گذشته ناشی از تجمعات معترضان به دولت که تحت عنوان ‘برسیح ۴’ برگزار شد، نبود، اما صدها جوان و دانشجو هفته جاری تجمعی علیه دولت و فساد مالی برگزار کردند و خواستار دستگیری مقام بلندپایه ای شدند که نامی از وی نبردند، اما تاکید داشتند پشت این فساد مالی است.

میدان مردکا شهر کوالالامپور روز چهارشنبه شاهد حضور ‘سلطان عبدالحلیم معظم شاه’ چهاردهمین پادشاه مالزی و ‘نجیب تون رزاق’ نخست وزیر برای جشن های استقلال بود، اما سایه چالش های اقتصادی و تنش های سیاسی را می شد طی چند روز اخیر به این مناسبت دید.

نخست وزیر در سخنانی ۱۰۹ بندی به مناسبت روز استقلال بر اتحاد نژادها تاکید کرد، اما نتوانست رقابت با ‘ماهاتیر محمد’ نخست وزیر اسبق و معمار مالزی نوین را گوشزد نکند و برای این کار به ساخت ساختمان ۱۱۸ طبقه ای اشاره کرد که در دوران نخست وزیری اش در سال ۲۰۱۴ آغاز شده است و قرار است بلندترین ساختمان این کشور و پنجمین در جهان شود.

برج های دوقلوی پتروناس مالزی که ماهاتیر محمد در دوران نخست وزیری اش ساخت اکنون نماد این کشور جنوب شرق آسیا است که با نجیب برسر مسائل مختلف چالش سیاسی پیدا کرده است.

ماهاتیر محمد که در زمان نخست وزیری خود اقدام به ساخت برج های دوقلوی پتروناس با ۸۸ طبقه کرد، توانست در سال ۱۹۹۸ با بهره برداری از این طرح، عنوان بلندترین ساختمان دنیا را برای مالزی به ارمغان بیاورد.

اکنون و کمتر از دو دهه پس از ساخت برج های دو قلوی پتروناس، ‘نجیب تون رزاق’ قصد دارد در فاصله چهارکیلومتری این دو برج، یک برج ۱۱۸ طبقه ۶۳۰ متری بسازد که هنگام تکمیل آن در سال ۲۰۲۰، عنوان بلندترین برج جنوب شرق آسیا را به خود اختصاص می دهد.

وی همچنین از عملکرد ائتلاف حاکم که ماهاتیر و چند وزیر سابق کابینه نجیب تون رزاق از آن خارج شده اند دفاع کرد و گفت: این یک واقعیت است که موفقیت مالزی در نتیجه کار سخت دولت برآمده از ائتلاف حاکم و یک دولت کارآمد و نظام بوده است.

نخست وزیر مالزی با اشاره به برخی اعداد و ارقام تلاش کرد از برنامه اقتصادی دولتش دفاع کند و گفت که با وجود مواجهه مالزی با اقتصاد نامطمئن جهان، تولید ناخالص داخلی این کشور برای سه ماهه دوم سال جاری چهار درصد ثبت شد.

وی در ادامه امنیت مالزی را با توجه به تهدیدهایی که وجود دارد و چالش های خاورمیانه مورد اشاره قرار داد و گفت: ما در مورد سرنوشت برادران مسلمان خود در خاورمیانه که هنوز در رنج و جنگ هستند و چشم انداز صلحی ندارند، دلسوز و نگرانیم.

نجیب تون رزاق همچنین برخی تجمعات خیابانی علیه دولتش را گوشزد کرد و گفت: تلاش برخی مردم برای سرنگونی دولت با شیوه ای غیر دموکراتیک، اعلامیه یا با تحریک و مسموم کردن ذهن مردم برای حضور در خیابان را نمی پسندم.

وی این افراد را خائن خواند و گفت: ما اجازه نمی دهیم کشور با توجه به اقدامات تعداد کمی از خائن ها در یک چشم بهم زدن نابود شود. خائن های به مردم و ملت باید ریشه کن شوند.

مالزی ۵۹ سال پیش به استقلال دست یافت .این کشور پیش از استقلال در اواسط قرن بیستم، ازقرن پانزدهم میلادی به مدت بیش از پنج قرن جولانگاه استعمارگران پرتقالی، هلندی و انگلیسی بود. مالزی همچنین یک دوره کوتاه سه ساله نیز در جنگ جهانی دوم به اشغال ژاپن در آمد که با شکست ژاپن در جنگ، انگلیسی ها دوباره سلطه استعماری خود را بر این کشور ادامه دادند.

مالزی تا پیش از استقلال خود در سال ۱۹۵۷ به عنوان اتحادیه مالایا نامیده می شد و تحت استعمار انگلستان قرار داشت. ‘تنکو عبدالرحمن’ که مالزیایی ها وی را ‘گاندی’ مالزی می نامند و ‘نجیب’ امروز از وی یاد کرد، رهبری استقلال این کشور را برعهده داشت .

پس از پایان جنگ جهانی دوم در اول آوریل ۱۹۴۶ ایالت های خودمختار شبه جزیره مالایا اتحادیه ای تشکیل دادند که به اتحادیه مالایا موسوم شد.

دولت انگلستان که از ۱۸۹۵ تسلط کامل بر این منطقه داشت با تشکیل این اتحادیه موافقت کرد. این اتحادیه در اول فوریه ۱۹۴۸به فدراسیون مالایا تبدیل شد. در پی مذاکرات مفصلی که میان فعالان سیاسی مالایا به ویژه حزب ‘آمنو’ یا اتحادیه ملی مالایا به عمل آمد موافقتنامه ای امضا شد که طبق آن فدراسیون مالایا در اوت ۱۹۵۷ به صورت یکی از کشورهای مشترک المنافع به استقلال رسید و ۱۷ سپتامبر ۱۹۵۷ به عضویت سازمان ملل متحد درآمد.

در سپتامبر سال ۱۹۶۳ از فدراسیون مالایا و بندر سنگاپور واقع در منتهی الیه شبه جزیره مالایا و دو ایالت صباح و ساراواک واقع در شبه جزیره بورنئو، کشور جدیدی به نام فدراسیون مالزی به وجود آمد.

بندر سنگاپور نیز در سال ۱۹۶۵ از این اتحادیه خارج شد و به استقلال رسید، اما فدراسیون مالزی همچنان به حیات سیاسی خود ادامه داد.

منبع: ایرنا

پاسخی ارسال کنید

*

*

یازده + 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!