سیاست های سختگیرانه مهاجرتی اتحادیه اروپا

توریست مالزی – دولت آلمان با سران ایالت‌ها بر سر سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی به توافق رسید. به گزارش یورونیوز، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان پس از ساعت‌ها مذاکره با سران...
توریست مالزی – دولت آلمان با سران ایالت‌ها بر سر سیاست‌های سختگیرانه مهاجرتی به توافق رسید.
به گزارش یورونیوز، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان پس از ساعت‌ها مذاکره با سران ۱۶ ایالت آلمان بر سر سیاست‌های سختگیرانه‌تر و بودجه جدید برای پناهندگان به توافق رسید. این نشست با هدف جلب حمایت رهبران ایالتی از رویکرد سختگیرانه در قبال پناهجویان و رسیدگی به شکایت‌های مقام‌های محلی در خصوص استفاده از موجودی خزانه برگزار شد.

آقای شولتس با پایان نشست، این توافق را یک «لحظه تاریخی» عنوان کرد گفت: «هدف مشترک ما عقب راندن مهاجرت غیرقانونی است.» مقام‌های دولتی در هفته‌های اخیر با اقداماتی موافقت کرده‌اند که اخراج مهاجران را آسان‌تر می‌کند.

دولت شولتس در این نشست موافقت کرده است که از سال آینده به ازای هر پناهنده ۷۵۰۰ یورو به ایالت‌ها و شهرداری‌ها پرداخت کند. دولت همچین می‌گوید با کاهش مزایای پناهجویان، حدود ۱ میلیارد یورو از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. کاهش کمک‌های مالی از جمله اقدامات سختگیرانه و بازدارنده در قبال پناهجویان خواهد بود.

تا پیش از این، افراد با مراجعه به اولین مرکز پذیرش پناهجویان ماهانه ۱۸۲ یورو پول نقد «برای نیازهای شخصی ضروری خود» دریافت می‌کردند. دولت برای جلوگیری از ارسال این پول به کشور‌های مبدا، تا پایان ژانویه کارت‌هایی در اختیار مهاجران قرار خواهد داد که به آن‌ها اجازه می‌دهد آن چه را که نیاز دارند تنها از طریق این کارت‌ها از فروشگاه‌ها خریداری کنند.

علاوه بر این مدت زمان دریافت کل مزایای اجتماعی به پناهجویان از ۱۸ ماه به ۳۶ ماه افزایش خواهد یافت. پیش از این، کمک مالی برای پناهجویان مجرد پس از ۱۸ ماه از ۴۱۰ یورو در ماه به ۵۰۲ و برای زوج‌ها از ۷۳۸ یورو به ۹۰۲ یورو افزایش پیدا می‌کرد از این پس آن‌ها برای بهره‌مندی از این افزایش باید ۳۶ ماه صبر کنند.

دولت آلمان همچنین با تغییراتی در قوانین موجود موافقت کرده است تا پناهجویان را قادر سازد با سرعت بیشتری وارد بازار کار شوند و مجازات‌های سنگین‌تری را نیز برای قاچاقچیان انسان در نظر گرفته است.

توافق تازه رم و تیرانا؛ ایتالیا مهاجران و پناهجویان نجات‌یافته از دریا را به آلبانی منتقل می‌کند
بر اساس توافقنامه‌ای که توسط جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا با همتای آلبانی خود ادی راما، در شهر رم به امضا رسید، ایتالیا دو مرکز در آلبانی برای اسکان مهاجران نجات یافته از دریا تاسیس می‌کند. طبق یک سند دولتی، این دو مرکز قرار است تا بهار ۲۰۲۴ میلادی عملیاتی شوند و پیش‌بینی می‌شود در سال بتوانند حدود ۳۹ هزار پناهجو را در خود جای دهند.

گفته می‌شود «این دو مرکز ورود و پذیرش موقت برای مهاجران نجات یافته در دریا» و امکان «انجام مراحل رسیدگی به درخواست پناهندگان یا بازگرداندن احتمالی» آن‌ها را تسریع می‌بخشد. همچنین گفته شده در مرکز پذیرش اول واقع در بندر شینگجین، در شمال آلبانی، مراحل پیاده‌سازی و شناسایی مهاجران انجام می‌شود و بیست کیلومتر آن‌طرف‌تر در مرکز دوم واقع در شهر جیدر، اقدامات بعدی در خصوص پرونده مهاجران انجام خواهد شد.

این مراکز که تحت نظارت ایتالیا و ضوابط قانونی این کشور در مورد مهاجران اداره می‌شود و از همکاری نیروهای پلیس آلبانی تنها برای فعالیت‌های امنیتی و نظارتی بهره‌مند خواهند شد. جورجا ملونی در بیانیه‌ای مطبوعاتی تصریح کرد که این توافق ایتالیایی-آلبانیایی «شامل افراد زیر سن قانونی، زنان باردار و افراد آسیب‌پذیر نمی‌شود.»

ایتالیا از ژانویه ۲۰۲۳ تا کنون با هجوم مهاجران مواجه بوده است. از اول سال جاری میلادی تا کنون ۱۴۵ هزار مهاجر غیرقانونی وارد این کشور شده‌اند. این در حالی است که در مدت زمان مشابه در سال ۲۰۲۲ میلادی حدود ۸۸ هزار مهاجر غیرقانونی وارد این کشور شده‌ بودند.

مهاجران غیرقانونی رکورد هفده ساله ورود به جزایر قناری اسپانیا را شکستند
در حالیکه هنوز تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی تقریبا دو ماه دیگر باقی مانده است، اما تا همین حالا هم شمار مهاجران ورودی به جزایر قناری از زمان بحران مهاجرت در سال ۲۰۰۶ میلادی فراتر رفته است. بطوریکه در سال جاری میلادی بیش از ۳۲ هزار مهاجر، خطرات این سفر دریایی سخت را به جان خریدند. تا پیش از این، رکود بیشترین تعداد مهاجران ورودی به این جزایر اسپانیایی برابر با ۳۱ هزار و ۶۷۸ مهاجر بود که در سال ۲۰۰۶ به ثبت رسید.

جزایر قناری که در نزدیکی قاره آفریقا واقع شده‌اند، ده‌ها سال است که به عنوان پلی برای رسیدن به اروپا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. اگرچه اکثر مسافران از سنگال هستند، اما قایق‌هایی از گامبیا، موریتانی، مراکش و منطقه مورد مناقشه صحرای غربی نیز به این جزایر سراریز می‌شوند. بر اساس آمار منتشر شده توسط وزارت کشور اسپانیا، دست‌کم ۳۲ هزار و ۲۹ نفر از ماه ژانویه تا ماه نوامبر سال جاری در این جزایر پیاده شده‌اند.

اسپانیا در جریان بحران مهاجران در سال ۲۰۰۶ با ۱۰ کشور آفریقایی موافقت‌نامه‌هایی را برای عودت مهاجران و جلوگیری از خروج قایق‌های جدید امضا کرد. پس از آن، ورود به جزایر قناری کاهش یافت و تا حد زیادی اوضاع تحت کنترل بود، تا اینکه در سال ۲۰۲۰ همزمان با اعمال نظارت‌های بیشتر در مسیر سنتی دریای مدیترانه، اقبال به مهاجرت در مسیر جزایر قناری دوباره افزایش یافت.

پاسخی ارسال کنید

*

*

یک × دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!