سینمای ایران ۳ جایزه از آن خود کرد

توریست مالزی – فیلم «عشایر» ساخته کلوئه زائو، روز شنبه ۱۲ سپتامبر، برنده جایزه برتر جشنواره فیلم ونیز شد، او نخستین زنی است که پس از یک دهه شیر...
توریست مالزی – فیلم «عشایر» ساخته کلوئه زائو، روز شنبه ۱۲ سپتامبر، برنده جایزه برتر جشنواره فیلم ونیز شد، او نخستین زنی است که پس از یک دهه شیر طلایی این جشنواره را از آن خود می‌کند.

به گزارش یورونیوز، عشایر داستان زنی است که از زندگی شهری و مدرن امروزی جدا می‌شود تا زندگی قبیله‌ای و عشیره‌ای را تجربه کند. کلوئه زائو کارگردان زن چینی تبار، ۱۰ سال پس از سوفیا کوپولا که در سال ۲۰۱۰ با فیلم «یک جایی» برنده شیر طلایی ونیز شد، این جایزه را به‌عنوان یک زن از آن خود کرد.

زائوی ۳۸ ساله یکی از استعدادهای جدید در هالیوود محسوب می‌شود. مجله ورایتی فیلم قبلی او با نام «سوارکار» را یک شاهکار کوچک توصیف کرده است. فیلم عشایر نیز پس از نمایش در جشنواره ونیز با تشویق زیاد مخاطبان روبرو شد.

هفتاد و هفتمین دوره جشنواره ونیز که معروف به «موسترا» نیز است در حالی در ایتالیا برگزار شد که با شیوع ویروس کرونا، سالن‌های تئاتر در بسیاری از کشورهای دنیا تعطیل شدند و سینماها نیز اکران‌های خود را به تعویق انداختند با این حال سینما به خانه‌ها آمد و شرکت‌های فیلم سازی از طریق اینترنت و به شکل مجازی اقدام به نمایش آثار خود کردند.

جایزه بزرگ هیات داوران جشنواره نیز به فیلم نظم نوین به کارگردانی میشل فرانکو اختصاص پیدا کرد. شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی نیز به کیوشی کوروساوا برای فیلم همسر یک جاسوس رسید.

جوایزی که سینمای ایران از آن خود کرد
سینمای ایران نیز در جشنواره امسال توانست سه جایزه را از آن خود کند. در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم ونیز، کلر دنی، رئیس داوران بخش افق‌های این رویداد سینمایی فیلم دشت خاموش اثر احمد بهرامی را به عنوان بهترین فیلم این بخش معرفی کرد. دشت خاموش، داستان لطف الله مردی تنهاست که در یک کوره آجرپزی کار می‌کند و رابط میان صاحب کوره و کارگران است. صاحب کوره روزی همه کارگران را جمع کرده و خبری را به آنها می دهد که زندگی همه کارگران را دچار دگرگونی می‌کند. دشت خاموش همچنین توانست جایزه انجمن منتقدان بین‌المللی را نیز از آن خود کند.

جنایت بی‌دقت ساخته شهرام مکری دیگر نماینده ایران در بخش افق‌ها بود اما نتوانست توجه‌ها را به خود جلب کند.

از بیانیهٔ سیاسی تا درام مخاطب‌پسند؛ منتقدان دربارهٔ خورشید مجیدی چه گفتند؟
اما روح الله زمانی بازیگر کودک فیلم خورشید مجید مجیدی توانست جایزه مارچلو ماسترویانی (بهترین بازیگر مرد یا زن جوان) جشنواره را کسب کند. زمانی که خود کودک کار است در جشنواره حضور نداشت و در پیام ویدئویی که برای جشنواره ونیز ارسال کرده بود از کارگردان فیلم خورشید تشکر کرد و گفت: «از آقای مجیدی تشکر ویژه می‌کنم که مسیر زندگی من را به طور کلی تغییر داد. من از دل بچه‌های کار بیرون آمدم و امیدوارم روزی در هیچ جای جهان هیچ کودک کاری وجود نداشته باشد و تمام امکانات پیش روی آنها باشد.»

شمیلا شیرزاد دیگر بازیگر کودک فیلم خورشید که به همراه مجیدی مجیدی به نمایندگی از روح الله زمانی برای دریافت جایزه به روی صحنه اختتامیه جشنواره ونیز رفته بود هم گفت: «من و امثال روح الله تمام زندگی امان را در خیابان دست فروشی کرده ایم. من تا یک سال پیش در مترو و خیابان دست فروشی می کردم. از آقای مجیدی و سینما تشکر می کنم که رویاهایمان را به ما بازگرداند.»

پاسخی ارسال کنید

*

*

هجده − 8 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!