شگفت انگیزترین غار جهان در مالزی

در ساحل غربی مالزی و در ایالت پراک غار گوا تمپورانگ قرار دارد.
توریست مالزی – در ساحل غربی مالزی و در ایالت پراک غار گوا تمپورانگ قرار دارد. این غار آهکی در یکی از بزرگترین جزایر مالزی است حدود ۲۴ کیلومتری جنوب یکی از شهرهای ایالت پراک است و با نورپردازی فوق العاده‌ای که در داخل غار تعبیه شده و مسیرهای پیاده روی که ایجاد شده طی سال های اخیر طیف وسیعی از توریست ها را در طول سال از سراسر جهان به خود جذب می کند.

در داخل غار رودخانه ای وجود دارد که تقریبا ۱٫۶ کیلومتر ادامه دارد و عبور از رودخانه و تپه های سنگ آهک از قسمت های هیجان انگیز غارنوردی در غار گوا تمپورانگ Gua Tempurung است. همچنین سه اتاق بسیار بزرگ و برخی از استالاکتیت های تماشایی در غار وجود دارد.

تاریخچه غار گوا تمپورانگ

غار گوا تمپورانگ از حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش وجود داشته است. این غار شامل پنج گنبد بزرگ شبیه به پوسته نارگیل است. هر یک از این گنبدها دارای سازه های مختلف کلسیم و سنگ مرمر است. عوامل گوناگونی باعث ایجاد این غار عظیم شده است. اول از همه اینکه کل این منطقه در گذشته های دور به عنوان دره شناخته می شده و توسط آب دریا پوشیده شده است.

میلیاردها موجود دریایی میکروسکوپیک باید بمیرند و به طبقات اعماق اقیانوس ها بپیوندند، جایی که پوسته های کوچک آنها به وسیله سنگ آهک فشرده می شد و در اثر بارندگی و جریان آب در طی ۲۵۰ میلیون سال غار شکل گرفت و در طی زمان کربنات کلسیم موجود در قطره های سنگ آهک با سرعت کم و آهسته آهسته باعث ایجاد شگفتی های استالاگمیت ها و استالاکتیت ها شده است. به همین دلیل انسان ها باید از غارها مراقبت کنند چون این یک فرایند دراز مدت در بوجود آمدن غارها است. اگر قطعه ای از این استالاکتیت از بین بروند در طول زندگی ما رشد نخواهد کرد چون در هر ۲۰۰ سال به میزان ۱ اینچ رشد می کنند.

استالاکتیت های موجود در نزدیکی ورودی اصلی غار شامل سنگ های قیمتی، سنگ مرمر و دیگر مواد معدنی است. در طول قرن های گذشته بعضی از معادن کوچک قلع در داخل غار در زمان های مختلف وجود داشت. در دوره بحران مالایی چریک های کمونیست از غار به عنوان مخفیگاه استفاده می کردند و برخی از گرافیتی های آنها هنوز بر روی دیوار دیده می شود. در سال ۱۹۹۵ صنعت توریسم در این منطقه رشد کرد و این غار به جاذبه توریستی تبدیل شد و کار خود را به عنوان یک مکان توریستی شروع کرد، راه پله های فولادی و بتنی در محل قرار گرفت و کم کم سیستم های بازرسی و نرده ها برای ایمنی در آنجا ایجاد شد و با چراغ هایی که در مکان های حساس غار به منظور روشنایی قرار داشت به جذابیت های غار اضافه شد.

ویژگی‌های غار گوا تمپورانگ

طول کل غار ۴٫۵ کیلومتر است اگرچه بخش قابل دسترس برای عموم حدود ۱٫۹ کیلومتر است. همچنین غار شامل یک رودخانه زیرزمینی به طول ۱٫۶ کیلومتر است. مجموعه غار شامل ۵ گنبد غول پیکر است. در قسمتی از غار که مثل یک گالری است شامل یک آبشار که به شکل یک سنگ صاف به نظر می رسد وجود دارد. در داخل غار خفاش ها وجود دارند که مخصوصا در طول فصل جفت گیری که از ماه مارس آغاز می شود در غار دیده می شوند.

مسیر پیاده روی خشکی شامل مسیرهای بتنی و راه پله های فولادی تا غار طلایی فلوستون است که بسیاری از گالری های قابل مشاهده از سنگ های شگفت انگیز انسان را به تحسین وا می دارد. این غار به خاطر گالری های منحصر به فرد آن مشهور است که شامل استالاگمیت ها، استالاکتیت ها و دیگر شکل های شگفت انگیز است و منحصر به فردترین غار جهان است و این گالری تنها در این قسمت از جهان دیده می شود. این غار زیر تپه های آهکی قرار دارد و از تونل هایی تشکیل شده است.



مسیر دسترسی غار گوا تمپورانگ

برای غارنوردی در غار گوا تمپورانگ   Gua Tempurung باید با هواپیما به کوالالامپور پایتخت کشور مالزی سفر کرد و از آنجا به استان پراک سفر کرد. در آن جا اتوبوس هایی وجود دارد که مسافران را تا محل غار جابه جا می کند. همچنین تاکسی های زیادی در ایستگاه اتوبوس موجود است که مسافران را تا نزدیک ترین نقطه ورودی غار می برد.

وسایل ضروری برای غارنوردی در غار گوا تمپورانگ

لباس راحت شامل تی شرت و شلوار بلند.

کفش های راحت و یا صندل های راحت که با بند به پا بسته شود.

چکمه های ساق دار مناسب تر است چون مچ پا را می پوشاند.

آب معدنی که بهتر است در بطری نگهداری شود.

کوله پشتی کوچک برای حمل و نگهداری وسایل ضروری.

دوربین و چراغ قوه که داشتن آن اختیاری است.

راهنما معمولا یک مشعل در دست دارد و به نور اضافه احتیاج ندارید اما اگر خودتان خواستید می توانید فلاش اضافی داشته باشید.

جوراب بپوشید.

دستکش توصیه می شود.

لباس اضافه برای تغییر لباس در صورت خیس شدن.

حوله.

کلاه ایمنی.

مشعل های اضافی و باتری های پشتیبان.

چند توصیه و راهنمایی های لازم برای غارنوردی در غار گوا تمپورانگ

شما مجبور نیستید با خود غذا برای داخل غار بردارید چون در بیرون و در ورودی غار انواع تنقلات و نوشیدنی ها برای فروش وجود دارد.

امکانات ضروری مثل توالت، اتاق های گنجه دار، فروشگاه و اتاق هایی برای نماز خواندن برای مسلمانان وجود دارد.
در داخل و خارج از محدوه غار زباله ها را رها نکنید. آوردن یک کیسه زباله برای قرار دادن زباله هایی که در داخل غار تولید می شود ایده خوبی است. به این ترتیب به حفظ و تمیزی محیط زیست هم کمک می کنید.

قبل از وارد شدن به غار همه چیز را یک بار چک کنید.

بیماران قلبی و افرادی که دچار کولوتروفوبیس هستند باید بازدید های خود از نقاط مختلف خود غار را محدود کنند.

چنانچه افراد آلرژی به آب و هوا و مصالح داخل غار دارند حتما توصیه های پزشکی را جدی بگیرند.

منبع: وب‌سایت الی گشت

پاسخی ارسال کنید

*

*

14 + 9 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!