مالزی امیدوار است «آ سه آن» به پاسخی درباره «آکوس» برسد

توریست مالزی – وزیر دفاع مالزی در پارلمان این کشور اعلام کرد که امیدوار است دیدار ماه آینده وی با همتایانش در اتحادیه «آ سه آن» فرصتی را برای...
توریست مالزی – وزیر دفاع مالزی در پارلمان این کشور اعلام کرد که امیدوار است دیدار ماه آینده وی با همتایانش در اتحادیه «آ سه آن» فرصتی را برای یافتن موضعی مشترک در قبال توافق «آکوس» ایجاد کند.

به گزارش مهر به نقل از رویترز، «هشام الدین حسین» وزیر دفاع مالزی اعلام کرد این کشور امیدوار است که اجماعی مشخص درباره پیمان تسلیحاتی جدید میان استرالیا، انگلیس و آمریکا موسوم به «آکوس» (AUKUS) بین کشورهای جنوب شرقی آسیا صورت گیرد.

هشام الدین در پارلمان این کشور گفت: ملاقاتی که با همتایانش از «انجمن کشورهای جنوب شرقی آسیا» موسوم به «آسه آن» برای ماه آینده تدارک دیده شده است، فرصتی را برای این اتحادیه جهت توافق در مورد پاسخ و موضعی مشترک نسبت به آکوس ایجاد می کند. هدف ما مانند همیشه تضمین ثبات منطقه بدون در نظر گرفتن توازن قوا بین آمریکا یا چین است.
تفاهم در آ سه آن به ما در مواجهه با این دو قدرت اصلی کمک می کند.

توافق تسلیحاتی آکوس باعث انشقاق بین کشورهای جنوب شرقی آسیا شده است. همزمان که اندونزی و مالزی هشدار داده اند که این پیمان می تواند منجر به رقابت تسلیحاتی بین ابرقدرت های رقیب در منطقه شود، فیلیپین که از متحدان آمریکا است، از این پیمان حمایت کرده است.

استرالیا در ۱۶ سپتامبر (۲۵ شهریور) قرارداد ساخت زیردریایی با فرانسه را لغو و در اقدامی در راستای سیاست‌های ایندوپاسیفیک و چین ستیزانه واشنگتن، با آمریکا و انگلیس وارد توافق تسلیحاتی جدیدی موسوم به «آکوس»(AUKUS) شده بود. مطابق این معاهده تسلیحاتی، آمریکا و انگلیس متعهد شدند که تعداد هشت فروند زیردریایی اتمی برای استرالیا تولید کنند.

چین پیمان مذکور را به شدت محکوم و اعلام کرد که آمریکا و انگلیس استانداردهای دوگانه ای را اتخاذ می کنند تا از همکاری های اتمی به عنوان ابزاری برای منافع ژئوپلتیکی خود استفاده کنند. روسیه نیز ضمن محکوم کردن این پیمان، اعلام کرد که آمریکا با ایجاد ائتلاف هایی مانند «آکوس»، به دنبال تضعیف چارچوب های قدیمی و کارآمدی است که به انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آ سه آن) وابسته هستند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

پنج − سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!