اقدام مالزی برای حل اختلاف ۱۳ ساله با سنگاپور

توریست مالزی – نخست وزیر مالزی اعلام کرد، گزینه های موجود در تصمیمات اتخاذ شده سال ۲۰۰۸ دیوان کیفری بین المللی درباره پرونده های موجود با سنگاپور را مورد...
توریست مالزی – نخست وزیر مالزی اعلام کرد، گزینه های موجود در تصمیمات اتخاذ شده سال ۲۰۰۸ دیوان کیفری بین المللی درباره پرونده های موجود با سنگاپور را مورد بررسی قرار می دهد.

به گزارش ایرنا به نقل از « استریت تایمز » سنگاپور، نخست وزیر مالزی در بیانیه ای اعلام کرد این کشور تصمیم گرفته تا گزینه های تصمیمِ دیوان کیفری بین المللی در سال ۲۰۰۸ را مورد توجه قرار دهد.

« اسماعیل صبری یعقوب » نخست وزیر مالزی در این بیانیه افزود: اعضای کابینه با تشکیل هیاتی ویژه و جداگانه به توافق رسیدند و به این هیات ۶ ماه فرصت دادند تا به مناقشات دراز مدت شامل پرونده ادعای کوالالامپور که به « پولایو باتو پوته » معروف است و برای ۴ دهه بر سر آن اختلاف نظر و مجادله وجود دارد، بپردازند.

بر پایه این گزارش، تیمی به رهبری « تان سری آپاندی علی » دادستان کلِ زمان دولت « نجیب رزاق » که در سال ۲۰۱۷ هم برای بازبینی تصمیم دیوان کیفری بین الملل درباره پرونده های «پدرا برانکا / پولایو باتو پوته » تشکیل شده بود، با کارشناسان و وکلای بین المللی دوباره این پرونده ها را مورد بازبینی قرار خواهند داد.

مسئله حق حاکمیت « پدرا برانکا » و دو منطقه دریایی همسایه یعنی « میدل راکس » و « سوث لج » در سال ۲۰۰۳ به دیوان کیفری بین المللی برده شد. در ماه مه ۲۰۰۸ این دادگاه بین المللی حق حاکمیت « پدرا برانکا » را به سنگاپور داد و « میدل راکس » در اختیار مالزی قرار گرفت و درباره « سوث لج » اعلام کرد این جزیره به آب های هر کدام از این کشور تعلق داشته باشد، حق حاکمیت به آن کشور می رسد که از آن پس مجادلات برای تعیین کردن حدود مرزی دو کشور بالا گرفت.

بدین ترتیب در کنار موضوع پدرا برانکا، دولت مالزی توافق کرد تا با تشکیل تیمی ویژه ماجرای مرگ آتشنشانی به نام « ادیب قاسم » که در سال ۲۰۱۸ از دنیا رفت را نیز مورد بررسی و تحقیق قرار دهد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

13 + 5 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!