میزان افزایش دما برای اولین بار از یک و نیم درجه فراتر خواهد رفت

توریست مالزی – دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که زمین برای اولین بار در پنج سال آینده از نظر افزایش دما یک مرز مهم را خواهد شکست. آنها می‌گویند که ۶۶...
توریست مالزی – دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که زمین برای اولین بار در پنج سال آینده از نظر افزایش دما یک مرز مهم را خواهد شکست. آنها می‌گویند که ۶۶ درصد احتمال دارد که میزان گرمایش از حالا تا سال ۲۰۲۷ از ۱.۵ درجه سانتیگراد عبور کند.

به گزارش بی بی سی، ادامه تصاعد گازهای گلخانه‌ای در اثر فعالیت‌های انسانی و احتمال وقوع پدیده آب و هوایی ال نینیو در ادامه سال جاری شانس این پدیده را افزایش داده است. دانشمندان تاکید می‌کنند که هرچند عبور از این مرز تحولی نگران‌کننده است، اما احتمالا موقتی خواهد بود. این یعنی دمای زمین ۱.۵ درجه گرمتر از نیمه دوم قرن نوزدهم خواهد بود، زمانی که تصاعد ناشی از سوخت‌های فسیلی در شروع دوران صنعتی شدت گرفت. شکسته شدن این مرز حتی برای یکسال نشانه نگران کننده‌ای از ادامه روند گرمایش با شدت سابق است.

دمای میانگین جهان
۱.۵ درجه از نمادهای مذاکرات جهانی درباره تغییر اقلیم است. کشورها براساس توافق سال ۲۰۱۵ پاریس موافقت کرده‌اند که برای مهار افزایش دما به ۱.۵ درجه سانتیگراد بکوشند. اگر این میزان افزایش دما به طور پیوسته برای یک یا دو دهه ادامه پیدا کند، شاهد آثار خیلی شدیدتر گرمایش مانند موج‌های داغ‌تر گرما، توفان‌هایی بدتر و آتش سوزهای شدیدتر خواهیم بود. اما اگر در چند سال آینده دما فقط در یک سال از این مرز فراتر رود، بدان معنی نیست که اهداف پاریس شکسته شده است. دانشمندان می‌گویند که هنوز برای مهار این روند از طریق کاهش شدید تصاعد کربن وقت هست.

سازمان جهانی هواشناسی از سال ۲۰۲۰ مشغول تخمین زدن شانس عبور جهان از مرز ۱.۵ درجه در یک سال بوده است. در آن زمان شانس عبور از این مرز در پنج سال بعدی حدود ۲۰ درصد رقم زده شد. اما سال پیش این احتمال به ۵۰ درصد و حالا به ۶۶ درصد افزایش پیدا کرده که به گفته دانشمندان یعنی «احتمال وقوع آن بیش از عدم وقوع است.»

فراتر رفتن از ۱.۵ درجه به چه معنی است؟
دانشمندان برای چند دهه باور داشتند که اگر میانگین دمای زمین حدود دو درجه افزایش پیدا کند به آستانه آثار خطرناک تغییر اقلیم رسیده است. اما آنها در سال ۲۰۱۸ این تخمین را به میزان قابل توجهی اصلاح کردند و گفتند که افزایش ۱.۵ درجه‌ای دما فاجعه‌بار خواهد بود. در چند دهه اخیر روند تغییر اقلیم شتاب گرفته است به طوری که در سال ۲۰۱۶ – گرمترین از زمان ثبت رکوردها – دمای زمین ۱.۲۸ درجه سانتیگراد بالاتر از دوران پیشاصنعتی بود. حالا محققان می‌گویند ۹۸ درصد مطمئن‌اند که این رکورد پیش از ۲۰۲۷ شکسته خواهد شد.

به علاوه آنها پیش‌بینی می‌کنند از حالا تا آن زمان شانس قابل توجهی وجود دارد که دما برای اولین بار از ۱.۵ درجه فراتر برود. محققان تاکید می‎‌کنند که افزایش ۱.۵ درجه‌ای یا بیشتر باید برای ۲۰ سال دوام آورد تا بتوان گفت که مرزهای مورد توافق در پاریس نقض شده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

8 − 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!