نشست صوفیه؛ مواضع سران ۲۸ کشور اروپایی دربارۀ ایران

 توریست مالزی – سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بار دیگر در صوفیه، پایتخت بلغارستان بر پایبندی خود بر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی ایران همچنین حمایت از شرکت های...

 توریست مالزی – سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا بار دیگر در صوفیه، پایتخت بلغارستان بر پایبندی خود بر توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی ایران همچنین حمایت از شرکت های اروپایی در همکاری های اقتصادیشان با ایران تاکید کردند.







به گزارش یورونیوز، آنگلا مرکل اعلام کرد که اتحادیه اروپا به این باور رسیده که اگرچه توافق هسته‌ای «کامل نیست» اما باید به آن پایبند بود.
صدراعظم آلمان گفت: «همۀ کشورهای عضو اتحادیه اروپا به این دیدگاه مشترک رسیده‌اند که توافق هسته‌ای کامل نیست اما باید در این توافق باقی ماند و همزمان مذاکرات با ایران را در دیگر موضوعات از جمله موشکهای بالستیک ادامه داد.»

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست صوفیه علاوه بر یافتن راهکارهایی برای تقویت همکاری‌های اقتصادی و سیاسی با کشورهای غرب بالکان، دربارۀ توافق هسته‌ای ایران و موضع این اتحادیه در قبال این توافق به هم‌اندیشی پرداختند.

آنها در پایان اولین روز این هم‌اندیشی نیز بر اتخاذ یک «رویکرد واحد» در قبال توافق هسته‌ای ایران تاکید کردند و اعلام داشتند که با وجود کنار رفتن آمریکا از برجام، تا زمانی که ایران به این توافق احترام بگذارد آنها نیز برای حفظ توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند.

سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا اعلام کرد که این کشور با فرانسه و آلمان موافق است که این مهم است که ایران همچنان به وظایف خود در چهارچوب توافق هسته‌ای ادامه می‌دهد.

دالیا گریبائوسکایته، رئیس‌جمهوری لیتوانی در این نشست گفت: «این آسیب بزرگی برای روند غیرهسته‌ای کردن ایران خواهد بود، اما ما توافق امضا شده با ایران را قبول داریم… ما به دنبال راه حل‌های فنی هستیم تا از شرکت هایمان که با ایران کار می‌کنند محافظت کنیم از جمله به کمک شیوه‌هایی مانند blocking clause که می‌تواند تا حدودی از شرکت های اروپایی در ایران محافظت کند… ایران همچنان منطقه را بی‌ثبات می‌کند و این خطری برای منطقه است.»

استفان لوفن، نخست‌وزیر سوئد اعلام کرد: «ما باید به توافق هسته‌ای پایبند باشیم. اتحادیه اروپا در تلاش است تا هر کاری را که می‌تواند انجام دهد تا این اطمینان حاصل شود که ایران نیز به این توافق پایبند می‌ماند.»

سباستین کورتس، صدراعظم اتریش گفت: «البته که ما در توافق هسته‌ای باقی می‌مانیم. ایران هم کشوری با پتانسیل‌های فراوان است و هم این توافق برای امنیت ما خوب است. برجام این اطمینان را بوجود می‌آورد که ایران سلاح‌های هسته‌ایش را توسعه ندهد. ما تنها چند هفته فرصت داریم تا این توافق را نجات دهیم و هنوز نمی‌دانیم که آیا موفق خواهیم شد یا خیر.»

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید از شرکتهای اروپایی که وارد همکاری‌های تجاری با ایران شده‌اند در قبال تحریم‌های آمریکا محافظت کند. او گفت: «هنگامی که چالش‌هایی ثبات جهان را تهدید کند، تنها راه حل تقویت توان خود و یک صدا شدن برای پاسخ دادن به آن است. حاکمیت اروپا حامی ثبات بین‌المللی است.»

او در واکنش به اطلاعیه شرکت توتال فرانسه مبنی بر اینکه ممکن است پس از اعمال تحریم‌های آمریکا همکاریهایش را با ایران توقف کند، گفت که تصمیم‌گیری شرکتهای فعال در بازارهای مختلف، بستگی به خود آنها دارد و باید در این زمینه آزادی عمل داشته باشند. با این وجود افزود که اگرچه نگرانی شرکتهای بزرگ را که خواستار محافظت از سرمایه گذاری‌ها و فروششان در امریکا هستند درک می‌کند، اما اتحادیه اروپا باید در کنار شرکتهای کوچک و متوسطی که مایل به همکاری‌های تجاری با ایران هستند باقی بماند.

یوحا سیپیلا، نخست وزیر فنلاند گفت: «ما می‌خواهیم که ایران را در این توافق هسته‌ای نگه داریم. این مهمترین دیدگاه مشترک ما بود و در این زمینه اتفاق نظر وجود داشت. ما همچنین می‌خواهیم که از آن دسته از شرکتهایمان که با ایران کار می‌کنند، محافظت کنیم.»

کمیسر بودجه اتحادیه اروپا درباره ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا در پی خروج ایالات متحده آمریکا از توافق‌نامه هسته‌ای با ایران هشدار داد.
 گونتر اوتینگر، کمیسر بودجه اتحادیه اروپا در مصاحبه با رادیوی سراسری آلمان روز پنج‌شنبه (۱۷ ماه مه/ ۲۷ اردیبهشت) گفت، اروپا باید وحدت خود را حفظ کند و تنها در این صورت است که خواهد توانست اقتدار اقتصادی خود را در برابر واشنگتن نشان دهد. اوتینگر تاکید کرد که اروپا همه اقدام‌های ممکن را برای پایبند نگهداشتن ایران به این توافق‌نامه انجام خواهد داد. او درباره احتمال وضع تحریم از سوی ایالات متحده آمریکا علیه شرکت‌های آلمانی که با ایران رابطه تجاری دارند، گفت: «اگرچه می‌توان برخی تضمین‌ها را داد اما امکانات بسیار محدود است.» او در ادامه گفت اتحادیه اروپا در حال حاضر مشغول طراحی راه‌کارهای ممکن به این منظور است.




بنابراین گزارش دونالد توسک، رئیس دوره‌ای شورای اروپا گفته است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا زمانی که ایران به تعهدات برجامی خود پایبند بماند، از توافق هسته‌ای حمایت می‌کنند و برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های آمریکا تلاش خواهند کرد.

رییس‌ شورای اروپا: به لطف ترامپ، اروپایی‌ها توهمات را کنار گذاشتند.  دونالد توسک، رییس شورای اروپا  در یک جلسه مطبوعاتی با اشاره به تعرفه‌ واردات فولاد و آلومینیم آمریکا و خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران گفت: «اروپایی‌ها باید شکرگزار ترامپ باشند. به لطف رییس جمهور آمریکا، اروپا توهمات را کنار گذاشت.»





 

توسک در ادامه تاکید کرد که اروپایی‌ها باید در برابر «پدیده جدیدی» که آن «بهانه‌جویی‌های» دولت آمریکا است، متحد باشند. رییس شورای اروپا گفت: «با نگاهی به تصمیمات اخیر رییس جمهور آمریکا می‌توان گفت با داشتن چنین دوستانی، چه کسی به دشمن احتیاج دارد؟» به اعتقاد دونالد توسک، اروپا باید به خود متکی باشد و انتظار کمک از جای دیگری را نداشته باشد.

روابط میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا از زمان به قدرت رسیدن دونالد ترامپ بر سر پیمان‌های تجاری، زیست محیطی و سرانجام خروج یک‌جانبه واشنگتن از برجام با فراز و نشیب‌های بسیاری مواجه شده است.

 

اروپا به دنبال راه حلی فوری برای نجات برجام است



در پی دیدار نمایندگان ایران و اروپا برای بحث درباره چگونگی حفظ توافق اتمی پس از خروج آمریکا، نماینده اتحادیه اروپا می گوید که اروپایی ها به دنبال یافتن راه حلی فوری برای ادامه تجارت با ایران هستند.


فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از دیدار با وزرای خارجه ایران، بریتانیا، فرانسه و آلمان گفت که این گروه به کارشناسان خود ماموریت داده برای حفاظت از منافع تجاری اروپا در ایران چاره ای بیاندیشند و تدابیر مورد نظر خود را ظرف چند هفته اعلام خواهد کرد.

این گروه قرار است هفته آینده جلسه ای در سطح معاونان وزارت خارجه در وین برگزار کنند که به درخواست ایران و در چارچوب برجام انجام می شود. همزمان به گفته خانم موگرینی کمیسیون اروپایی روز چهارشنبه درباره استفاده از ماده ای به نام “انسداد تحریم ها” که قدمت آن به دهه ۱۹۹۰ برمی گردد بحث خواهد کرد.

این راهکار قبلا به کار گرفته نشده اما ممکن است شرکت های اروپایی را در برابر مجازات های آمریکا مصون کند. خانم موگرینی گفت: “ما برای یافتن راه حل های عملی تلاش می کنیم… به طوری که وقت زیادی نبرد. منظورم راه حل هایی است که توافق را زنده نگه می دارد.” او گفت هدف این است به ایران اجازه داده شود صادرات نفتش را حفظ کند و در ضمن بانک های اروپایی بتوانند به معامله با ایران ادامه دهند.

او با اشاره به دشوار بودن شرایط گفت: “… من نمی توانم از تضمین های حقوقی و اقتصادی صحبت کنم اما می توانم بگویم که اروپا در اقداماتش جدی و مصمم است و قصد اقدام فوری دارد.”

این واکنشی به اظهارات محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، است که در سفر اروپا خواهان تضمین “قدرت‌های اروپایی” برای تامین منافع ایران شد. آقای ظریف در بروکسل به اروپایی‌ها هشدار داد که فرصت زیادی برای گرفتن تضمین‌های مورد نظر ایران وجود ندارد.

آقای ظریف پس از دیداری با فدریکا موگرینی گفت که تلاش ها برای نجات برجام در “مسیر صحیح” حرکت می کند. وزیر خارجه ایران در یک ارزیابی خوشبینانه از دیدار با خانم موگرینی گفت: “به عقیده من ما در مسیر صحیح در حرکت هستیم تا اطمینان حاصل کنیم منافع کلیه کشورهای باقی مانده در برجام به خصوص ایران حفظ و تضمین می شود.”

خانم موگرینی هم گفت که این دیدار “خیلی سازنده” بود اما نقطه شروع یک راه دراز است. او گفت: “ما مشغول کار بر تدابیری هستیم که می توانیم در آینده به اجرا بگذاریم و محتویات چنین تدابیری را بررسی خواهیم کرد.” او افزود: “یک چیز کاملا قطعی است: اینکه اتحادیه اروپا برای حفظ توافق مصمم است، توافقی که برای امنیت ما و امنیت منطقه ضروری است.”

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا هم در بروکسل گفت: “ما مجموعه تدابیری را بررسی خواهیم کرد که اروپا ممکن است بتواند تدوین کند و با کمک آن ایران را به ماندن در برجام قانع کند.” او افزود: “ما گزینه های بالقوه برای حمایت از ادامه معافیت ایران از تحریم را بررسی خواهیم کرد تا تعهداتمان نسبت به توافق نقض نشود.” اما هایکو ماس وزیر خارجه آلمان گفت روشن است که این کار “آسان نخواهد بود.”

آقای جانسون همچنین گفت: “تاکید می کنم که ما در مورد کارهایی که ایران در منطقه خاورمیانه می کند هیچ توهمی نداریم. هیچ توهمی درباره رفتار اخلال گرانه ایران نداریم اما بر این نظریم که امکان رسیدگی به این رفتارها به شیوه های دیگر وجود دارد.”

پنج کشور دیگری که برجام را امضا کرده‌اند می‌گویند ایران به تعهداتش پایبند بوده اما دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، که معتقد است ایران به روح توافق پایبند نبوده و منتقد “نقص‌های برجام” است امضای کشورش را از پای این توافق پس گرفت. آقای ترامپ و اطرافیانش گفته‌اند که در گام بعدی می‌خواهند تحریم‌های هسته ای ایران را باز گردانند. آنها به کشورهای اروپایی هشدار داده‌اند که ممکن است تحریم‌ها گریبان آنها را هم بگیرد.

اروپایی‌ها که از ایران خواسته‌اند در برجام باقی بماند، باید به راه حلی برسند که هم کمک کنند ایران از “منافع برجام” بی نصیب نماند و هم خودشان از تجارت با آمریکا باز نمانند. فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هایکو ماس وزیر خارجه آلمان، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه و بوریس جانسون، وزیر خارجه بریتانیا پیش از دیدار با آقای ظریف، جلسه ای در میان خود داشتند.









پاسخی ارسال کنید

*

*

2 + 5 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!