نفت بصورت ‘آزمایشی’ به بخش خصوصی عرضه می‌شود

توریست مالزی – بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، گفته است در عرضه ‘آزمایشی و محدود ‘ نفت در بورس ۲۰ درصد تسویه‌ها ریالی و ۸۰ درصد ارزی خواهد بود....
توریست مالزی – بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، گفته است در عرضه ‘آزمایشی و محدود ‘ نفت در بورس ۲۰ درصد تسویه‌ها ریالی و ۸۰ درصد ارزی خواهد بود.
به گزارش خبرگزاری مهر، آقای زنگنه گفته است عرضه نفت به بخش خصوصی در بورس تصمیم سران سه‌قوه بوده است و پس از عرضه “آزمایشی و محدود” نتایج آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. او درباره میزان عرضه گفته است: “می توانیم حدود ۴۰ هزار بشکه در روز عرضه داشته باشیم؛ اما به طور کلی عرضه به صورت خرد و آزمایشی است.”
عرضه نفت به بخش خصوصی پس از اعلام تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران که قرار است نیمه آبان اجرایی شود، قوت گرفت.
وزیر نفت ایران تایید کرده که بعضی کشورها خرید نفت ازاین کشور را کاهش داده‌اند؛ “اما کره جنوبی سه ماه است که خرید نفت خود از ایران را متوقف کرده است.”
هفته پیش شورای عالی هماهنگی اقتصادی، به ریاست حسن روحانی، رئیس جمهور ایران طرح عرضه نفت خام در رینگ صادراتی بورس انرژی به صورت ارزی را تصویب کرد. هدف از این طرح متنوع‌سازی روش‌های فروش نفت اعلام شد. براساس این طرح قرار شد وزارت نفت با استفاده از بخش خصوصی برای صادرات، نفت خام و فراورده‌های نفتی را به “قیمت رقابتی” در بورس داخل کشور به فروش برساند.
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران حدود سه ماه پیش (تیرماه) گفته بود: “با کشورهای دوست خود گفتگو کرده‌ایم و راههای فروش نفت خود را باز کرده‌ایم. نفت خام ایران در بورس داخلی عرضه خواهد شد و بخش خصوصی، شفاف نفت بخرد و صادر کند.” او همچنین گفته بود: “الان (تیرماه) هم روزی ۶۰ هزار بشکه نفت در بورس خریداری می شود؛ اما می توانند برای صادرات حضور یابند.” آقای جهانگیری هدف از این اقدام را مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا اعلام کرد.
عده‌ای معتقدند دور زدن تحریم‌های نفتی آمریکا به این طریق تا حد زیادی امکان پذیر نیست چون از دید آمریکا فرقی نمی کند که این صادرات با چه مکانیزمی صورت گیرد. بعضی دیگر امکان تسویه ارزی در این طرح را یکی از نقاط قوت آن با توجه به نوسانات ارزی می‌دانند.
علی حسینی، مدیر عامل بورس انرژی بیش از یک ماه پیش گفته بود نگرانی‌هایی نظیر معاملات ارزی، تحریم‌ها و حمل و نقل، عرضه نفت خام در بورس را به تعویق انداخته است.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، در پی خروج از توافق هسته ای (برجام) به کشورهای دیگر بین ۹۰ تا ۱۸۰ روز برای اجرای تحریم های ایران فرصت داد و موعد اعمال تحریم های نفتی را چهارم نوامبر (۱۳ آبان) اعلام کرد. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند هدف آنها به صفر رساندن فروش نفت ایران است.
نگرانی از کاهش صادرات نفت ایرانی کی از دلایل افزایش قیمت نفت در ماه‌های اخیر است؛ و اکنون گمانه‌زنی‌ها درباره افزایش تولید بعضی کشورها برای جبران کاهش صادرات ایران بعد از اعمال تحریم‌ها در جریان است.
نشست الجزایر با حضور نمایندگان تولیدکنندگان عمده نفت در جهان شامل اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و کشورهای غیرعضو این سازمان برگزار شد که این اجلاس بدون هیچ تصمیم خاصی برای افزایش فوری تولید پایان یافت.
این نشست در حالی برگزار شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهریور) در توییتر خود نوشت که کشورهای مورد حمایت آمریکا در خاورمیانه بدون این حمایت مدت زیادی امن نخواهند ماند و انتقاد کرد که این کشورها همچنان برای بالا بردن قیمت نفت تلاش می‌کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

16 + چهارده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!