هشدار سازمان بهداشت جهانی: همه‌گیری تا سال آینده ادامه خواهد یافت

توریست مالزی – سازمان بهداشت جهانی می گوید همه گیری کووید به دلیل عدم رسیدن واکسن مورد نیاز به کشورهای فقیر “یک سال بیش از آنچه باید طول خواهد...
توریست مالزی – سازمان بهداشت جهانی می گوید همه گیری کووید به دلیل عدم رسیدن واکسن مورد نیاز به کشورهای فقیر “یک سال بیش از آنچه باید طول خواهد کشید.”

به گزارش بی بی سی، دکتر بروس اِیلوارد، از مدیران ارشد این سازمان، گفت به این ترتیب بحران کووید “به راحتی می تواند تا اواخر سال ۲۰۲۲ کشیده شود.” تاکنون کمتر از ۵ درصد جمعیت آفریقا واکسینه شده اند که در مقایسه با ۴۰ درصد واکسیناسیون در بیشتر قاره های دیگر جهان است. بریتانیا تاکنون بیش از ۱۰ میلیون واکسن به کشورهای نیازمند تحویل داده و قول مجموعا ۱۰۰ میلیون واکسن را داده است.

دکتر ایلارد از کشورهای دارا خواست جای خود را در صف واکسن به دیگران بدهند تا شرکت های داروسازی بتوانند کشورهای کم درآمدتر را در اولویت قرار دهند. او گفت کشورهایی که تابستان امسال در اجلاس گروه ۷ در کورنوال قول اعطای واکسن داده بودند باید ببینند تا چه حد به قول خود عمل کرده اند.

او گفت: “می توانم به شما بگویم که روال کار صحیح نیست. واقعا باید آن را تسریع کنیم و اگر نه می دانید چه می شود؟ این همه گیری یک سال بیش از آنچه باید طول خواهد کشید.”

ائتلافی از موسسات خیریه به نام “واکسن مردم” ارقام تازه ای را منتشر کرده است که نشان می دهد از هر هفت دُزی که قول آن را شرکت های داروسازی یا کشورهای ثروتمند داده بودند، فقط یکی به دست کشورهای فقیر می رسد.

بخش اعظم واکسن های کووید در اختیار کشورهای با درآمد بالا یا متوسط بالا قرار گرفته است. آفریقا فقط ۲.۶ درصد از دزهای تزریق شده در جهان را تشکیل می دهد. ائتلاف “واکسن مردم” که شامل آکسفام و “یو ان ایدز” می شود همچنین از کانادا و بریتانیا به خاطر خریداری واکسن برای جمعیت خود از طریق سیستم کوواکس انتقاد کرد. کوواکس یک برنامه تحت حمایت سازمان ملل برای توزیع عادلانه واکسن است.

ارقام رسمی نشان می دهد که پیشتر در سال جاری بریتانیا ۵۳۹ هزار و ۳۷۰ دز فایزر و کانادا کمتر از یک میلیون استرازنکا دریافت کردند. کوواکس اصلا با این هدف طراحی شد که همه کشورها از جمله کشورهای ثروتمند بتوانند از آن واکسن دریافت کنند. اما بیشتر کشورهای عضو گروه ۷ تصمیم گرفتند با شروع معاملات مستقیم با شرکت های داروسازی از گرفتن واکسن از کوواکس خودداری کنند.

روهیت مالپانی، مشاور بهداشت جهانی آکسفام، اذعان کرد که کانادا و بریتانیا رسما مجاز به دریافت واکسن از کوواکس هستند چون به مکانیسم آن کمک مالی کرده اند، اما گفت این اقدام با توجه به این که آنها از طریق معامله مستقیم با داروسازان میلیون ها دز واکسن خریداری کرده اند، “از نظر اخلاقی غیرقابل دفاع است.”

او گفت این باعث می شود کشورهای فقیرتر که همین حالا هم ته صف هستند، بیشتر منتظر واکسن بمانند. دولت بریتانیا اشاره کرد که یکی از کشورهایی بود که پارسال با کمکی ۵۴۸ میلیون پوندی به راه اندازی کوواکس کمک کرد. دولت کانادا هم تاکید کرد که اکنون به استفاده از واکسن های کوواکس پایان داده است.

کارینا گولد وزیر توسعه بین المللی کانادا گفت: “همینکه معلوم شد واکسن خریداری شده از طریق معاملات دوجانبه (با شرکت های داروسازی) برای جمعیت کانادا کافیست، دزهایی که از کوواکس سفارش داده بودیم را برگرداندیم، تا در میان کشورهای درحال توسعه توزیع شود.” کوواکس ابتدا قصد تحویل دو میلیارد دز واکسن تا پایان امسال را داشت، اما تاکنون ۳۷۱ میلیون دز تحویل داده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

نه + هجده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!