وزیر اقتصاد ایران: دولت ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد

به گفته فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ایران، دولت این کشور “ارز دیجیتال” را به رسمیت می‌شناسد و برای واردات دستگاه‌های ماینینگ (استخراج) دیگر ممنوعیتی وجود نخواهد داشت. بر همین...
به گفته فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد ایران، دولت این کشور “ارز دیجیتال” را به رسمیت می‌شناسد و برای واردات دستگاه‌های ماینینگ (استخراج) دیگر ممنوعیتی وجود نخواهد داشت.
بر همین اساس بانک مرکزی مکلف است ظرف سه ماه مقدمات تولید “رمزارز” در این کشور را فراهم کند.
آقای دژپسند گفته: “پیش‌نویس طرح ساماندهی ارز دیجیتال در ماه پایانی سال ۹۷ در کمیسیون اقتصادی دولت تهیه و هم‌اکنون تصویب شده که در انتظار بررسی در هیات دولت است.”
او همچنین گفته بر اساس مصوبه کمیسیون اقتصادی دولت که اخیرا برگزار شده ماینینگ (استخراج) به‌عنوان یک صنعت در ایران شناخته شده است.
دولت ایران قرار است ساز و کار تولید رمزارز را بررسی کند.
این در حالی است که عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، دیروز بیت‌کوین را “فعلا” در این کشور “غیرقانونی” خوانده بود؛ او البته مشخص نکرد منظور او از غیرقانونی بودن، استخراج بوده یا معامله این رمز ارز.
آقای رحمانی فضلی گفت: “باید متناسب با آن دستورالعمل (وزارت اقتصاد) مجوز فعالیت داده شود و تا زمانی که آن دستورالعمل تهیه نشده، از نظر ما (بیت‌کوین) غیرقانونی است.”
بیت‌کوین یک روش پرداخت دیجیتال است که بر مبنای رمزنگاری و با شبکه‌ای از کامپیوترها ممکن می‌شود و ارزی نیست که بانک مرکزی داشته باشد و نقل و انتقال‌ها با تایید در شبکه ممکن می‌شود.
همزمان سعید زرندی از معاونان وزارت صمت (صنعت معدن و تجارت) به خبرگزاری ایسنا امروز سه‌شنبه (اول مرداد ماه) گفته: “نگاه وزارت صنعت، معدن و تجارت این است که تولید نهایی این فرایند به رسمیت شناخته شود و به عنوان تولید پذیرفته شود.”
بانک مرکزی ایران معامله رمزارز‌هایی نظیر بیت کوین را ممنوع اعلام کرده؛ اما استخراج آن منع قانونی ندارد. این بانک دو سال پیش (۱۳۹۶) استفاده از بیت‌کوین و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی ایران را ممنوع اعلام کرد.
بانک مرکزی اعلام کرده “از آنجایی که انواع ارزهای مجازی از این قابلیت برخوردار هستند که به ابزاری برای پولشویی و تامین مالی تروریسم و به طور کل، جابه‌جایی منابع پولی مجرمان بدل شوند، حوزه نظارت بانک مرکزی برای پیشگیری از وقوع جرائم از طریق ارزهای مجازی، موضوع ممنوعیت به کارگیری ارزهای مجازی را به بانک ها ابلاغ کرده است.”
موافقان تولید و قانونی کردن معامله بیت‌کوین در ایران معتقدند یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌های با توجه به محدودیت‌های مبادلات بانکی، استفاده از رمز ارزهاست.
اخیرا هم بر تعداد مشتاقان استخراج این رمز ارز در ایران افزوده شده است و دولت در پی تعیین محاسبه نرخ برق مصرفی برای تولید آن است.
استخراج ارزهای دیجیتال مانند “بیت‌کوین”، نیازمند کار بی‌وقفه کامپیوترهایی است که به برق نیاز دارند و اگر قیمت برق مانند برخی کشورهای توسعه یافته، زیاد باشد، این کار ممکن است مقرون به صرفه نباشد.
الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفته است: “مقرر شده در ساعات پیک مصرف برق، دولت سازوکاری طراحی کند که مردم با مشکل روبه‌رو نشوند، لذا بر این اساس دستگاه‌های ۳ زمانه در اختیار تولیدکنندگان ارز دیجیتال قرار می‌گیرد که در ساعت پیک مصرف، برق این دستگاه‌ها خاموش می‌شود.”
در ایران قیمت هر کیلووات برق کشاورزی بین ۳۰۰ تا ۵۲۴ ریال است و برق صنعتی هم هر کیلوات حدود ۴۰۰ تا ۸۲۵ ریال محاسبه می‌شود؛ برق مدارس و مساجد هم با توجه به یارانه‌های دولتی، تقریبا مجانی است.
در سال ۲۰۱۷ همزمان با اوج گرفتن بهای بیت کوین، این ارز دیجیتال در بین گروههایی در جامعه ایران شناخته شد اما همان زمان با سقوط ارزشش تا حدی از رونق سرمایه‌گذاری هم افتاد.
در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی قیمت بیت کوین از ۸ هزار دلار تا نزدیکی ۲۰ هزار دلار پیش رفت؛ اما در کمتر از یک هفته قیمت آن به زیر از ۱۰ هزار دلار رسید؛ قیمت امروز بیت‌کوین نزدیک به ۱۰ هزار دلار است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

پانزده + سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!