چهار دهه فرار از وطن؛ پناهجویان ایرانی به کجا رفته‌اند؟

توریست مالزی – آمارهای پناهجویانی با ملیت ایرانی، از سال ۱۳۵۹ (۱۹۸۰میلادی) وارد داده‌های کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان شده است. در پایگاه داده‌های سازمان ملل متحد...
توریست مالزی – آمارهای پناهجویانی با ملیت ایرانی، از سال ۱۳۵۹ (۱۹۸۰میلادی) وارد داده‌های کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای پناهندگان شده است. در پایگاه داده‌های سازمان ملل متحد که اطلاعات مربوط به پناهجویان جهان از سال ۱۳۲۹ ( ۱۹۵۱ میلادی) را نشان می‌دهد، آماری از پناهجویانی با ملیت ایرانی، قبل از انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ وجود ندارد.

به گزارش بی بی سی، براساس این داده‌ها در سال ۱۳۹۷؛ حدود ۲۱۷ هزار نفر، با ملیت ایرانی در کشورهای مختلف ‌جهان پناه برده‌اند که به آنها پناهندگی (یا وضعیتی مشابه آن) اعطا شده یا آنکه تقاضای پناهندگی کرده و در انتظار پاسخ هستند. شمار پناهندگان ایرانی از سال ۱۳۸۸ روندی صعودی داشته و از سال ۱۳۹۵ تا حد بی‌سابقه‌ای افزایش یافته است.

وضعیت سال به سال پناهجویان ایرانی از ۱۳۵۸ تا ۱۳۹۷
تعداد پناهجویان از سال ۱۳۸۸ روندی صعودی داشته و در سال ۱۳۹۵ به بالاترین رقم از اول انقلاب رسیده است



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: سازمان ملل متحد

آمارهای سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که در چهار دهه گذشته، آلمان مقصد اصلی پناهجویان ایرانی بوده است. این کشور به طور متوسط در یک دهه اخیر هرسال میزبان ۳۳ هزار پناهنده یا پناهجوی ایرانی بوده است.

عراق و ترکیه کشورهایی هستند که پناهجویان ایرانی در دفاتر سازمان ملل در این کشورها، تقاضای پناهندگی می‌کنند و بعد به کشورهای دیگر سپرده می‌شوند. در حالی که ترکیه به صورت معمول محلی برای اعلام پناهجویی ایرانیان بوده، دو موج بزرگ پناهجویان ایرانی در عراق یک بار در جریان جنگ دو کشور و یکبار هم بعد از خودمختاری کردستان عراق در سال ۱۹۹۱ رخ داده و بعد از آن هرسال به حدود ۱۱ تا ۱۳ هزار ایرانی در عراق پناهنده بوده یا تقاضای پناهندگی داده بودند. آلمان، بریتانیا، آمریکا و استرالیا، دیگر مقصد‌های عمده پناهجویان ایرانی بوده اند.

ایرانیان بیشتر به کجا پناه برده‌اند؟
ده کشور *زیر در یک دهه اخیر به طور متوسط بیشترین تعداد پناهجویان و پناهندگان ایرانی را داشته‌اند.



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*ترکیه و عراق معمولا کشورهایی هستند که پناهجویان در دفتر سازمان ملل متحد ثبت نام می‌کنند و از آنجا به کشورهای دیگر فرستاده می‌شوند.

منبع: سازمان ملل متحد

در یک دهه اخیر، شمار پناهجویان ایرانی، تا حد بی‌سابقه‌ای بالا رفته است. داده‌های سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که بعد از آلمان، ترکیه و بریتانیا سه کشوری هستند که بالاترین تعداد پناهجویان ایرانی را ثبت کرده‌اند. ترکیه که در سال‌های اخیر به بزرگترین پناهگاه برای پناهجویان منطقه تبدیل شده، در سال ۱۳۹۷ میزبان حدود ۴۰ هزار ایرانی بوده است. پناهجویان بعد از آنکه مدتی را – مطابق قوانین کشور میزبان – به عنوان پناهنده زندگی می‌کنند، معمولا به عنوان شهروند آن کشور پذیرفته می‌شوند.

کشورهایی که در یک دهه اخیر مقصدهای اصلی پناهنده‌های ایرانی بوده‌اند
در یک دهه اخیر شمار پناهنده‌ یا پناهجویان ایرانی در آلمان، ترکیه و بریتانیا به شکل قابل توجهی افزایش یافته است



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: سازمان ملل متحد

در سال ۲۰۱۸ میلادی، در جهان ۲۰ میلیون نفر پناهنده و ۳ میلیون و ۵۰۳ هزار پناهجو بوده‌اند. این تعداد پناهجو یا پناهنده بالاترین‌ آمار ثبت شده در جهان است. همچنین ۴۱ میلیون نفر هم به دلیل شرایط اجتماعی، سیاسی یا جنگ از خانه خود رانده شده‌اند.

 

 

پاسخی ارسال کنید

*

*

12 + نوزده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!