چه تعدادی از مبتلایان به کووید ۱۹ بدون علامت هستند؟

توریست مالزی – تجزیه‌ و‌ تحلیل جامع جدیدی تعداد موارد بدون علامت کووید ۱۹ را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که بسیاری از ما ممکن است بی‌آنکه بدانیم، حامل...
توریست مالزی – تجزیه‌ و‌ تحلیل جامع جدیدی تعداد موارد بدون علامت کووید ۱۹ را تأیید می‌کند و نشان می‌دهد که بسیاری از ما ممکن است بی‌آنکه بدانیم، حامل ویروس کرونا باشیم.

به گزارش زومیت، چند ماه پس از ظهور SARS-CoV-2 به‌عنوان فاجعه‌ای جهانی، آشکار شد که بسیاری از افرادی که بیماری را گسترش داده‌اند، هیچ نشانه‌ای از آن احساس نکرده بودند تا از خطر درون خود آگاه شوند.

تشخیص افرادی که واقعا بدون علامت هستند از افرادی که هنوز علائم عفونت ویروسی نشان نداده‌اند، محاسبه‌ی نرخ دقیق مرگ‌و‌میر ناشی از کووید را دشوار کرده است؛ اما تجزیه‌و‌تحلیل جدید گروهی از پژوهشگران آمریکایی روی بیش از ۳۵۰ مطالعه، نشان داده است که کمی بیش از ۳۵ درصد تمامی عفونت‌های کووید ۱۹ وارد مرحله‌ی بروز علائم نمی‌شوند.

به گزارش ساینس‌الرت، برآوردهای اولیه از ۴ درصد عفونت بدون علامت تا ۸۱ درصد متغیر بود. با ادامه‌ی دنیاگیری، به‌طور محافظه‌کارانه برآورد شد که کمتر از ۲۰ درصد از افراد ممکن است بدون نشان دادن هیچ‌گونه علائمی، عفونی باشند. تعیین عدد دقیق دشوارتر از آن است که به‌ نظر می‌رسد. بدون وجود تب، تا زمانی که از دست دادن حس بویایی، گلودرد، درد عضلانی و سرفه فرد را مجبور کند به درمانگاه برود، افراد کمی به فکر آزمایش دادن می‌افتند.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای مشخص کردن گسترش واقعی عفونت، بررسی مقطعی است؛ یعنی نمونه‌برداری تصادفی از جمعیت برای تشخیص ویروس بدون توجه به وضعیت سلامتی. این روش یک مشکل دارد؛ کسی که روز آزمایش احساس سالم بودن دارد، ممکن است چند ساعت یا چند روز بعد بیمار شود و در حقیقت بدون علامت نبوده باشد. علاوه‌ بر این، SARS-CoV-2 می‌تواند موجب علائم مختلفی شود که هنوز در مورد برخی از آن‌ها دانش چندانی نداریم.

البته این‌طور نیست که دانشمندان در راستای برآورد تعداد عفونت‌های بدون علامت کووید ۱۹ تلاشی نکرده باشند؛ اما به گفته‌ی پژوهشگرانی که جدیدترین تلاش را منتشر کرده‌اند، بیشتر آن‌ها این سوگیری را در نظر نمی‌گیرند که افراد دارای علامت بیشتر از افراد بدون علامت به دنبال آزمایش هستند یا شامل داده‌های طولی کافی نمی‌شوند تا افرادی را در نظر بگیرند که ممکن است در زمان آزمایش بدون علامت باشند اما بعداً بیمار می‌شوند. نتیجه‌ی این امر، برآورد کمتر از نرخ واقعی موارد بدون علامت است.

پژوهشگران مطالعه‌ی جدید برای رفع محدودیت‌های یادشده، دو فراتحلیل جداگانه از مطالعات موجود کووید ۱۹ انجام دادند که نتایجشان بر اساس عفونت‌های تأییدشده در آزمایشگاه حاصل شده بود.

فراتحلیل اول محدود به مطالعاتی بود که شامل دوره پیگیری قابل‌توجهی بودند تا افرادی که بعداً نشانه‌های ویروس را نشان می‌دادند، در نظر بگیرد. نتایج این تجزیه‌و‌تحلیل خاص نشان می‌دهد که ۳۵٫۱ درصد از افرادی که ممکن است نتیجه‌ی آزمایش مثبتی دریافت کنند، دچار علائم بیماری نمی‌شوند.

فراتحلیل دوم شامل مطالعاتی بود که بین عفونت‌های خاموش در زمان آزمایش تمایز قائل شده بود و نیز تجزیه‌و‌تحلیل پیگیری انجام داده بود. عددی که در این‌جا به دست آمد، ۳۶٫۹ درصد بود.

دو عدد به اندازه‌ای به هم نزدیک هستند تا پژوهشگران را متقاعد کنند که روش آن‌ها قابل اعتماد است و این گمانه‌زنی‌ها را تقویت می‌کند که بسیاری از بهترین حدس‌های ما کمتر از تعداد واقعی بوده است. حتی با در نظر گرفتن موارد شاخصی که می‌توانند محاسبات را منحرف کنند، اعداد آن‌ها نشان می‌دهد که از هر چهار مورد عفونت، یک مورد پنهان است. بدون در نظر گرفتن بروز علائم پس از زمان آزمایش، حدود ۴۰ درصد از افراد دارای نتیجه‌ی مثبت آزمایش کووید، در زمان آزمایش احساس سالم بودن داشتند.

با گذشت زمان، مطالعات بیشتر ممکن است داده‌هایی اضافه کنند که این اعداد را تغییر بدهند. کووید طولانی (علائم باقی‌مانده که مدت‌ها پس از فروکش دوره اولیه بیماری باقی است) برای همه‌گیرشناسان کمی عجیب بود؛ بنابراین پژوهش‌های آینده ممکن است علائمی که مورد توجه قرار نداده‌ایم، آشکار کند.

اما پیام اصلی پژوهش جدید روشن است. بسیاری از ما، بیش از آنچه ممکن است تصور کنیم و با وجود احساس سلامتی، ممکن است ویروس را به همراه داشته باشیم. با توجه به اینکه واکسن‌ها علائم را محدود می‌کنند و در عین‌ حال شکاف‌هایی برای تکثیر ویروس باقی می‌گذارند، درک توانایی کووید ۱۹ در ایجاد عفونت بی‌سروصدا از همیشه مهم‌تر است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

1 × سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!