کاخ سلطنتی مالزی یا ایستانا نگارا (Istana Negara)

کاخ سلطنتی قصری باشکوه بر بلندای تپه های پتالینگ ومشرف به رودخانه Klang است که محل اقامت سابق رسمی پادشاه مالزی بوده است.
توریست مالزی – کاخ سلطنتی قصری باشکوه بر بلندای تپه های پتالینگ ومشرف به رودخانه Klang است که محل اقامت سابق رسمی پادشاه مالزی بوده است. تاریخچه ساخت این قصر مجلل به سال ۱۹۲۸ می رسد. این کاخ در ابتدا عمارتی دوطبقه و زیبا بود که ” خانه بزرگ” نام داشت و توسط یک میلیونر چینی به نام چان وینگ ساخته شده و به عنوان محل اقامت او استفاده میشد.

در زمان اشغال مالزی توسط ژاپنی ها این عمارت به عنوان محل استقرار فرماندار ژاپنی ها استفاده میشد. پس از تسلیم ژاپن در سال ۱۹۴۵ دولت نظامی بریتانیا از این کاخ به عنوان محل استقرار فرماندهان ارشد نظامی در نظر گرفت تا این که در سال ۱۹۵۷ با استقلال یافتن مالزی این عمارت از صاحبان آن به مبلغ ۱.۴ میلیون دلار خریداری شده و پس از بازسازی به قصر پادشاهی سلطان سلانگور تبدیل شد.
در سال ۱۹۸۰ این قصرباردیگر مورد بازسازی و تغییرات عظیم قرار گرفت و مراسم تاجگذاری سلطان مالزی Yang di-Pertuan Agong برای اولین بار در آن برگزار شد.

ساختمان قصر شامل دو بخش شرقی و غربی است. تخت پادشاهی یا Balai Rong Seri در قسمت شرقی کاخ واقع است که مهمانی ها و مراسم رسمی و تشریفاتی مانند مراسم انتصاب نخست وزیر جدید و اعطای نشان در آن برگزار میشود.
سالن Dewan Mengadap محل ملاقات پادشاه با مهمانان افتخاری مانند رئیس دولت ها و مقامات خارجی است. از تالارهای دیگر این قصر Bilik Duta محل ملاقات شاه با نخست وزیر و مهمانان ویژه , Bilik Permaisuri تالار ملاقات ملکه با میهمانانش و Bilik Menteri تالار استراحت میهمانان می باشد.

در قسمت غربی این قصر تالار Bilik Mesyuarat Raja-Raja قرار دارد که محل برگزاری کنفرانس سران دولت ها می باشد.
کاخ پادشاهی مالزی در وسط محوطه ای به وسعت ۱۱ هکتارقرار گرفته است که شامل یک باغ گل زیبا, دریاچه, استخر شنا, زمین گلف, بدمینتون و تنیس است. دروازه اصلی قصر بشکل طاقی عظیم است که در دو طرف آن دو پست نگهبانی با افسران سواره نظام در یونیفرم های مخصوص نظامی, شبیه به کاخ باکینگهام لندن قرار دارند.

در سال ۲۰۱۱, محل اقامت پادشاه مالزی به قصرباشکوه جدیدی در خیابان Duta منتقل گردید و این قصر قدیمی در سال ۲۰۱۳ به موزه سلطنتی جهت بازدید عموم مردم تبدیل شد.

کاخ پادشاهی جدید

ساخت قصر سلطنتی جدید (درخیابان Duta) دراواسط سال ۲۰۰۷ و با هزینه بیش از۸۰۰ میلیون رینگت آغاز گردید و ساخت آن ۴ سال بطول انجامید. این قصرعظیم به شکل عمارتی سفید و باشکوه با ۲۲ گنبد طلایی است در محوطه ای به وسعت ۹۷ هکتار بنا شده است و درطراحی آن عناصر معماری سنتی مالایی و اسلامی بکاررفته است. مجموعه کاخ به سه بخش اصلی سلطنتی, رسمی و اجرایی تقسیم بندی شده است .
در این کاخ بخش های مخصوصی جهت استقرار کارکنان قصرو تیم ویژه امنیتی آن در نظر گرفته شده است, همچنین محوطه وسیع آن دارای پارکینگ های زیر زمینی, اسطبل, استخر و زمین های ورزشی متعدد است.

عملیات انتقال به قصر جدید در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۱ با اجرای مراسم ویژه برافراشتن پرچم ملی به اتمام رسید و تا کنون مراسم تاجگذاری چهاردهمین پادشاه مالزی Tuanku Abdul Halim Mu’adzam دراین کاخ برگزار گردیده است.

istana negaraistana negara2istana-negara-kuala-lumpur-1Istana_Negara_Royal_Palace_KL_Malaysia_Kuala_Lumpur

پاسخی ارسال کنید

*

*

6 + 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!