چگونه از بخار کردن عینک دراثر استفاده از ماسک جلوگیری کنیم؟

توریست مالزی – بخار کردن عینک بعد از ماسک زدن شاید امروزه دغدغه خیلی از افراد باشد. در این مقاله به معرفی روش‌هایی جهت جلوگیری از بخار کردن عینک...
توریست مالزی – بخار کردن عینک بعد از ماسک زدن شاید امروزه دغدغه خیلی از افراد باشد. در این مقاله به معرفی روش‌هایی جهت جلوگیری از بخار کردن عینک بعد از ماسک زدن خواهیم پرداخت.

به گزارش زومیت، برخی از شرایط همانند بیماری، آلودگی هوا و شرایط کنونی که همه افراد باید به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا ماسک بزنند، می‌تواند برای افراد عینکی دردسر ساز باشد، زیرا افراد عینکی به هنگام استفاده از ماسک با مشکل بخار کردن شیشه‌های عینک خود مواجه می‌شوند که می‌تواند آزاردهنده باشد و ازآنجاکه حدود ۲۵ تا ۵۰ درصد افراد جامعه را افراد عینکی تشکیل می‌دهند، بنابراین افراد زیادی هستند که با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند و همواره به‌دنبال راهکاری برای برطرف کردن این مشکل هستند. در ادامه به‌علت ایجاد این مشکل و معرفی راهکارهایی جهت جلوگیری از بخار کردن عینک بعد از ماسک زدن خواهیم پرداخت.

علت بخار کردن عینک بعد از ماسک زدن
به‌طور کلی، زمانی‌که هوای گرم به یک سطح سرد برخورد کند، بخار آب موجود در هوای گرم به حالت مایع درآمده و به آب تبدیل می‌شود که در اصطلاح به آن پدیده میعان می‌گویند. این شرایط زمانی‌که در هوای سرد، از بیرون وارد یک فضای گرم شوید هم به وجود خواهد آمد. به‌طور مثال افراد عینکی وقتی در فصل زمستان از بیرون وارد خانه یا هر فضای گرم دیگری می‌شوند، عینکشان بخار می‌گیرد و این دقیقا همان شرایطی است که به هنگام استفاده هم‌زمان از ماسک و عینک برای فرد رخ می‌دهد. هنگامی که هم‌زمان از عینک و ماسک استفاده می‌کنید، تنفس شما که هوای گرم است از بالای ماسک خارج شده و به شیشه سرد عینک برخورد می‌کند و همین مسئله موجب می‌شود که عینک شما بخار بگیرد.

جلوگیری از بخار کردن عینک بعد از ماسک زدن
همان‌طور که قبلا به آن اشاره کردیم، طیف وسیعی از افراد جامعه، عینک می‌زنند، بنابراین بسیاری از افراد با این مشکل مواجه هستند، به همین خاطر در ادامه چندین راهکار کاربردی برای جلوگیری از این وضعیت را به شما معرفی خواهیم کرد:

سفت کردن قسمت بالایی ماسک
اگر ماسک طوری روی صورت قرار بگیرد که هوای کمتری از قسمت بالایی آن خارج شود، شیشه عینک بخار نمی‌کند. برخی از ماسک‌هایی که در داروخانه‌ها موجود هستند، در قسمت بالایی خود (روی بینی) یک نوار شکل پذیر از جنس آلومینیوم دارند که علاوه بر ثابت نگه داشتن ماسک به جلوگیری از خروج تنفس به سمت بیرون کمک خواهد کرد. در صورتی که ماسک را خودتان در منزل تهیه می‌کنید، می‌توانید توسط یک نوار آلومینیومی، کش یا هر وسیله دیگری که به ثابت نگه داشتن ماسک و سفت کردن آن روی بینی کمک می‌کند، این کار را انجام دهید.

استفاده از آب و صابون
یکی دیگر از راه‌ها برای جلوگیری از بخار کردن عینک بعد از ماسک زدن، آن است که عدسی‌های عینک را به وسیله آب و صابون شستشو داده و سپس آن‌ها را با پارچه مخصوص عینک خود یا یک پارچه لطیف خشک کنید. انجام این کار باعث می‌شود که یک لایه نازک از صابون روی عدسی عینک ایجاد شده و مانع از بخار کردن آن شود. توجه داشته باشید که عدسی برخی از عینک‌ها پوشش بسیار حساسی دارند، بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از انجام این کار با کسی که عینک را از او خریده‌اید، مشورت کنید.

استفاده از کف ریش
شاید استفاده از کف ریش برای جلوگیری از بخار کردن عینک کمی عجیب به‌نظر برسد، اما واقعیت این است که اگر مقداری از کف ریش را روی عدسی‌های عینک خود بریزید و پس از خشک شدن آن را با یک دستمال نرم و لطیف پاک کنید، عینک شما دیگر بخار نخواهد کرد، البته حتما این نکته را مد نظر داشته باشید که استفاده از کف ریش هم همانند صابون ممکن است به عدسی عینک شما آسیب برساند، بنابراین حتما در مورد صحت این مسئله جست‌وجو کنید.

قرار دادن عینک روی ماسک
بله درست متوجه شدید، شما می‌توانید به کمک خود عینک از بخار کردن آن جلوگیری کنید. برای انجام این کار، تنها کافی است که ماسک را یک مقدار به سمت بالا هدایت کنید و سپس عینک خود را روی آن قرار دهید تا بدین شکل قسمت بالایی ماسک شما که روی بینی قرار دارد، سفت شود و از خروج تنفس و برخورد آن با عدسی عینک جلوگیری به عمل آید.

چسباندن قسمت بالایی ماسک
انجام برخی از روش‌های فوق، ملزم به این است که هرز گاهی ماسک را روی صورت خود تنظیم کنید، اما اگر می‌خواهید نیاز به تنظیم یا تغییر ماسک خود نداشته باشید، می‌توانید از چسب‌های ورزشی یا پزشکی کمک بگیرید. با استفاده از این چسب‌ها می‌توانید به‌راحتی قسمت بالایی ماسک را روی قوس بینی خود بچسبانید تا حرکت نکند. توصیه می‌کنیم در صورتی که از پوست حساسی برخوردار هستید، پیش از استفاده این چسب‌ها روی بینی خود، ابتدا آن را در یک قسمت دیگری از پوستتان همانند پوست بازو امتحان کنید و در صورتی که پس از گذشت چند ساعت قرمزی یا التهاب خاصی را روی پوست خود مشاهده نکردید، از آن استفاده کنید. شما می‌توانید در صورت بروز آلرژی از چسب‌های ضدحساسیت کمک بگیرید.

استفاده از دستمال ضدبخار
یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از بخار کردن عینک، استفاده از دستمال ضدبخار است. خریدن دستمال‌های مخصوص و ضدبخار و تمیز کردن عینک طبی خود با آن‌ها موجب جلوگیری از بخار کردن عینک شما خواهد شد. البته توجه داشته باشید که این دستمال‌ها عموما یکبار مصرف هستند و پس از استفاده خاصیت خود را از دست می‌دهند، اما به هر حال می‌تواند یک گزینه خوب در شرایط بحرانی کنونی باشد.

استفاده از اسپری ضدبخار بر روی شیشه عینک
استفاده از اسپری ضدبخار هم می‌تواند یک راهکار خوب برای جلوگیری از بخار کردن عینک باشد. برای انجام این کار، باید محلول را روی شیشه‌های عینک خود اسپری کنید و اجازه دهید تا خشک شوند، سپس با استفاده از یک دستمال نرم و لطیف آن را پاک کنید.

استفاده از شامپو بچه
یک یا دو قطره از شامپو بچه را روی هر یک از شیشه‌های عینک خود بریزید و پس از گذشت ۱۵ دقیقه آن را آبکشی کنید، سپس عینک خود را با یک پارچه نرم خشک کنید و از یک عینک ضدبخار بهره‌مند شوید. جالب است بدانید که عملکرد شامپو بچه همانند یک اسپری ضدبخار است.

استفاده از دستمال کاغذی
یکی دیگر از راهکارها جهت جلوگیری از بخار کردن عینک بعد از ماسک زدن، قرار دادن یک دستمال کاغذی در قسمت بالایی ماسک است تا مانع خروج هوای بازدم به سمت بیرون و بخار کردن کردن شیشه عینک شود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

یازده + هفده =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!