کاربران توییتر به ماستودون می‌روند، اما ماستودون چیست؟

توریست مالزی – پس از اینکه توییتر به مالکیت ایلان ماسک در آمد، برخی از کاربران به دنبال پلتفرم‌های جایگزین هستند. یکی از بزرگترین پلتفرم‌هایی که از این ماجرا...
توریست مالزی – پس از اینکه توییتر به مالکیت ایلان ماسک در آمد، برخی از کاربران به دنبال پلتفرم‌های جایگزین هستند. یکی از بزرگترین پلتفرم‌هایی که از این ماجرا نفع برده ماستودون (Mastodon) بوده است. اما ماستودون چیست؟ این شبکه اجتماعی می‌گوید اکنون بیش از ۶۵۵ هزار کاربر دارد و بیش از ۲۳۰ هزار نفر در هفته گذشته به آن پیوسته‌اند.

به گزارش بی بی سی، ماستودون در ظاهر شبیه توییتر است – کاربران پست‌هایی می‌نویسند که به آنها توت (toot) گفته می‌شود، و می‌توان به آنها پاسخ داد، آن‌ها را لایک کرد و دوباره پست کرد و کاربران می‌توانند یکدیگر را دنبال کنند. با این حال، ماستودون در لایه زیرین‌اش به روشی متفاوت کار می‌کند. این یکی از دلایلی است که کاربران جدید را جذب می‌کند، اما باعث سردرگمی افراد جدید در ثبت نام شده است.

این پلتفرم شش ساله است اما فعالیت فعلی آن بی‌سابقه است و زیر بار کاربران جدیدی که به آن می‌پیوند به زحمت افتاده است. این راهنمای مختصری است برای سر در آوردن از آن.

این سِرورها چه هستند؟
اولین کاری که باید هنگام ثبت نام انجام دهید انتخاب سرور است. تعداد زیادی سرور وجود دارد، و بسیاری از آن‌ها بر اساس کشور، شهر یا علاقه – مانند انگلستان، اجتماعی، فناوری، بازی و غیره دسته‌بندی شده‌اند. خیلی مهم نیست که شما در کدام یک باشید، زیرا به هر حال می‌توانید کاربران را در بقیه سرورها دنبال کنید، اما به شما یک باهمستان برای شروع می‌دهد که احتمال بیشتری دارد مطالب مورد علاقه‌تان را پست کنند. برخی از سرورهای محبوب – مانند اجتماعی و بریتانیا – در حال حاضر به دلیل تقاضای زیاد بسیار کند کار می‌کنند.

رایان وایلد، که سرور MastodonApp.UK را از طریق شرکت خود Superior Networks اداره می‌کند، گفت که بیش از ۶ هزار عضو جدید در ۲۴ ساعت داشته و مجبور شده ثبت نام را متوقف کند. او گفت: «می‌خواستم ببینم این همه علاقه فراوان به خاطر چیست.» من ساعت ۱۰ جمعه شب سرور را راه‌اندازی کردم و صبح روز بعد که بیدار شدم با هزار نفر مواجه شدم که نمی‌دانستم پیدایشان خواهد شد.»

چگونه افراد را پیدا می‌کنید؟
سروری که انتخاب می‌کنید بخشی از نام کاربری شما می‌شود – به عنوان مثال، من از هندل فعلی توییتر خود، zsk استفاده کردم و سرور بریتانیا را انتخاب کردم و نام کاربری خود را @[email protected] کردم. و این آدرس من در آنجا است – چیزی که برای پیدا کردن من آن را جستجو می‌کنید. اگر در همان سرور هستید، می‌توانید فقط با استفاده از نام شخص او را جستجو کنید، اما اگر آنها در سرور دیگری هستند، به آدرس کامل آنها نیاز خواهید داشت. برخلاف توییتر، ماستودون دنبال‌کننده‌هایی را پیشنهاد نمی‌کند که ممکن است به آنها علاقه مند باشید. همچنین می‌توانید هشتگ‌ها را جستجو کنید.

خاصیت این سرورها چیست؟
خوب، این پیچیده است، اما سعی می‌کنم آن را بسیار ساده بگویم. ماستودون یک پلتفرم نیست. این یک «چیز» نیست و متعلق به یک شخص یا شرکت نیست. همه این سرورهای مختلف به یکدیگر متصل می‌شوند و یک شبکه جمعی را تشکیل می‌دهند، اما آنها متعلق به افراد و سازمان‌های مختلف هستند.
به این شبکه‌ها غیرمتمرکز می‌گویند و طرفداران پلتفرم‌های غیرمتمرکز دقیقاً به همین دلیل آنها را دوست دارند – نمی‌توان آنها را به میل یک نهاد واحد اداره کرد و خرید یا فروخت.

با این حال، نقطه ضعف‌اش این است که در عوض سر نوشت حساب کاربری شما به میل شخص یا سازمانی که سرور شما را اداره می‌کند وابسته است – اگر آنها تصمیم به رها کردن آن بگیرند، حساب خود را از دست می‌دهید. ماستودون از صاحبان سرور می‌خواهد که در صورت تصمیم به بستن آن، از سه ماه قبل به کاربران خود اطلاع دهند.

بنیانگذار اصلی توییتر، جک دورسی، در حال کار روی یک شبکه جدید به نام بلوسکای (BlueSky) است – و گفته است که می‌خواهد این شبکه نیز غیرمتمرکز باشد.

ماستودون چگونه مدیریت می‌شود؟
این یک دردسر واقعی است. در حال حاضر همه سرورها قوانین مدیریت خود را دارند و برخی دیگر هیچ قانونی ندارند. برخی از سرورها ترجیح می‌دهند به سرورهای دیگری که مملو از ربات هستند یا به نظر می‌رسد مقدار زیادی محتوای نفرت‌پراکن دارند ارتباط برقرار نکنند – این یعنی آنها برای سرورهایی که در آنها مسدود شده‌اند قابل مشاهده نخواهند بود. همچنین می‌توان پست‌ها را به صاحبان سرور گزارش داد.

اگر این پست‌ها نفرت‌پراکن باشند یا محتوای غیرقانونی داشته باشند، صاحبان سرورها می‌توانند آنها را حذف کنند – اما این کار لزوماً آن را در همه جا حذف نمی‌کند. اگر این پلتفرم به رشد خود ادامه دهد، این مسئله مشکل بزرگی خواهد بود. در حال حاضر گزارش‌هایی مبنی بر هدف قرار گرفتن افراد توسط محتوای نفرت‌پراکن وجود دارد و بی‌بی‌سی نمونه‌هایی از توهین‌های دگرباش‌هراسی را دیده است.

آیا در آن‌جا تبلیغات وجود دارد؟
خیر. هیچ تبلیغی وجود ندارد، هر چند هیچ چیزی مانع نوشتن پستی برای تبلیغ شرکت یا محصول شما نمی‌شود. ماستودون از نظر نحوه مشاهده پست‌ها تجربه‌ ورزدیده و سنجیده‌ای مانند توییتر را ارایه نمی‌کند – شما معمولاً آنچه را که دنبال‌کنندگانتان می‌گویند، همانطور که می‌گویند، می‌بینید.

آیا استفاده از آن رایگان است؟
بستگی به سروری دارد که روی آن هستید – برخی از آنها درخواست کمک مالی می‌کنند، زیرا پولی دریافت نمی‌کنند، اما تا حد زیادی رایگان است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

19 + هشت =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!