کدام اکتشافات تاریخی در سال ۲۰۲۱ جهان را شگفت‌زده کرد؟

توریست مالزی – هر سال باستان‌شناسان حفاری‌هایی را در سراسر جهان انجام می‌دهند تا ردی از گذشته را به نمایش بگذارند. سال ۲۰۲۱ نیز از این قاعده مستثنی نبود....
توریست مالزی – هر سال باستان‌شناسان حفاری‌هایی را در سراسر جهان انجام می‌دهند تا ردی از گذشته را به نمایش بگذارند. سال ۲۰۲۱ نیز از این قاعده مستثنی نبود. آن‌ها موفق شدند رازهایی را از گذشته شناسایی کنند و در معرض دید همگان قرار دهند.

به گزارش یورونیوز، در این مطلب نگاهی به ۱۰ اکتشاف باستان‌شناسی در دوازه ماه گذشته می‌اندازیم:

یک: کشف «شهر طلایی گمشده» با قدمت ۳ هزار ساله در مصر
یک هیات باستان شناسی مصری در آوریل ۲۰۲۱، کشف «شهر طلایی گمشده» را اعلام کردند. این شهر که به «آتن» معروف است، یکی از بزرگترین شهرهای باستانی مصر است. اعتقاد بر این است که بیش از سه هزار سال پیش و در زمان پادشاهی آمنهوتپ سوم بین سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۵۳ قبل از میلاد ساخته شده است.
در خانه‌های آجری این شهر، اجاق برای پخت و پز، ظروف سفالی، مصنوعات ساخت دست و ابزارهای مربوط به دوران فراعنه یافت شده است. مورخان می‌گویند از زمان کشف مقبره توت‌عنخ‌آمون در دره پادشاهان در لوکسور در سال ۱۹۲۲، یافتن چنین شهری با چنین حجمی از وسائل بی‌سابقه بوده است.



دو: کشف قایق مایاها در غار مکزیکی
باستان‌شناسان در حین کاوش در غاری در جنوب شرقی مکزیک قایقی را کشف کردند که قدمت آن به هزار سال پیش و تمدن مایاها می‌رسد. این قایق به طول ۱.۶۰ متر و عرض ۸۰ سانتی‌متر، پنج متر زیر سطح آب قرار داشت. مایا گروهی از بومیان در جنوب مکزیک و شمال آمریکای مرکزی بودند که تمدنی را در این مناطق ایجاد کردند. تمدن مایاها یکی از تمدن‌های بسیار پیشرفته آمریکای مرکزی در دوران پیشا کلمبی است.



سه: کشف رد پایی از انسان با قدمت ۲۳ هزار سال
یک مطالعه در سپتامبر ۲۰۲۱ نشان داد که ردپای انسان با قدمت ۲۳ هزار سال در جنوب شرقی ایالات متحده کشف شده است. این ردپاهای فسیل شده در پارک ملی نیومکزیکو کشف شد و نشان می‌دهد انسان‌های اولیه از حدود ۲۳ هزار سال پیش در آمریکای شمالی بوده‌اند. پیش‌تر یک ردپا به قدمت ۱۵ هزار و ۶۰۰ سال در جنوب شیلی کشف شده بود که به‌نظر می‌رسید قدیمی‌ترین رد پای کشف شده انسان در قاره آمریکا باشد.



چهار: قلب شهردار در یک جعبه
کارگران هنگام انجام کارهای نوسازی روی یک فواره در شهر ورویه بلژیک جعبه مرموزی را که در یک حفره پنهان شده بود کشف کردند. افسانه‌ای ادعا می‌کند که قلب پیر دیوید، نخستین شهردار شهر در سال ۱۸۸۳ در بنای یادبود قرار داده شده است. اما تاکنون چیزی برای تایید آن وجود نداشت. بررسی‌های اشعه ایکس در اوایل سال ۲۰۲۱ نشان داد که جعبه در واقع حاوی قلبی است که به خوبی حفظ شده است.

پیر دیوید که در سال ۱۷۷۱ به دنیا آمد پس از آنکه در سال ۱۸۳۰ بلژیک اعلام استقلال کرد، شهردار شد. این سیاستمدار تا زمان مرگش در سال ۱۸۳۹ در یک حادثه خانگی ریاست بر شهرداری را ادامه داد. طبق برخی از گزارش‌ها، پیر دیوید به قدری مورد احترام مردم بود که تصمیم گرفته شد پس از مرگش قلب او از جسدش جدا کنند و آن‌ را در شهرداری نگه دارند. حدود ۴۴ سال بعد، جعبه حاوی قلب او به فواره‌ای که به افتخار او در میدان شهر ساخته شده بود منتقل شد. بسیاری این موضوع را افسانه‌ای می‌دانستند و تاکنون عملیاتی برای کشف این موضوع انجام نشده بود.



پنج: کشف دی‌ان‌ای سالم زن جوانی که ۷۲۰۰ سال پیش زندگی می‌کرد
دانشمندان دی‌ان‌ای سالم زن جوانی را که ۷۲۰۰ سال پیش زندگی می‌کرد و استخوان‌هایش در غاری در اندونزی کشف شد، استخراج کردند. این دی‌ان‌ای سالم از استخوان گیجگاهی اسکلت استخراج شد. طبق گفته محققان استخراج دی‌ان‌ای سالم یک پدیده نادر محسوب می‌شود. پژوهشگران به دلیل سالم بودن این دی‌ان‌ای آن را فسیل ژنتیکی توصیف کرده‌اند.



شش: کشف «اتاق برده‌نشین» در کاوش‌های پمپئی
امسال نیز پمپئی محل اکتشافات متعددی بود. در میان این اکتشافات، «اتاق برده‌نشین» یکی از مهمترین آن‌ها توصیف شده است. این اتاق مجهز به سه تخت، یک کوزه ویژه ادرار و یک صندوق چوبی بود که در شمال محوطه باستانی شهر پمپئی در نوامبر ۲۰۲۱ کشف شد. اتاق کشف‌شده ۱۶ متر مربع مساحت دارد و تلفیقی است از اتاق خواب و انباری.



هفت: کشف انبار نازی‌ها در آلمان
یک فرد آلمانی که تابستان گذشته پس از سیل، مشغول کار در خانه عمه خود در هاگن بود از کشف یک انبار مخفی مربوط به جنگ جهانی دوم، شگفت زده شد. در این انبار، روزنامه‌های سال ۱۹۴۵، نامه‌های قدیمی، اسناد، پرتره آدولف هیتلر، ماسک‌های گاز، یک هفت‌تیر و اشیای دیگری پیدا شد.



هشت: کشف قدیمی‌ترین نقاشی سنگی شناخته شده
قدیمی‌ترین نقاشی سنگی شناخته شده در جهان در جزیره سولاوسی اندونزی کشف شد. این نقاشی تصویر یک خوک وحشی به اندازه واقعی آن است که دست‌کم ۴۵ هزار و ۵۰۰ سال قدمت دارد. باستان‌شناسان درباره یافته‌های جدید خود در ژانویه ۲۰۲۱ در مجله ساینس ادونسیز مقاله‌ای منتشر کردند.

نقاشی‌های کهن درون غارها به پر کردن خلاء‌های علمی و درک ما از مهاجرت‌های اولیه انسان کمک می‌کند. دانشمندان تا کنون دریافته‌اند که انسان‌ها در ۶۵ هزار سال پیش به استرالیا رسیده‌اند و برای رسیدن به آنجا از جزایر اندونزی گذشته‌اند.



۹: کشف شام آخر مرد تولوند
کشف مرد تولوند تازه نیست اما محققان در ژوئیه امسال دریافتند که آخرین وعده غذایی او چه بوده است. این فرد مومیایی شده در سال ۱۹۵۰ در باتلاقی در دانمارک کشف شد. تحقیقات قبلی نشان داده بود که این مرد بین ۳۰ تا ۴۰ سال سن داشته و در قرن سوم یا چهارم قبل از میلاد زندگی می‌کرده است. اما مطالعه جدید نشان داد که آخرین وعده غذایی وی فرنی و ماهی بوده است و شرایط مرگ بیشتر روشن شده است.



۱۰: کشف قدیمی‌ترین نقشه برجسته اروپا
باستان‌شناسان در آوریل ۲۰۲۱ اعلام کردند احتمالا قدیمی‌ترین نقشه برجسته اروپا را در غرب فرانسه شناسایی کرده‌اند. البته این اثر تاریخی در سال ۱۹۰۰ کشف شده بود اما مورد بررسی قرار نگرفته و ارزش تاریخی آن شناسایی نشده بود. با این حال هفت سال پیش دو باستان شناس مطالعاتی را روی این سنگ انجام دادند که در نهایت از راز آن پرده برداشتند.


پاسخی ارسال کنید

*

*

چهار × 3 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!