گسترش همکاری های فرهنگی و علمی ایران و مالزی

توریست مالزی – علی محمد سابقی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، با عثمان بکر رییس موسسه بین المللی فکر و تمدّن اسلامی مالزی ( ایستک) وابسته به...
توریست مالزی – علی محمد سابقی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مالزی، با عثمان بکر رییس موسسه بین المللی فکر و تمدّن اسلامی مالزی ( ایستک) وابسته به دانشگاه بین الملل اسلامی، دیدار و پیرامون همکاریهای علمی بین دو کشور گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ،در این دیدار علی محمد سابقی ضمن تبریک فعالیت مجدد این مرکز علمی و دانشگاهی ابراز امیدواری کرد که توسعه فعالیت های علمی این مرکز راهگشا و زمینه ساز تعاملات بیشتر جامعه علمی ایرانی با این مرکز شود .

رایزن فرهنگی ایران در مالزی همچنین از عثمان بکر جهت شرکت در پنجمین کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی که در آذر ۹۸ در تهران برگزار خواهد شد دعوت به عمل آورد.

عثمان بکر نیز ضمن تشکر ازدعوت به این کنفرانس، پیشنهاد ایجاد ارتباط بین این مؤسسه با یکی از مؤسسات پژوهشی ایران و برگزاری نشست های علمی و سمینارهای مشترک به میزبانی موسسه بین المللی فکر و تمدّن اسلامی مالزی ( ایستک) و همکاری رایزنی فرهنگی ایران در مالزی را ارئه داد.

علی محمد سابقی با بیان مختصری از برگزرای اولین دوره برگزاری سمینار مشترکات فرهنگی ایران و مالزی ابراز امیدواری کرد که با همکاری موسسه بین المللی فکر و تمدّن اسلامی مالزی ( ایستک) دومین دوره این کنفرانس در این موسسه برگزار شود.

در پایان رایزن فرهنگی ایران در مالزی اخرین کتب انتشار یافته توسط رایزنی فرهنگی ایران در مالزی را به پرفسور عثمان بکر اهدا کرد.

گفتنی است،مؤسسه بین‌المللی اندیشه و تمدن اسلامی-ایستک- مالزی از بزرگترین مراکز تربیت نسلی از روشنفکران و اندیشمندان مالایی و جهان اسلام است. این مؤسسه به‌همت پرفسور سید محمد نقیب العطاس در ۱۹۹۱ (۱۳۷۰‌ش) در کوالالامپور، پایتخت مالزی، تأسیس شد.هدف از تأسیس این مؤسسه پیشبرد مطالعات و تحقیقات اسلامی و تربیت نسل جوان و به‌وجودآوردن مرکزی برای نشر، تحقیق و مطالعه در تمدن اسلامی بود .

از دیگر فعالیت‌های مؤسسۀ اندیشه و تمدن اسلامی، به‌وجودآوردن کتابخانۀ غنی، مراکز اطلاعاتی و اسناد علمی و مرتبط‌ساختن مراکز علمی اسلامی جهان با یکدیگر بود.

به‌منظور غنی‌ساختن مؤسسه از منابع و مآخذ علمی، در ابتدای فعالیت حدود ۴۰۰‌هزار جلد کتاب در کتابخانه آن فراهم آمد و چندین مجموعۀ کتاب‌های چاپی و خطی خریداری شد که از آن جمله‌اند:

دروس این مؤسسه در سه گرایش «اندیشه و تفکر اسلامی»، «علوم اسلامی» و «تمدن اسلامی» و در ذیل هر گرایش دروس مختص آن تدریس میشد .

نتیجۀ پژوهش استادان و دانشجویان به‌صورت کتاب چاپ میگردید که می‌توان از برخی نام برد: مفهوم حد در منطق اسلامی؛ مجموعه مقالات و سخنرانی‌های سمپوزیوم اسلام و مدرنیسم؛ فتاوی امام محمد غزالی؛ زعامت و مرجعیت در مذهب شیعه؛ مطالعه‌ای در هستی‌شناختی تطبیقی: ملّاصدرا و هایدگر؛ کلام و تفسیر فخرالدین رازی؛ اندیشه‌های کلامی ابومنصور ماتریدی سمرقندی؛ زبده الحقائق عین القضاه همدانی؛ الرساله الباهرۀ ابن حزم اندلسی؛ شرح اسماعیل انقروی بر حکمهالاشراق؛ فرهنگ دانشمندان تاریخ طبّ اسلامی؛ الشکوک علی جالینوس محمد بن زکریای رازی؛ التصریف لمن عجز عن التألیف ابوالقاسم زهراوی؛ طب الفقراء و المساکین ابن جزار قیروانی؛ الاسئله و الاجوبۀ ابوریحان و ابن سینا؛ بیان الحق بضمان الصدق ابوالعباس لوکری و المناهج فی المنطق صائن‌الدین ترکه اصفهانی. این مؤسسه مجله‌ای پژوهشی را تحت عنوان الشجره منتشر میکرد

موسسه ایستک در سالهای اخیر در ذیل دانشگاه اسلامی مالزی قرار گرفت و در چند سال گذشته نیز به صورت رسمی فعالیت های ان با توجه به اهداف اولیه ملغی گردیده و تعدادی از دانشکده های دانشگاه اسلامی دران مستقر گردید و عملا رسالت اصلی ان مهجور باقی مانده بود.

با روی کار امدن دولت جدید مالزی و انتصاب پرفسور عثمان بکر و جذب اندیشمندان برتر از مالزی و سایر کشورهای اسلامی فعالیت های جدید این موسسه با برگزرای سمینارها و کنفرانس ها و سلسله نشست های علمی روح تازه ای به این مرکز بزرگ اسلامی دمیده شده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

11 + 11 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!