۹ رویداد بی‌سابقه در سال ۲۰۲۲

توریست مالزی – در سال ۲۰۲۲ رویداد‌های بی‌سابقهٔ متعددی اتفاق افتاده که همه آنها روی سیارهٔ زمین نبودند. به گزارش یورونیوز، از میان “رکورد ضرب اعداد” تا سفر در...
توریست مالزی – در سال ۲۰۲۲ رویداد‌های بی‌سابقهٔ متعددی اتفاق افتاده که همه آنها روی سیارهٔ زمین نبودند.

به گزارش یورونیوز، از میان “رکورد ضرب اعداد” تا سفر در زمان، در اینجا به چند مورد از رویداد‌های چشمگیر سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم.

تغییر مسیر یک سیارک
سازمان فضایی ناسا ۲۸ دسامبر توانست با ایجاد برخورد عمدی یک فضا‌پیما با یک سیارک با موفقیت مسیر آن را تغییر دهد. هدف این ماموریت آزمودن امکان دفاع از زمین در برابر اجرامی است که ممکن است آن را تهدید کنند. آنها به این هدف دست یافتند.

یافتن میکرو‌پلاستیک در خون انسان
در نتیجهٔ پژوهشی که ماه مارس گذشته در مجلهٔ محیط‌زیست جهانی منتشر شد در بیش از ٪۸۰ نمونه‌های خون افراد میکرو‌پلاستیک یافته شده است. میکرو‌پلاستیک‌ها قطعات ریزی از پلاستیک هستند که کمتر از ۵ میلی‌متر طول دارند. این ذرات از قطعات بزرگ پلاستیک در خاک یا آب دریا‌ها یا محیط‌زیست آلوده به‌وجود می‌آیند. اثر میکرو‌پلاستیک‌ها در بدن ما هنوز ناشناخته است اما پژوهشگران می‌گویند به نتایجی دست یافته‌اند که میکرو‌پلاستیک‌ها باعث آسیب به سلول‌های انسان می‌شوند.

اولین‌های جام‌ جهانی
جام جهانی فیفا مردان در سال ۲۰۲۲ با چند رویداد بی‌سابقه در تاریخ ثبت شد. اول اینکه این دوره از مسابقات اولین دوره مسابقاتی بود که در کشوری عربی و مسلمان، قطر برگزار شد. برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی تیم داوری یک بازی فوتبال مردان در داخل زمین همگی زن بودند. در بازی آلمان و کاستاریکا، استفانی فراپار، اولین زنی بود که یک دیدار جام جهانی را قضاوت کرد. در بازی آلمان با کاستاریکا، نوزا بک از برزیل و کارن دیاز مدینا از مکزیک کمک داورهای مسابقه بودند.

رویداد بی‌سابقهٔ دیگر دستیابی تیم مراکش به مرحلهٔ نیمه‌نهایی جام جهانی بود که بهترین نتیجه برای یک تیم آفریقایی (و عرب) بود. و از نقطه‌عطف‌های مهم دیگر این بود که در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر سرانجام لیونل مسی توانست پس از پنج بار تلاش عنوان قهرمانی جام جهانی را کسب کند.

هشت میلیاردی شدن …
۱۵ نوامبر ۲۰۲۲، تاریخی است که به گزارش سازمان ملل برای اولین بار جمعیت جهان از مرز هشت میلیارد نفر گذشت. به گفتهٔ سازمان ملل:”این رشد بی‌سابقه به دلیل افزایش تدریجی طول عمر انسان‌ها بر اثر پیشرفت‌هایی در عرصهٔ سلامت عمومی، تغذیه، بهداشت فردی و پزشکی است. هم‌چنین به دلیل میزان زادآوری بالا و مداوم در برخی از کشور‌های جهان است”.

هر‌چند سازمان ملل اعلام کرده است که فقط ۱۲ سال طول کشیده است که جمعیت جهان از هفت میلیارد به هشت میلیارد برسد اما حدود ۱۵ سال طول خواهد کشید که دوباره یک میلیارد به جمعیت جهان اضافه شود چون میزان زاد‌و‌ولد در جهان کند‌تر شده است.

واکسن مالاریا که جهان را تغییر خواهد داد
در ماه سپتامبر پژوهشگران دانشگاه آکسفورد اعلام کردند که واکسنی برای مالاریا تولید کرده‌اند که می‌تواند جهان را دگرگون کند. این واکسن که انتظار می‌رود سال آینده عرضه شود در آزمایشات انجام شده تا ٪۸۰ در برابر این بیماری مرگبار مؤثر است. این بیماری سالانه ۴۰۰ هزار نفر را می‌کشد. دانشمندان اعلام کرده‌اند که این واکسن ارزان خواهد بود.

مالاریا یکی از دلایل اصلی مرگ‌ومیر کودکان در جهان است و تولید واکسن در برابر آن کار دشواری است چون انگلی که باعث بروز این بیماری می‌شود پیچیده و دشوار‌یاب است. این انگل به‌طور مداوم در بدن حرکت می‌کند و تغییر شکل می‌دهد که ایمن‌سازی در برابر آن را دشوار می‌کند.

اثر تاریخی بر المپیک و جنسیت
تیموتی لدوک، اسکیت‌باز مشهور آمریکایی اولین فرد با هویت جنسی غیر‌باینری یا غیر‌دو‌گانه بود که در مسابقات المپیک زمستانی ماه فوریه در پکن شرکت کرد. لدوک موفق به کسب مدال نشد و در مسابقات دو‌نفره در کنار اشلی کین به مقام هفتم رسید اما اثر ماندگاری بر سراسر جهان گذاشت.

سفر در زمان به موهبت تلسکوپ جیمز وب
در سال ۲۰۲۲ تلسکوپ جیمز وب سرخط خبرها را از آن خود کرد. از شروع کار خود در ماه ژوئیه تصاویر شگفت‌آوری از کیهان ارسال کرده است. یکی از این تصاویر عمیق‌ترین عکس از کیهان بوده است که کهکشان JADES-GS-z13-0 را نشان می‌دهد، کهکشانی با قدمت بیش از ۱۳ میلیارد سال که قدمت آن به “روزهای آغازین” پس از انفجار بزرگ یا بیگ‌بنگ می‌رسد.

اولین نخست‌وزیر رنگین‌پوست بریتانیا
بریتانیا در زمینهٔ نخست‌وزیر در سال ۲۰۲۲ رکوردار بود، لیز تراس، با ۴۵ روز کوتاه‌ترین دورهٔ نخست‌وزیری در بریتانیا را رقم زد. نقطه‌عطف بعدی و بهتر را جانشین او رقم زد: ریشی سوناک اولین رنگین‌پوستی بود که در ۲۵ اکتبر به مقام نخست‌وزیری بریتانیا رسید.

مشاهده باکتری بدون میکروسکوپ
دانشمندان در ماه ژوئن از کشف بزرگ‌ترین باکتری جهان خبر دادند. برای دیدن تیومارگاریتا مگنیفیکا نیازی به میکروسکوپ ندارید، این موجود زنده که به‌تازگی کشف شده است به اندازهٔ مژهٔ چشم انسان است. حدود ۱ سانتی‌متر طول دارد و ۵۰ برابر بزرگ‌تر از بزرگ‌ترین باکتری‌های شناخته شده است و اولین باکتری که با چشم غیر‌مسلح می‌توان آن را دید.

پاسخی ارسال کنید

*

*

2 × پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!