آیا حالت نامناسب بدن علت گردن درد است؟

توریست مالزی – درد گردن سه علت دارد ولی وضعیت بدن احتمالا یکی از آن‌ها نیست و روش‌های ساده‌ای برای کاهش و پیشگیری از گردن‌درد وجود دارد. به گزارش...
توریست مالزی – درد گردن سه علت دارد ولی وضعیت بدن احتمالا یکی از آن‌ها نیست و روش‌های ساده‌ای برای کاهش و پیشگیری از گردن‌درد وجود دارد.

به گزارش زومیت، اگر از درد گردن رنج می‌برید، باید بدانید که تنها نیستید. درد ستون فقرات یکی از علل اصلی ناتوانی در سرتاسر جهان است و شیوع آن طی ۲۵ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. درحالی‌که بیشتر موارد درد گردن احتمالا طی چند ماه بهتر می‌شوند، نیم تا سه‌چهارم افرادی که دچار گردن درد می‌شوند، به‌صورت مکرر این درد را تجربه می‌کنند. اغلب گفته می‌شود که وضعیت‌های بدنی (پوسچر) خوب و بد وجود دارد و برخی از این وضعیت‌ها می‌توانند موجب درد ستون فقرات شوند اما این باور پشتوانه‌ی علمی ندارد. درواقع، نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که خواب نامناسب، کاهش فعالیت جسمی و افزایش استرس نقش مهم‌تری دارند.

بنابراین، درحالی‌که متخصصان سلامتی تلاش‌های زیادی درجهت اصلاح وضعیت بدن و استفاده از صندلی‌ها، میزها، کیبوردها و دیگر ابزار ارگونومیک انجام می‌دهند، به‌نظر می‌رسد که تغییرات مرتبط با سبک زندگی مانند خواب کافی، ورزش و کاهش استرس تاثیر بیشتری در تسکین و پیشگیری از درد گردن داشته باشد.

اگرچه باور مرتبط با وضعیت بدن عمیق است، علم داستان کاملا متفاوتی دارد و با نقش فرضی موقعیت بدن به‌عنوان علتی برای درد گردن موافق نیست. برای مثال، در مطالعه‌ای که در آن هزار نوجوان شرکت داشتند، ازنظر آماری، اختلاف معنی‌داری بین وضعیت ستون فقرات و درد گردن دیده نشد. این در حالی بود که در این مطالعه زیرگروه‌های وضعیتی مانند کسانی که به حالت خمیده می‌نشستند و کسانی که به حالت عمود می‌نشستند وجود داشت. بر این اساس، می‌توان گفت اگرچه وضعیت نشستن افراد با هم اختلاف دارد اما این مساله ربطی به درد آن‌ها ندارد. درحقیقت، نتایج این مطالعه‌ی خاص نشان می‌داد وضعیت قرارگیری بدن نوجوانان بیشتر با خلق‌و‌خوی آن‌ها مرتبط است.

پژوهش‌های دیگر نشان داده‌اند که تغییر وضعیت نشستن حین کار که مداخلات ارگونومی نام دارد، تاثیر چندانی روی احتمال بروز گردن درد ندارد. همچنین شواهد باکیفیت کمی وجود دارد که نشان دهد مداخلات ارگونومی می‌توانند منجر به بهبودی سریع درد گردن یک فرد شوند.

درد گردن گاهی تنها ناشی از کافی‌نبودن خواب است
در مطالعاتی نیز پژوهشگران گروه‌هایی از مردم را که درد گردن نداشته و نیز کسانی را که گاهی اوقات دچار درد گردن می‌شدند، مورد پیگیری قرار دادند. برخی از این افراد دچار درد گردن شدیدی شدند و پژوهشگران آن‌ها را مورد بررسی بیشتر قرار دادند. مشخص شد افراد دچار درد گردن، از خواب کم و بی‌کیفیتی برخوردار بوده و در مشاغلی با سطح استرس بالاتر مشغول به کار بودند. آن‌ها همچنین فعالیت جسمی کمتر و خلق‌و‌خوی افسرده‌ای داشتند. بدن آن‌ها اساسا استرس بیشتری را تجربه می‌کرد و آن‌ها در گردن خود تنش عضلانی بیشتری را حس می‌کردند. مهم‌تر اینکه، این حالات قبل از بروز درد وجود داشت.

در مطالعه‌ای دیگر، پژوهشگران دریافتند که حتی درمیان کودکانی که فقط ۹ سال داشتند، نشانه‌هایی مانند خستگی و کمبود خواب همراه‌با سردرد، درد شکمی و خلق‌و‌خوی ضعیف عوامل خطرسازی هم برای بروز و هم تداوم درد گردن هفتگی بود.

خواب، ورزش و آرامش
در سمت دیگر این موضوع، نشان داده شده است که داشتن گردنی قوی‌تر و ورزش (حتی پیاده‌روی) دربرابر درد گردن محافظت می‌کند. این عوامل همراه با اطمینان از اینکه دچار محرومیت از خواب نبوده، به‌اندازه‌ی کافی فعالیت بدنی دارید و نیز تحت استرس نیستید، به مدیریت و پیشگیری از گردن درد کمک می‌کند. بنابراین راحت پشت میز کار خود بنشینید. اگر متوجه شدید که برای مدت طولانی در یک وضعیت قرار دارید، سعی کنید آن را تغییر دهید زیرا یکی از مسائل کلیدی برای اجتناب از ابتلا به درد گردن این است که موقعیت خود را طی روز به‌طور مکرر تغییر دهید. اگر دچار درد گردن هستید، چند شب زودتر بخوابید و کار آرامش‌دهنده‌ای انجام دهید، مثلا در زمان صرف ناهار به یک پیاده‌روی بروید. مهم‌تر اینکه، درمورد وضعیت نشستن یا قدم‌زدن خود نگران نباشید زیرا به‌نظر می‌رسد اصلا چیزی به اسم وضعیت بد بدن وجود نداشته باشد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

یک × پنج =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!