اعتراض روسیه به شکایت هلند برای سرنگونی هواپیمای مالزی

توریست مالزی – سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از تصمیم هلند برای شکایت از روسیه به دادگاه اروپایی حقوق بشر به دلیل سقوط هواپیمای خطوط مالزی در شرق اوکراین...
توریست مالزی – سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه از تصمیم هلند برای شکایت از روسیه به دادگاه اروپایی حقوق بشر به دلیل سقوط هواپیمای خطوط مالزی در شرق اوکراین انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا، ماریا زاخارووا در بیانیه ای که در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه انتشار یافت، تصمیم هلند برای شکایت از روسیه به دادگاه اروپایی حقوق بشر در پیوند با سقوط هواپیمای بویینگ خطوط هوایی مالزی بر فراز شرق اوکراین را ضربه ای دیگر به روابط روسیه و هلند خواند.

وی افزود: دولت هلند از همان ابتدای حادثه، در مسیر متهم کردن یک جانبه روسیه در سرنگونی هواپیمای بویینگ پرواز МН۱۷ قرار گرفت. همانگونه که رویدادهای شش سال اخیر نشان داد، هلند از زمان وقوع آن تراژدی، مطابق با قطعنامه ۲۱۶۶ شورای امنیت اقدام نکرد و صرفا در چارچوب منطق ضدروسی اقدام کرد که تحقیقات ازنظر فنی و جنایی تحت این منطق انجام گرفت. همه شواهد و ارزیابی های کارشناسی حکایت از آن دارد که تحقیقات در مورد این حادثه که در ماه جولای سال ۲۰۱۴ بر آسمان بر فراز شرق اوکراین رخ داد، بر اساس سناریوی انتخاب شده انجام گرفت. سخنگوی وزارت خارجه روسیه هشدار داد که این اقدام هلند (شکایت به دادگاه اروپایی حقوق بشر) منجر به سیاسی شدن پرونده می شود و یافتن حقیقت را دشوارتر می کند.

گفتنی است نخست وزیر هلند به تازگی در مورد حادثه پرواز МН۱۷ خاطرنشان کرد : ما تا زمانی که این پرونده به انتها برسد و عدالت در مورد عاملان آن اجرا شود، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. ممکن است روند پیگیری قضایی این پرونده سال ها بیش از آن چه مورد انتظار ماست طول بکشد اما هلند این پرونده را رها نخواهد کرد.

هواپیمای مسافربری بویینگ مالزی روز ۱۷ جولای ۲۰۱۴ از مقصد آمستردام هلند به سمت کوالالامپور مالزی در حرکت بود، اما هنگامی که از فراز شرق اوکراین و بخش تحت اختیار جدایی طلبان حامی روسیه عبور می کرد، بر فراز آسمان هدف حمله موشکی قرار گرفت که در اثر آن تمام سرنشینان و خدمه پرواز کشته شدند. اکثر مسافران هواپیمای مالزیایی هلندی و تعدادی از آنها نیز استرالیایی بودند.

گروه تحقیقاتی بین المللی که این پرونده را مورد پیگیری قرار داده اند شامل استرالیا، بلژیک، مالزی، هلند و اوکراین هستند. این گروه پیشتر اعلام کرد که هواپیمای مالزیایی با موشک روسی هدف قرار گرفته است. براساس گزارش رسانه ها، حکم بین المللی دستگیری برای چهار مظنون این پرونده صادر شده است، اما مقامات هلندی اظهار کردند که روسیه با تحقیقات در این زمینه همکاری نکرده است و انتظار می رود متهمان را تسلیم نکند.

گرچه دولت اوکراین و غرب از همان زمان انگشت اتهام در مورد سقوط این هواپیما را به سمت روسیه گرفتند، مسکو هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرد. وزیر امورخارجه روسیه در واکنش به این موضوع عدم همکاری مسکو با تحقیقات در این پرونده را رد کرده اما درعین حال گفته است که در جریان این تحقیقات قصد براین است که به شهرت روسیه صدمه وارد شود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز سقوط هواپیمای MH۱۷ را یک “فاجعه وحشتناک” توصیف کرد، اما در عین حال گفت که مسکو مقصر نیست و باید توضیح دیگری درمورد آنچه اتفاق افتاده وجود داشته باشد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

نوزده + سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!