بهترین راه‌های رهایی از شر استرس

با روش‌هایی بسیار ساده می‌توان با استرس مبارزه کرد و به حفظ سلامت خود پرداخت.
کسی که زندگی‌اش مملو از استرس است بیشتر در معرض خطر ابتلا به افسردگی است و احتمال سکته قلبی ‌در او افزایش می‌یابد. با روش‌هایی بسیار ساده می‌توان با استرس مبارزه کرد و به حفظ سلامت خود پرداخت.

ورزش کنید، سبک و طولانی
ورزش‌های سبک و طولانی وسیله‌ای بسیار مناسب علیه استرس و تاثیرات منفی آن هستند. ورزش‌هایی چون دو و دوچرخه‌سواری از بهترین انواع ورزش در این رابطه‌اند. با این ورزش‌ها هورمون استرس کاهش یافته و مقاومت قلب و گردش خون افزایش می‌یابد.

از شرکت در مسابقات قهرمانی دوری کنید
هر چه ورزش‌های سبک و طولانی برای کاهش استرس مناسب‌اند، مسابقات ورزشی قهرمانی با ایجاد استرسی مضاعف آسیب‌ زیادی به بدن می‌رسانند.

از تکنیک‌های مدیتیشن استفاده کنید
تکنیک‌های تمدد اعصاب و رهایی عضلانی بسیار متنوع و از نظر علمی ثابت شده هستند. یوگا و دیگر تکنیک‌های تمدد اعصاب سبب کاهش تنش‌های احساسی و عضلانی فراوان در بدن می‌شوند. این تکنیک‌ها منجر به انعطاف‌پذیری و آرامش بیشتر و شادی افزون‌تر در انسان می‌شوند.

مکانی آرام برای خود بیابید
سکوت و آرامش داروی بسیار مناسبی علیه استرس است. در چنین شرایطی اعصاب به آرامش دست می‌یابد و روح و احساس می‌تواند به بازسازی خود بپردازد. اگر در خانه‌تان مکانی آرام دارید، روزی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه را در این مکان در آرامش به سر برید. حتی در شهرهای بزرگ نیز می‌توان مکان‌هایی بی‌سر و صدا را یافت: کتاب‌خانه‌ها، موزه‌ها، مساجد و کلیساها نمونه‌هایی از این مکان‌ها هستند. باید از آنها استفاده کرد.

گردش در طبیعت
محققان هلندی دریافته‌اند که رنگ سبز نشاط آور است و موجب تنش‌زدایی در بدن می‌شود. در تحقیق آنها مشخص شده که انسان‌هایی که در خانه‌شان حیاطی دارند و با گل و گیاه زندگی می‌کنند، یا در نزدیکی پارک خانه دارند، از نظر روحی از دیگر شهروندان سالم‌ترند. به طور مرتب به پارک بروید و آگاهانه از هوای سالم موجود در آن لذت ببرید.

آرامش و استراحت در برنامه روزانه
در برنامه روزانه خود به طور آگاهانه زمانی را برای آرامش و استراحت منظور کنید. در این زمان تنها به استراحت و آرامش روحی و جسمی بپردازید. سعی نکنید زمان استراحت خود را با رفتن به مکان‌های شلوغ پر کنید. استراحت و آرامش برای کاهش استرس مفیدتر از هر برنامه دیگری است.

استراحت فعال
روح و جسم به استراحت احتیاج دارند. کسی که در تمام روز پشت میز تحریر فعالیت کرده، دچار گرفتگی عضلانی می‌شود و میزان هورمون استرس در خون‌اش به حد بحرانی می‌رسد. در چنین شرایطی پیاده‌روی کوتاه در هوای سالم و همچنین ورزشی خفیف بسیار سودمند است. آمادگی بدن برای شروع مجدد کار پس از پیاده‌روی بسیار افزایش می‌یابد.

به حد کافی بخوابید
بسیاری از انسان‌ها کم می‌خوابند. البته میزان احتیاج انسان‌ها به خواب متفاوت است، اما حد ضروری برای خواب باید حفظ شود. بدن انسان در خواب به خوبی استرس را کاهش می‌دهد. هوای آزاد در اتاق خواب ضروری است. اتاق خواب باید مکانی باشد مخصوص استراحت.

فشار کار خود را کاهش دهید
فشار کار بیش از حد، بخصوص مردان را از پای در می‌آورد. بسیاری از مردها به حرفه خود وابسته‌اند و گاه خود را صرفا با کار خود تعریف می‌کنند و از خود توقع زیادی دارند. البته ممکن است که این توقع بالا در کوتاه‌مدت نتیجه مثبتی داشته باشد، اما در درازمدت با استرس ایجاد شده می‌تواند شکستی فیزیکی و روحی به همراه آورد. پس فشار کار خود را کاهش دهید.

غذای سالم بخورید
غذای سالم می‌تواند از استرس بکاهد. اضافه ‌وزن و چاقی بیش از حد اما نگرانی افراد را افزایش می‌دهد و به استرس می‌انجامد. غذای سالم بخورید و از فست فود دوری کنید. عمده‌ترین انتقادات به مک‌دونالد و غذای فست ‌فود مربوط به کیفیت این ‌نوع غذاهاست. مطالعات ۱۵ ساله محققان آمریکایی نشان می‌دهد که میان ابتلای جوانان به چاقی و دیابت و مصرف زیاد این نوع غذاها ارتباط وجود دارد.

انجام کارهای خوش‌آیند
کارهای خوش‌آیند چون دیدار دوستان و تفریح روزانه سبب می‌شوند که استرس روزانه کاهش یابد و فشار عصبی از میان برود. گفته می‌شود در هر سنی باید اهداف تازه‌ای تعیین شوند که افراد بتوانند با آرامش به آنها برسند.

منبع: دویچه وله

پاسخی ارسال کنید

*

*

بیست + چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!