تسلا و شرکت‌های بزرگ فناوری به حمایت از کار اجباری کودکان متهم شدند

توریست مالزی – نماینده قانونی ۱۴ خانواده کنگویی آسیب‌دیده از کار اجباری کودکان در شکایتی، پنج شرکت بزرگ فناوری جهان شامل آلفابت، اپل، دل، مایکروسافت و تسلا را به...
توریست مالزی – نماینده قانونی ۱۴ خانواده کنگویی آسیب‌دیده از کار اجباری کودکان در شکایتی، پنج شرکت بزرگ فناوری جهان شامل آلفابت، اپل، دل، مایکروسافت و تسلا را به شراکت در مرگ کودکان متهم کردند.

به گزارش زومیت، پنج شرکت بزرگ فناوری جهان در پرونده‌ای قضایی بااتهام مرگ کودکان در جمهوری دموکراتیک کنگو (DRC) روبه‌رو شده‌اند. گفته می‌شود که این کودکان به کار در معادن کبالت مجبور شده‌اند؛ کبالت فلزی است که برای ساخت باتری خودروی الکتریکی و تلفن هوشمند و رایانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شکایت حقوقی به نمایندگی از ۱۴ خانواده از کنگو توسط مؤسسه طرفداران حقوق بین‌الملل (مؤسسه‌ای غیر انتفاعی فعال در زمینه‌ی حقوق بشر مستقر در ایالات متحده)، علیه تسلا، اپل، آلفابت، مایکروسافت و دل مطرح شد.

گوگل آلفابت
در شکایت آمده است این شرکت‌ها بخشی از سیستم کار اجباری بودند که خانواده‌ها ادعا می‌کنند منجر به فوت و آسیب جدی فرزندانشان شد. تصاویر موجود در اسناد دادگاه که در واشنگتن ارائه شده است، کودکانی را نشان می‌دهد که دارای اندام آسیب‌دیده یا قطع‌شده هستند.

تسلا
طبق متن شکایت، ۶ نفر از ۱۴ کودک این پرونده در اثر فروپاشی تونل کشته شدند و بقیه دچار جراحات وارده به‌صورت مادام‌العمر از جمله فلج شدند. ترنس کالینگزورث، وکیل نماینده خانواده‌ها به بنیاد تامسون رویترز گفت: شرکت‌هایی مانند اپل و گوگل و سایرین که ثروتمندترین شرکت‌های جهان محسوب می‌شوند، اجازه داده‌اند تا کودکان صدمه ببینند و کشته شوند، درحالی‌که آن‌ها کبالت ارزان‌قیمت خود را به دست بیاورند.

اپل
کبالت در ساخت باتری‌های لیتیوم یون مورد استفاده در میلیون‌ها محصول صنعت فناوری ضروری است. بیش از نیمی از کبالت جهان در کنگو تولید می‌شود. براساس بررسی سال ۲۰۱۸ کمیسیون اروپا، تقاضای جهانی برای این فلز سالانه ۷ تا ۱۳ درصد افزایش می‌یابد.
در این دادخواست گفته شد که کودکان حتی در سن ۶ سالگی، به دلیل فقر شدید خانواده‌هایشان مجبور به ترک مدرسه و کار در معادن کبالت متعلق به شرکت بریتانیایی گلنکور (Glencore) شدند. گلنکور قبلا به سوء استفاده از کودکان متهم شده است. طبق این دادخواست، برخی از کودکان با حقوق ۱/۵۰ دلار در روز و ۶ روز در هفته کار می‌کردند.

Dell Hell
در پاسخ به درخواست اظهارنظر، یکی از مسئولان دل طی ایمیل اعلام کرد که شرکت دل هرگز به‌صورت آگاهانه از وقوع کار اجباری کودکان این کار را انجام نداده و تحقیقات درباره‌ی صحت ادعاها را آغاز کرده است.

سخنگوی گلنکور نیز گفت: گلنکور ادعاهای موجود در دادخواست ایالات متحده را که ۱۵ دسامبر سال ۲۰۱۹ ارائه شده است، بررسی می‌کند. گلنکور هیچ نوعی از کار کودکان شامل کار اجباری یا اختیاری را تحمل نمی‌کند. شرکت‌های تسلا، اپل، گوگل و مایکروسافت هنوز اظهارنظری نکرده‌اند.

سیدهارت کارا، پژوهشگر حوزه برده‌داری مدرن که شاهد خبره دراین‌ پرونده است، گفت: من هیچ وقت تا این حد عدم تقارن بسیار زیاد در تخصیص درآمد بین بالا و پایین زنجیره‌ی تأمین مشاهده و ثبت نکرده‌ام. همین شکاف طبقاتی است که شاید بدترین بی‌عدالتی را در برده‌داری و استثمار کودکان ایجاد می‌کند و چیزی است که من در تحقیقات دو دهه‌ای خود دیده‌ام.

طبق گفته‌های والک فری (Walk Free) و سازمان بین‌المللی کار (ILO)، بیش از ۴۰ میلیون نفر در بردگی مدرن هستند که شامل کار اجباری و ازدواج اجباری می‌شود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

2 × دو =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!