تنها با چند ربات توئیتری می‌توان حقیقت‌یابان را دچار سردرگمی کرد

توریست مالزی – تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تنها با چند ربات توئیتری می‌توان حقیقت‌یابان را درچار سردرگمی و اخبار جعلی را به صورت گسترده منتشر کرد. به گزارش...
توریست مالزی – تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تنها با چند ربات توئیتری می‌توان حقیقت‌یابان را درچار سردرگمی و اخبار جعلی را به صورت گسترده منتشر کرد.
به گزارش یورونیوز، محققان دانشگاه ایندیانا در آمریکا اخیرا بر روی اخبار جعلی و رسانه‌های اجتماعی مطالعه کرده و نتیجه تحقیقات را منتشر کردند. بر اساس این تحقیق «با تعداد نسبتا محدودی از حساب‌های توئتیری بات (ربات) می‌تواند اخبار جعلی را در سطح گسترده منتشر کرد. ۶ درصد از بات‌های توئیتری مسئول ۳۱ درصد از اخبار جعلی یا ناموثق در این شبکه اجتماعی هستند.»
محققان این مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که «بات‌های توئیتر اخبار ناموثق یا جعلی را در سطحی منتشر می‌کنند که تمیز دادنشان از اخبار موثق بسیار سخت می‌شود.» این تحقیق در حالی منتشر می‌شود که توئیتر اعلام کرده است در سال ۲۰۱۸ ده‌ها میلیون حساب جعلی را حذف کرده است. بسیاری از این حساب‌های کاربری علیه انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا تبلیغ می‌کردند. مقامات آمریکایی باور دارند که روسیه توانسته است از طریق بات‌ها و حساب‌های جعلی در فیسبوک و توئیتر بر روی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ ایالات متحده تاثیر بگذارند.
محققان دانشگاه ایندیانا ۱۴ میلیون توئیت را در یک بازه زمانی مورد مطالعه قرار دادند. این ۱۴ میلیون توئیت از ماه مه ۲۰۱۶ تا اسفند ۲۰۱۷ بیش از ۴۰۰ هزار محتوا (خبر، مقاله، گزارش، ویدیو…) را منتشر کرده‌اند. از این میان ۳۸۹،۵۶۹ آن دارای خبرناموثق بوده که توسط حقیقت‌یابان بارها به عنوان خبرجعلی دسته‌بندی شده بوده است.
از بررسی این نمونه ۱۴ میلیون توئیتی، محققان نتیجه گرفته‌اند که بیش از ۱۳.۶ میلیون توئیت دارای لینک به «اخبار جعلی یا ناموثق» بوده و تنها ۱.۱ میلیون توئیت منابع دارای اخبار موثق را منتشر کرده‌اند. بدین ترتیب «اخبار جعلی و ناموثق» در سطح بسیار گسترده‌ای توجه برمی‌انگیزد و منتشر می‌شود.
طبق این تحقیق، ربات‌های توئیتر از دو روش را برای فراگیر شدن خبرهای ناموثق به کار می‌برند. در اولین روش، بات‌ها در ساعت‌های اولیه انتشار خبر جعلی دست به کار می‌شوند و آن را به صورت گسترده بازنشر می‌کنند. در روش دوم، بات‌ها با انتشار خبرجعلی و ذکر کردن (mention) یا پاسخ دادن (reply) به اسم حساب‌های توئیتری معتبر که دنبال‌کنندگان (follower) انبوهی دارند، توجه کاربران را جلب و در نتیجه اخبار جعلی را در سطح گسترده منتشر می‌کنند.
به عنوان مثال، یک ربات توئیتری ۱۹ بار با ذکر کردن (mention) حساب توئیتری دونالد ترامپ، اخبار جعلی درباره مهاجران را منتشر کرد. در این روش، در واقع کاربرانی که نمی‌توانند دروغ بودن خبر را تشخیص دهند، مورد هدف هستند. با تحت تاثیر قرار دادن این کاربران زودباور، اخبار جعلی توسط این کاربران بارها بازنشر می‌شود.
محققان دانشگاه ایندیانا بر این باورند با اینکه شبکه‌های اجتماعی اقدامات گسترده‌ای در حذف بات‌ها در پیش گرفته‌اند اما هنوز معلوم نیست این اقدامات موثر هستند یا خیر.

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهار × یک =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!