جایزه بهترین هنرپیشه زن جشنواره کن به زر امیرابراهیمی رسید

توریست مالزی – زر امیر ابراهیمی برای ایفای نقش در فیلم عنکبوت مقدس به کارگردانی علی عباسی، به‌عنوان بهترین هنرپیشه زن هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن رسید....
توریست مالزی – زر امیر ابراهیمی برای ایفای نقش در فیلم عنکبوت مقدس به کارگردانی علی عباسی، به‌عنوان بهترین هنرپیشه زن هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن رسید.

به گزارش یورونیوز، علی عباسی، فیلمساز ایرانی ساکن دانمارک که پیشتر هم با فیلم مرز در کن درخشیده بود، حالا با فیلم تازه‌اش عنکبوت مقدس در بخش مسابقه کن حاضر است. همه چیز از یک عنوان آغاز می شود: “عنکبوت مقدس”، کنایه‌ای آشکار به قاتل معروف به عنکبوتی که زنان کارگر جنسی را در مشهد زیر سایه ایمان و اعتقادش به قتل می‌رساند.

(زر) زهرا امیر ابراهیمی در زمان دریافت جایزه، به زبان فارسی با مردم ایران و به‌ویژه مردم داغدار آبادان ابراز همبستگی کرد. او فیلم عنکبوت مقدس را فیلمی درباره بدن زنان در سراسر جهان خواند و با زنان قربانی از ایران تا حومه‌های پاریس و باماکو در مالی، همدردی کرد.

خانم امیرابراهیمی که از سال‌ها پیش در فرانسه زندگی می‌کند، «مردم فرانسه» را «مردمی خوشبخت» توصیف کرد «که تمایل زیادی دارند بدبخت باشند.» او از گلشیفته فراهانی، هنرپیشه پرکار ایرانی ساکن فرانسه، به‌عنوان راهنمای بزرگ سپاسگزاری کرد.

هیات داوران هفتاد و پنجمین جشنواره کن، نخل طلایی این دوره را به «مثلث اندوه/ بدون فیلتر» (Sans filtre/Triangle of sadness) به کارگردانی روبن اوستلوند از سوئد اهدا کرد.

آقای اوستلوند پنج سال پیش نخل طلای کن را برای فیلم تحسین شده «مربع» گرفته بود. به این ترتیب وی به جمع معدود فیلم‌سازانی پیوست که دو نخل طلا برده اند. کن لوچ بریتانیایی و برادران داردن بلژیکی که همگی به دلیل ساخت فیلم‌های سیاه و «ناتورالیستی» اجتماعی شهره‌اند، در این دسته جای دارند.

سایر جوایز هفتاد و پنجمین دوره جشنواره فیلم کن: درخشش دوباره سینمای کره و تقدیر از نانوایی که اعتصاب غذا کرد
هیات داوران هفتاد و پنجمین جشنواره کن جایزه بهترین سناریو/ فیلم‌نامه را به طارق صالح نویسنده و کارگردان مصری برای فیلمنامه «پسری از بهشت» تقدیم کرد.

جایزه بهترین هنرپیشه مرد این دوره به سونگ کانگ هو از کره جنوبی برای ایفای نقش در فیلم دلال (BROKER) تعلق گرفت.

جایزه هیات داوران جشنواره کن مشترکا به دو فیلم «هشت کوه بلند»، محصول مشترک بلژیک و ایتالیا و «هی-هان» به کارگردانی یرزی سکولیموفسکی از لهستان رسید.

شارلوت وانرمیرش و فلیکس فان گرونینگن از بلژیک «هشت کوه بلند» ار براساس رمانی از پائولو کوینتی ایتالیایی و در همین کشور ساختند.

جایزه هفتاد و پنجمین سالگرد تولد جشنواره کن به ژان‌-‌پی‌یر و لوک دارن برای فیلم توری و لوکیتا اهدا شد.

کارگردانان این اثر که براساس یک داستان واقعی ساخته شده، جایزه خود را به نانوایی در شهرستان بوزانسون فرانسه تقدیم کردند که برای جلوگیری از اخراج شاگرد نانوایی‌اش ۱۲ روز اعتصاب غذا کرد.

جایزه بهترین کارگردانی این دوره به پارک چان-ووک برای فیلم «تصمیم به ترک» تعلق گرفت. آقای پارک پایان پاندمی کرونا را امیدی دوباره برای احیا و جان گرفتن سینما توصیف کرد.

ژوری هفتاد و پنجمین دوره فستیوال کن جایزه بزرگ خود را مشترکا به دو فیلم «ستاره‌های ظهر» اثر کلر دنی فرانسوی و «نزدیک» اثر لوکاس دونت بلژیکی تقدیم کرد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهار × 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!