جدیدترین قوانین ویزای شینگن ۲۰۲۰

توریست مالزی – ویزای شینگن یکی از پرطرفدارترین ویزاها در جهان محسوب می‌شود. از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، قوانین صدور ویزای شینگن دچار تغییرات عمده‌ای شده‌ است. به گزارش...
توریست مالزی – ویزای شینگن یکی از پرطرفدارترین ویزاها در جهان محسوب می‌شود. از ابتدای سال ۲۰۲۰ میلادی، قوانین صدور ویزای شینگن دچار تغییرات عمده‌ای شده‌ است.

به گزارش کجارو، هر ساله تعداد بسیاری از مردم در اقصی نقاط دنیا، تقاضای دریافت ویزای شینگن برای سفر به کشورهای این منطقه به‌منظور ادامه تحصیل، گردش، تجارت، مهاجرت و… را دارند. ازاین‌رو، مقام‌های منطقه شینگن سعی بر آن دارند تا با وضع یا تغییر قوانین، امکان سفر امن‌تری را برای مسافران و نیز اعضای شینگن فراهم کنند.

در این راستا، اتحادیه اروپا در سال‌های گذشته قوانین، چهارچوب‌ها و استفاده از پیشرفته‌ترین ابزار تکنولوژی سعی در تبدیل اروپا به منطقه‌ای امن و در نتیجه، افزایش آمار گردشگران داشته است. البته باید در نظر داشت که از ابتدای سال ۲۰۲۰، قوانین جدید ویزای شینگن دچار تغییر شگرفی شده که تاکنون سابقه نداشته است.

فهرست تغییرات و شرایط جدید در قوانین ویزای شینگن
عدم نیاز برای سفر به کشور ثالث جهت درخواست ویزا
افزایش هزینه صدور ویزای شینگن
افزایش مدت زمان بررسی مدارک جهت اخذ ویزای شینگن
اهمیت برخورداری از بیمه مسافرتی در اخذ ویزای شینگن
حذف مهر ویزا از پاسپورت
ویزای شینگن مولتی پنج ساله برای مسافران خوشنام
لزوم اخذ ویزای شینگن برای شهروندان بریتانیا
پیشرفته شدن کنترل‌های مرزی

کد ویزای شینگن چیست؟
مجموعه‌ای از قوانین و مقررات، که به منظور تنظیم مراحل درخواست، پردازش و صدور ویزای اقامت کوتاه مدت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا و توسط کمیسیون اروپا (EC) وضع شده‌اند. کمیسیون اروپا (EC) شاخه اجرایی اتحادیه اروپا و مسئول پیشنهاد و اجرای قوانین و حفظ معاهدات اتحادیه اروپا است.

کد ویزای شینگن، با مشخصه‌ی EC) No 810/2009)، که از سال ۲۰۱۰ به اجرا درآمد، توسط همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا رعایت می‌شود. در اردیبهشت سال ۱۳۹۷، کمیسیون اروپا طرح بازنگری قوانین ویزای شینگن EC) No 810/2009) را تصویب کرد؛ که به موجب آن، علاوه‌بر تسهیل فرآیند اخذ ویزا برای مسافرانی که به صورت مکرر به کشورهای حوزه شینگن سفر می‌کنند، فرآیند پذیرش مجدد مهاجران غیرقانونی را ساده‌تر نماید.

پس از تصویب طرح توسط کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا نیز در فروردین ماه سال ۹۹ از آن حمایت کرده و سرانجام شورای امنیت اتحادیه اروپا نیز در خردادماه سال جاری به این طرح رای مثبت داد تا آخرین گام در تصویب اجرای آن نیز برداشته شود.

کد جدید ویزای شینگن از چه تاریخی اجرایی شده است؟
از آنجا که مقررات EU) 2019/1155) توسط پارلمان اروپا و شورای اروپا به تصویب رسیده، الزام‌آور است در تمامیت عرضی حوزه شینگن قابل اجرا خواهد بود. درنتیجه تمامی متقاضیان ویزای شینگن که از تاریخ ۱۴ بهمن ماه سال ۱۳۹۸، فایل درخواست ویزای شینگن خود را بارگزاری کنند، مشمول بررسی تحت قوانین و مقررات کد جدید ویزای شینگن خواهند بود.

چه تغییراتی در قوانین ویزای شینگن به‌وجود آمده ‌است؟

۱. عدم نیاز به سفر به کشور ثالث جهت درخواست ویزا
برخلاف روال فعلی، از سال آینده میلادی دیگر نیازی به سفر متقاضیان به کشور ثالث جهت مراجعه به مراکز صدور ویزا وجود ندارد. طبق لایحه قانون الحاقی برای محدوده مرزی شینگن (کد مرز شینگن موسوم به Schengen Border Code)، که در ماه ژوئن توسط شورای اتحادیه اروپا به تصویب رسید، اگر عضوی از اتحادیه اروپا خدمات کنسولی خود را به هر دلیلی در کشور محل اقامت مسافر ارائه نکند، این مسئله باید توسط یک عضو دیگر اتحادیه اروپا در آن کشور ارائه شود. به این معنی که کشور جانشین می‌تواند به نیابت از اتحادیه اروپا فرم‌های درخواست ویزا را بررسی کند.

بر اساس این قانون که از ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۲۰ اجرایی خواهد شد، هر عضور شینگن باید یکی دیگر از اعضای شینگن را به نیابت از خود جهت انجام امور کنسولی معرفی کند، یا انجام امور کنسولی خود را به مراکز ارائه خدمات صدور ویزا برون‌سپاری کند.

۲. افزایش هزینه‌های صدور ویزا
از ابتدای ژانویه ۲۰۲۰، متقاضیان ویزای شینگن باید هزینه بیشتری را جهت صدو ویزا پرداخت کنند. طبق اصلاحیه قانون ویزای شینگن، هزینه صدور ویزا ۳۳.۳ درصد افزایش خواهد یافت. به این معنی که هزینه صدور ویزا از ۶۰ یورو به ۸۰ یورو خواهد رسید. بنابر اعلام اتحادیه اروپا درآمد حاصل از این افزایش تعرفه صرف بهبود تجهیزات برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی خواهد شد.

سوئیس نخستین کشور عضو پیمان شینگن است که از دوم فوریه ۲۰۲۰ این افزایش قیمت را انجام خواهد داد. انتظار می‌رود مابقی کشورهای عضو اتحادیه نیز افزایش هزینه صدور ویزا را تقریبا از این محدوده زمانی در دستور کار قرار دهند.

۳. افزایش بازه زمانی میان درخواست ویزا و تاریخ سفر
در حال حاضر، مسافران مجاز به ارائه درخواست ویزا حداکثر سه ماه قبل از تاریخ انجام سفر هستند، ولی طبق اصلاحیه جدید متقاضیان می‌توانند ۶ ماه قبل از سفر درخواست ویزای خود را ارائه دهند. البته تا قبل از سال ۲۰۲۰ بازه زمانی درخواست ویزا همچنان سه ماهه است و در موارد خاص یا اضطراری مسئولان کنسولگری می‌توانند در کمتر از ۱۵ روز کاری ویزا صادر کنند.

۴. حذف مهر ویزا از پاسپورت
از سال ۲۰۲۰ مهر ویزا در پاسپورت شهروندان غیراروپایی به هنگام ورود به مرزهای شینگن درج نخواهد شد؛ بلکه نام مسافران و اطلاعات آنان به هنگام ورود یا خروج از مرزهای اتحادیه اروپا در سامانه جامعی به نام سامانه ورود/خروج (EES) ثبت می‌شود و در نتیجه با جایگزینی این سیستم نیازی به درج مهر در پاسپورت‌ها نخواهد بود.

۵. شهروندان بدون نیاز به ویزا
گردشگران کشورهایی که برای ورود به حوزه شینگن نیاز به ویزا ندارند، نیز در آینده نزدیک تحت تاثیر تغییرات جدید در قوانین اتحادیه اروپا قرار خواهند گرفت. از ژانویه ۲۰۲۱، برای نخستین بار این شهروندان به‌منظور ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا ملزم به پر کردن فرمی در سامانه موسوم به مجوز الکترونیکی سفر (European Travel Information and Authorization System) هستند.

این سیستم که به اختصار ETIAS نامیده می‌شود، برای نخستین بار در اروپا به اجرا در می‌آید و گردشگران را ملزم به کسب اجازه پیش از سفر می‌کند و عملکرد آن تقریبا مشابه سیستم ESTA است. تکمیل فرم در این سیستم حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و مقامات اتحادیه با بررسی پیشینه امنیتی فرد تصمیم خواهند گرفت که آیا ورود متقاضی به محدوده شینگن بلامانع است یا خیر. مسافران تائیدیه این سامانه را در ایمیلی دریافت خواهند کرد و تنها کافی است در مبادی مرزی اتحادیه اروپا آن را به ماموران نشان دهند.

۶. پیشرفته‌تر شدن کنترل‌های مرزی
علاوه بر فعال شدن سامانه ورود/خروج که جایگزین مهر در گذرنامه خواهد شد، فناوری‌های دیگری نیز در مبادی مرزی اروپا به‌منظور تسهیل ورود و خروج استفاده خواهند شد.

از جمله این اقدامات سامانه تشخیص هویت بیومتریک فرودگاهی (Biometrics on the Move) است. در این روش که در حال حاضر در فرودگاه لیسبون در پرتغال به‌صورت آزمایشی فعال شده است، مسافران دیگر به ارائه پاسپورت خود برای عبور از گذرگاه‌های مرزی نیازی ندارند؛ بلکه مسافران به‌جای ایستادن در صف‌های طویل کنترل فرودگاه قادر خواهند بود تنها با نشان دادن صورت و اثر انگشت خود به یک نمایشگر تشخیص هویت، به سرعت از این مرحله عبور کنند. این تکنولوژی نه‌تنها به تسهیل عبور از مرز کمک می‌کند، بلکه از ضریب امنیتی بالایی نیز برخوردار است.

البته به‌زودی برنامه هوش مصنوعی جدید به نام iBorderCtrl در کنار ماموران مرزی شروع به کار خواهد کرد که کارکرد اصلی آن شناسایی هویت اصلی فرد است تا در صورت جعل روادید از ورود وی به درون کشورهای عضو اتحادیه اروپا جلوگیری کنند.

۷. تردد شهروندان بریتانیا به منطقه شینگن
در حالی که با اجرایی شدن قوانین جدید ورود بسیاری از مسافران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا راحت‌تر خواهد شد، این امر شامل شهروندان با ملیت بریتانیا نمی‌شود. تا به امروز، بریتانیایی‌ها می‌توانستند آزادانه و بدون نیاز به ویزا یا حتی پاسپورت در حوزه شینگن تردد کنند. اما با به سرانجام رسیدن برگزیت (Brexit)، بریتانیا نیز به‌عنوان یک کشور غیرعضو اتحادیه اروپا درنظر گرفته خواهد شد.

هرچند بریتانیایی‌ها به روادید احتیاج نخواهند داشت، با این حال از ژانویه ۲۰۲۱ به بعد باید قبل از ورود به خاک اتحادیه نام و درخواست خود را در سامانه موسوم به مجوز الکترونیکی سفر (ETIAS) ثبت کنند تا اجازه ورود برایشان صادر شود. علاوه بر این، شهروندان بریتانیا باید پاسپورت خود را به هنگام سفر به‌همراه داشته باشند. منطقه شینگن از کلیه گردشگران حتی افرادی که بدون نیاز به ویزا وارد این منطقه می‌شوند، خواسته است تا پاسپورت معتبر (حداقل با سه ماه اعتبار) به‌همراه داشته باشند. نکته قابل‌توجه اینکه عمر پاسپورت نباید بیش از ۱۰ سال باشد.

همچنین، شهروندان بریتانیا به‌هنگام ورود به کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید در کنار شهروندان دیگر ۶۲ کشور از گذرگاه مخصوص کشورهایی عبور کنند که برای ورود به خاک اتحادیه نیازی به ویزا ندارند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهار × سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!