جشنواره کن با فیلم اصغر فرهادی افتتاح شد

توریست مالزی – هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن در فرانسه شب گذشته با فیلم “همه می‌دانند” به کارگردانی اصغر فرهادی افتتاح شد. به گزارش بی بی سی، آقای...

توریست مالزی – هفتاد و یکمین جشنواره فیلم کن در فرانسه شب گذشته با فیلم “همه می‌دانند” به کارگردانی اصغر فرهادی افتتاح شد.





به گزارش بی بی سی، آقای فرهادی دیشب با بازیگران فیلم، پنه‌لوپه کروز، خاویر باردم و ریکاردو دارین روی فرش قرمز رفت. جشنواره فیلم کن در جنوب فرانسه معمولا با یک فیلم انگلیسی یا فرانسوی افتتاح می‌شود. آخرین باری که این جشنواره با یک فیلم غیر انگلیسی یا غیر فرانسوی افتتاح شد سال ۲۰۰۴ بود که فیلم “تربیت بد” به کارگردانی پدرو آلمودوار به نمایش درآمد.

اصغر فرهادی روی فرش قرمز گفت که پیشتر هم در جشنواره حضور داشته اما از این‌که جشنواره با فیلم او آغاز شده بسیار خوشحال است. او درباره بازیگران “همه می‌دانند” گفت که بیشتر از بازیگری، منظم بودن و عشق به کار را از آنها یاد گرفته است. پنه‎لوپه کروز، بازیگر فیلم فرهادی در پاسخ به این سوال که چطور می‌تواند از افکار او سر در آورد، گفت که نیازی به این کار نیست چون فرهادی فکر بازیگرانش را می‌خواند.

او روی فرش قرمز درباره کار با اصغر فرهادی گفت: خیلی حساس است، همه چیز را می‌فهمد و نمی‌شود به او دروغ گفت. در کارش بسیار سختگیر است ولی من از کار با او راضی هستم. جشنواره فیلم کن هم مانند بسیاری از رویدادهای جهانی دیگر در این زمینه امسال تحت تاثیر موضوع تبعیض علیه زنان در سینما است.

امسال اکثریت اعضای هیأت داوران جشنواره با زنان است. دیروز کیت بلانشت، بازیگر استرالیایی و رئیس هیأت داوران در پاسخ به این سوال که چرا تعداد کارگردانان زن در جشنواره کم است، گفت که این وضع تغییر خواهد کرد اما تحولات “یک شبه اتفاق نمی‌افتد.” او گفت که فیلم‌ها بر اساس شایستگی آنها انتخاب می‌شوند نه برابری جنسیتی: “چند کارگردان زن انتخاب شده‌اند و آنها بر اساس کیفیت کارشان ارزیابی می‌شوند نه جنسیت. و ما هم باید به آنان به عنوان فیلمساز نگاه کنیم.”

از هیأت داوران جشنواره فیلم کن انتقاد شده که چرا از بین ۲۱ فیلم منتخب فقط کارگردان سه فیلم زن هستند. سال گذشته هم نسبت کارگردانان زن و مرد همین اندازه بود. در جشنواره کن فقط یک بار کارگردان زن، جین کمپیون توانسته جایزه نخل طلا را به خانه ببرد.

جشنواره فیلم کن که دیشب هشتم مه افتتاح شد ۱۱ روز ادامه دارد و اختتامیه آن شنبه ۱۹ مه برگزار می‌شود. امسال جعفر پناهی هم با فیلم سه رخ در جشنواره است و گل شیفته فراهانی در فیلم دختران آفتاب بازی می‌کند. فرانسه از ایران خواسته که به جعفر پناهی اجازه خروج بدهد تا در هنگام نمایش فیلمش در جشنواره کن باشد. آقای جعفری از بعد از انتخابات جنجالی ۱۳۸۸ از فعالیت و خروج از ایران محروم شده هرچند او به کار فیلمسازی بدون مجوز دولت ادامه داده است.

کیریل سربنیکوف، کارگردان روس هم مشخص نیست که برای فیلم “لتو” بتواند در جشنواره حاضر شود. او از سال گذشته به اتهام اختلاس در بازداشت خانگی بوده است.



پاسخی ارسال کنید

*

*

چهارده + چهار =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!