حج مالزیایی‌ها؛ از صندوق پس‌انداز تا هتل‌های نوبتی

توریست مالزی – علی محمد سابقی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی با بیان اینکه حج اهمیت زیادی برای مسلمانان این کشور دارد، گفت: «صندوق حج» دهه‌هاست در مالزی تأسیس...
توریست مالزی – علی محمد سابقی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی با بیان اینکه حج اهمیت زیادی برای مسلمانان این کشور دارد، گفت: «صندوق حج» دهه‌هاست در مالزی تأسیس شده و زیر نظر وزارت امور مذهبی این کشور فعالیت می‌کند.
به گزارش ایکنا؛ مالزی کشوری در جنوب شرقی آسیا و پایتخت آن کوالالامپور است. سازمان‌های دولتی و وزارت‌خانه‌های این کشور در شهر جدید پوتراجایا (پایتخت اداری) این کشور واقع است. مالزی عضو سازمان ملل متحد و اتحادیه کشورهای همسود است. این فدراسیون شامل سیزده ایالت در جنوب شرقی آسیا است.
اسلام دین رسمی مالزی است و از ۳۰ میلیون نفر جمعیت این کشور بر اساس آمار سال ۲۰۱۰ حدود ۶۱ درصد از مردم مسلمان بوده‌اند. مذهب مسلمانان مالزی اغلب شافعی است و البته از برخی فرقه‌های دیگر مثل صوفیه و اسماعیلیه نیز در این کشور تعدادی زندگی می‌کنند. حدود دو درصد از جمعیت مسلمانان این کشور را شیعیان تشکیل می‌دهد که عمدتاً ایرانی بوده و جمعیتی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار نفر را شامل می‌شود. هر ساله هزاران تن از مسلمانان مالزی عازم حج می‌شوند و اعزام‌ها در این کشور هوایی است. سال گذشته ملک سلمان، پادشاه عربستان سفری به سرزمین مالایی‌ها داشت و این سفر در میزان سهمیه حج مسلمانان مالزی تأثیرگذار بود.
علی محمد سابقی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی اظهار کرد: مسئولیت حج در مالزی بر عهده وزارت امور مذهبی مالزی است و امسال ۳۰ هزار و ۲۰۰ نفر از این کشور به حج مشرف می‌شوند.

واژه «حاجی» در کارت ویزیت
وی افزود: مسلمانان مالزی به حج به عنوان یکی از ارکان اسلام بسیار اهمیت می‌دهند و یکی از آرزوهای آنها زیارت خانه خداست. جایگاه حج در این کشور به گونه‌ای است که هرکس به این فریضه عبادی مشرف شود، با افتخار واژه حاجی را در ابتدای نام خود در مکاتبات و کارت ویزیت می‌آورد. مردم مالزی اصولاً به انجام فریضه حج اهمیت می‌دهند و چون دولت مسئولیت امور حج را عهده‌دار است، خیلی به مسائل حاشیه‌ای و اتفاقاتی که در طول حج پیش می‌آید، توجه نمی‌کنند.
سابقی در پاسخ به سؤالی درباره تسهیلات اختصاص یافته از سوی عربستان به مالزیایی‌ها تصریح کرد: ملک سلمان، پادشاه عربستان سال گذشته سفری به مالزی داشت، وی در این سفر ۳ هزار نفر به سهمیه حج این کشور افزود و غیر از این تسهیلاتی از سوی عربستان به زائران مالزیایی اختصاص‌ نیافته است.
وی ادامه داد: زائران مالزیایی یکی از منظم‌ترین کاروان‌های اعزامی به حج هستند که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته حرکت می‌کنند. هر حاجی روزانه دوازده ساعت به صورت نوبتی از هتل استفاده می‌کند. یعنی در ۲۴ ساعت دوازده ساعت اتاق هتل در اختیارش است و دوازده ساعت دیگر اتاق در اختیار زائر دیگری قرار می‌گیرد و فرد نیمی از روز را خارج از هتل بوده و به دعا، زیارت و انجام اعمال عبادی می‌پردازد. در طول سال نیز کاروان‌های عمره فعال است. حاجیان ولیمه هم می‌دهند و مردم برای آنان احترام ویژه‌ای قائلند.

صندوق پس‌انداز حج
رایزن فرهنگی ایران در مالزی درباره به هزینه اعزام زائران مالزیایی به حج گفت: هزینه هر حاجی ده هزار دلار است که پنج‌هزار توسط افراد و پنج‌هزار نیز از محل صندوق پس‌انداز حج پرداخت می‌شود.هزینه حج آزاد نیز بسته به نوع خدمات بین ۲۰ تا ۴۰ هزار دلار است. صندوق حج دهه‌هاست که تأسیس شده است و زیر نظر وزارت امور مذهبی فعالیت دارد عمده شهروندان مالزیایی از سال‌ها قبل ثبت نام کرده و تحت سازماندهی وزارت امور مذهبی و افتتاح حساب پس انداز در صندوق حج به مکه مشرف می‌شوند؛ اما برخی نیز به صورت آزاد و بدون ثبت نام و بدون استفاده از امکانات دولتی مشرف می‌شوند که حج آزاد نام دارد.
وی در پایان یادآور شد: افرادی که به صورت آزاد به حج می‌روند، از طریق آژانس‌هایی که از سوی دولت مشخص می‌شود، عازم این سفر زیارتی شده و از بلیت هواپیما و هتل‌های سطح بالا و نزدیک حرم و غذا و پذیرایی بهتری استفاده می‌کنند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

هشت + 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!