خانواده‌ای که به‌خاطر بیت کوین فرش زیر پایشان را فروختند

توریست مالزی – «خانواده بیت کوین» در زمان سقوط بیت کوین تمام دارایی‌شان را برای بیت کوین فروخته بودند و در ماشین وَن زندگی می‌کردند. آن‌ها اکنون رمزارزهایشان را...
توریست مالزی – «خانواده بیت کوین» در زمان سقوط بیت کوین تمام دارایی‌شان را برای بیت کوین فروخته بودند و در ماشین وَن زندگی می‌کردند. آن‌ها اکنون رمزارزهایشان را در چهار قاره مختلف نگه‌داری می‌کنند.

به گزارش زومیت، دیدی تایهوتو (Didi Taihuttu) که همراه همسر و سه فرزندش در زمان سقوط بیت کوین در سال ۲۰۱۷ تمامی دارایی‌هایش را فروخته و بیت کوین را با قیمت ۹۰۰ دلار خریده بود، اکنون با بیت کوین ۵۰ هزار دلاری، سرمایه‌اش افزایشی ۵،۰۰۰ درصدی را تجربه کرده است. این خانواده هلندی پنج‌نفره از گنجینه مخفی خود در گاو‌صندوق‌هایی محافظت می‌کند که در چندین قاره مختلف قرار داده‌ است.

پدر «خانواده بیت کوین» در‌این‌باره می‌گوید: «کیف‌پول‌های سخت‌افزاری را در چندین قاره مختلف مخفی کرده‌ام تا اگر زمانی لازم باشد به آن دسترسی پیدا کنم، نیاز نباشد پروازی طولانی انجام دهم و از بازار عقب بیفتم.» این خانواده دو مکان مخفی در اروپا، یکی در آسیا، یکی در آمریکای‌جنوبی و ششمین مکان مخفی خود را در استرالیا قرار داده‌اند.

تایهوتو‌ها در مصاحبه‌ای با CNBC گفته‌اند که این مکان‌های مخفی در زیرزمین یا در جزیره‌ای متروک نیستند؛ بلکه در مکان‌های مختلفی ازجمله آپارتمان‌های کرایه‌ای یا خانه دوستان یا درون گاوصندوق‌هایی قرار دارند. دیدی تایهوتو می‌گوید: «ترجیح می‌دهم در دنیایی غیرمتمرکز زندگی کنم که در آن مسئولیت حفاظت از سرمایه‌ام در دستان خودم است.»

او زمانی که در سال ۲۰۱۷ شغل پرسودش را رها کرد و خانه و ماشینش را فروخت، در سرخط اخبار آن سال قرار گرفت. دیدی تایهوتو که حتی به‌خاطر بیت کوین اسباب‌بازی بچه‌هایش را نیز فروخته بود، اعتقاد داشت تا سال ۲۰۲۰ مولتی میلیونر می‌شود. تایهوتو ۴۱ ساله همراه با همسر و سه فرزندش درحالی‌که حساب بانکی نداشت و تنها سرمایه‌اش ارزی دیجیتال با نوسان زیاد بود، سفر دور دنیایش را آغاز کرد: تلاشی برای زندگی بدوی و غیرمتمرکز خود، زندگی بیت کوینی.

دیدی تایهوتو می‌گوید قبل از این تغییر بزرگ‌، زندگی بدی نداشت و به‌مدت یازده سال در هلند مربی کامپیوتر بود. در‌حقیقت، هدف خانواده تایهوتو از این ریسک بزرگ کسب پول بیشتر بود. مرگ پدر و فرسودگی روانی ناشی از آن محرکی برای این کار بود. او از سال ۲۰۱۳ به‌طور تفننی با ارزهای دیجیتال کار می‌کرد؛ اما در سال ۲۰۱۷ به همسرش، رومین، پیشنهاد کرد که همه‌چیزشان را بفروشند و در بیت کوین سرمایه‌گذاری و سفر کنند تا با این کار زندگی جدید و ضد‌ماتریالیستی را تجربه کنند.

ایده اولیه این بود که در سال ۲۰۲۰ تمام بیت کوین‌ها را بفروشند و دوباره هنگام افت قیمت آن‌ها را بخرند. بیت کوین دوره‌ای چهار‌ساله به نام «هاوینگ» دارد که در این فرایند، مقدار قابل‌استخراج به‌ازای هر بلوک برای ماینرها نصف می‌شود. در طول چند دوره هاوینگ قبلی، هر بار بازار گاوی مشاهده شده است. دیدی و خانواده‌اش نیز بر همین اساس سرمایه‌گذاری کرده بودند.

این خانواده از صعود فضایی بیت کوین سود فراوانی کرد؛ به‌گونه‌ای که در دوره هاوینگ قبلی، قیمت بیت کوین در ابتدای سال ۲۰۱۷ از ۸۰۰ دلار به رکورد تاریخی ۲۰ هزار دلار رسید. در آن زمان، خانواده بیت کوین حساب‌های بانکی‌اش را حفظ کرد؛ اما هرچه بیشتر در فلسفه بیت کوین غرق شد. زوج تایهوتو تصمیم گرفتند تا الگویی نه‌تنها برای فرزندانشان، بلکه برای همه مردم باشند. دیدی می‌گوید:

همه حرف می‌زنند؛ اما کسی عمل نمی‌کند. ما نشان دادیم که می‌توان همه‌چیز را در بیت کوین سرمایه‌گذاری کرد. حال نوبت آن رسیده است تا نشان داد می‌توان با این وضعیت به زندگی ادامه داد.

چالش زندگی کریپتویی
زمانی که آنان سفرشان را آغاز کردند، اپلیکیشنی مانند CoinATMRadar وجود نداشت که جایگاه خودپردازهای بیت کوین را روی نقشه نشان دهد و به آن‌ها امکان برداشت وجه بدهد. آن‌ها مجبور بودند با پرس‌و‌جو این دستگاه‌ها را بیابند. تایهوتو می‌گوید: «دو‌ونیم سال اول بسیار مشکل بود.» زمانی که به مرز ترکیه رسیدند، نتوانستند پول ویزایشان را پرداخت کنند. با کمک دوستی که حاضر شد بیت کوین قبول کند، کارت اعتباری حاوی لیره ترکیه دریافت کردند. این‌ روزها خانواده تایهوتو مقداری پول نقد برای شرایط اضطراری با خود حمل می‌کنند.

دیدی درادامه می‌گوید: «پذیرش [بیت کوین] در آسیا بسیار پیشتازتر از اروپا است. این امر به‌خصوص در مناطقی که مردم دسترسی به بانک ندارند، سریع‌تر اتفاق افتاده است.» در جزایر ملوک در مالزی، زادگاه پدر خانواده، آن‌ها افراد محلی را ملاقات کردند که نمی‌دانستد حساب بانکی چیست و روزی تنها با یک دلار سر می‌کردند. او در‌ادامه می‌افزاید: با فرزندانمان از ویتنام، کامبوج، فیلیپین، استرالیا، اندونزی و سرتاسر دنیا گذر کردیم. حقیقت را دیدم: بیت کوین و بلاک چین ابزاری برای تغییر این سیستم پولی هستند.

فرزندان خانواده تایهوتو پول توجیبی روزانه‌شان را در قالب بیت کوین دریافت می‌کنند. آن‌ها یاد گرفته‌اند چطور از خودپردازهای بیت کوین استفاده کنند و برای رزرو پروازهای خود از اپلیکیشن‌هایی چون ExcelTrip بهره می‌برند. آنان ازطریق وب‌سایت localbitcoins.com نیز از بازار صرافی رمزارز استفاده می‌کنند. این وب‌سایت کاربران را به فروشندگان محلی متصل می‌کند که مایل‌اند رمزارز را با به پول نقد تبدیل کنند. تایهوتو درباره این وب‌سایت می‌گوید: «آن‌قدر‌ها امن و آسان نیست.»

خانواده بیت کوین در سفر دور دنیای خود به رم می‌رسند. تایهوتوها در طول سفر خود شروع به پرسش از هتل‌ها و فروشگاه‌ها درباره پذیرش بیت کوین کردند. اکنون به‌لطف تایهوتوها نصف رستوران‌های جزیره تای در کو فانگان تایلند بیت کوین قبول می‌کنند. خانواده بیت کوین در تویتی اشتیاقش را به Rovereto بیان کرد؛ شهری در ایتالیا که می‌توان هر چیزی را با بیت کوین خرید:

تایهوتو می‌گوید امروزه خرید با بیت کوین در خواروبارفروشی‌ها آسان شده است. او به دو شهر در اروپا اشاره می‌کند که می‌توان صرفا با استفاده از رمزارز زندگی کرد: روورتو در ایتالیا و لیوبلیانا، پایتخت اسلوونی. در چند سال گذشته، خانواده تایهوتو به آسیا و اقیانوسیه و اروپا سفر کرده‌ است. ماشین وَن آنان را شرکت یکی از شرکت‌های رمزارز تأمین کرده است و با آن سفرهایشان را انجام می‌دهند.

تایهوتوها از چه نوع والتی استفاده می‌کنند؟
مطالعه‌ای اخیر شرکت Chainalsis درباره کیف‌پول‌های حاوی بیت کوین نشان داده است که ۱۱/۸ میلیون بیت کوین در دستان هولدرهای طولانی‌مدت است، ۳/۷ میلیون بیت کوین گم شده است (صاحبانشان رمز دسترسی به کیف‌پول را فراموش کرده‌اند)، ۳/۲ میلیون بقیه را تریدرها دست‌به‌دست می‌‌کنند و ۲/۴ میلیون بیت کوین بعدی هنوز استخراج نشده است.

یکی از تحلیلگران ارشد این شرکت می‌گوید: می‌توان حدس زد که کدام‌یک از والت‌ها از نوع سرد است؛ زیرا رفتار به‌خصوصی دارند. برای مثال، مقدار بسیار زیادی رمزارز از یک منبع دریافت می‌کنند و برای طولانی‌مدت آن‌ را نمی‌فروشند و درنهایت یک‌ جا والت را خالی می‌کنند. بااین‌حال،به‌صورت قطعی نمی‌توان این نتیجه‌گیری را انجام داد.

خانواده تایهوتو بیت کوین نیز ۲۶ درصد از سرمایه‌هایش را در والت‌های گرم نگه‌داری می‌کند. دیدی این ذخیره را «سرمایه خطر» می‌نامد. او از این مقدار برای تریدهای روزانه و انجام ریسک استفاه می‌کند. برای مثال، او دوج کوین‌های خود را برای کسب سود فروخت و در کف دوباره خرید. آنان ۷۴ درصد بقیه کل پورتفولیو خود را در کیف‌پول‌های سرد نگه‌داری می‌کنند. این والت‌های سخت‌افزاری سرد که در کل دنیا پخش شده‌اند، شامل بیت کوین و اتریوم و مقداری لایت کوین هستند. این خانواده از بیان این موضوع خودداری کرده‌اند که دقیقا چقدر رمزارز دارند؛ اما اعلام کرده‌اند که ۶۵ درصد از دارایی‌هایشان بیت کوین است. نگه‌داری بیت کوین در والت‌های سرد ایده جدیدی نیست؛ اما نگه‌داری آن‌ها، نیازمند نگه‌داری بیشتری است.

اگرچه تایهوتو گفته است که ارسال رمزارز جدید به این آدرس‌های سرد کار ساده‌ای است، خارج‌کردن کوین‌ها به این سادگی نیست. تایهوتو برای برداشت از والت‌های سرد باید به‌صورت فیزیکی به محل نگه‌داری والت‌هایش پرواز کند. او می‌گوید در هر قاره‌ای، والت سردی قرار داده است تا دسترسی به آن آسان‌تر باشد.

گنج نهفته در کوه‌های آلپ
در دل کوه‌های آلپ در سوئیس، سنگری وجود دارد که قبلا برای اهداف نظامی استفاده می‌شد. طبق گفته وب‌سایت Xapo، این مکان را گروهی از نیروهای امنیتی و رصد ماهواره‌ای حفاظت می‌کنند؛ اما آنچه در این سنگر که با چنگ‌و‌دندان از آن محافظت می‌‌شود، چیزی نیست جز بیت کوین. کوین‌بیس، زاپو را در سال ۲۰۱۹ خرید. این اقدام برای شرکتی که ۹۸ درصد کل سرمایه کاربرانش را به‌صورت آفلاین نگه‌داری می‌کند، موجب شگفتی نیست.

اگرچه خزانه‌های متمرکز این‌چنینی امنیت زیادی فراهم می‌کنند، تایهوتو از آن‌ها استفاده نمی‌کند و به‌گمان او این امر بسیار «متمرکز» است. نیک کارتر، هم‌بنیان‌گذار کوین متریک، در‌این‌باره می‌گوید: اگر به‌معنای واقعی کلمه می‌خواهید کوین‌هایتان را دور از دسترس دولت‌ها قرار دهید، باید کلید‌های خصوصی را خودتان نگه‌داری کنید. این همانند مخفی‌کردن شمش طلا در حیاط پشت خانه‌تان است.

به‌همین‌دلیل، تایهوتو «آن را بسیار ریسکی» می‌داند. او می‌گوید: اگر یکی از این شرکت‌ها ورشکست شود، چه؟ بیت کوین‌هایم چه می‌شود؟ آیا به آن‌ها دسترسی خواهم داشت؟ با این کار دوباره کنترل سرمایه‌تان را در دستان سازمان متمرکز قرار داده‌اید.

این مقاله حاوی توصیه یا پیشنهاد اقتصادی زومیت نیست. خطر از‌دست‌‌دادن سرمایه در هر سرمایه‌گذاری وجود دارد و سرمایه‌گذار باید پس از مطالعه و تحقیق، تصمیم نهایی را خود اتخاذ کند و مسئولیت تبعات آن را بر‌ عهده بگیرد.

پاسخی ارسال کنید

*

*

ده − 7 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!