خورشید، ساخته مجید مجیدی؛ قصه کودکان کار ایران بر پردهٔ جشنوارهٔ ونیز

توریست مالزی – خورشید، تازه‌ترین ساختهٔ مجید مجیدی،‌ کارگردان نامدار ایرانی روز یکشنبه در جشنوارهٔ ونیز ایتالیا روی پرده رفت و با استقبال مخاطبان روبرو شد. به گزارش یورونیوز،...
توریست مالزی – خورشید، تازه‌ترین ساختهٔ مجید مجیدی،‌ کارگردان نامدار ایرانی روز یکشنبه در جشنوارهٔ ونیز ایتالیا روی پرده رفت و با استقبال مخاطبان روبرو شد.

به گزارش یورونیوز، خورشید داستان کودکان کار را در ایران روایت می‌کند. علی و دوستانش ناگزیرند برای درآوردن خرج خانواده سخت کار کنند و گاه کلکی سوار می‌کنند تا پول ناچیزی به‌جیب بزنند. اما ماجرا از آنجا پیچیده می‌شود که این نوجوانان برای عملی کردن نقشه‌ پولدارشدن‌شان ناچار می‌شوند در مدرسهٔ خورشید ثبت نام کنند، مدرسه‌ای که مخصوص آموزش کودکان خیابان است.

به‌نوشتهٔ خبرگزاری فرانسه، این فیلم که با عنوان «بچه‌های خورشید» در جشنوارهٔ ونیز به نمایش درآمده، موفق می‌شود بی‌آنکه فقط راوی بدبختی‌های کودکان کار باشد، تصویری روشن از آنها در ایران ترسیم کند و بر حقوق انسانی آنها انگشت بگذارد.

کارگردان فیلم خود در گفتگویی در حاشیهٔ جشنواره با اشاره به اینکه امروز ۱۵۲ میلیون کودک و نوجوان در جهان کار می‌کنند، تأکید می‌کند که فیلمش اثری برای مقابله با این معضل اجتماعی است که نه تنها ایران بلکه دنیا را گرفتار کرده است.

مجیدی که با فیلم بچه‌های آسمان، با موضوع دغدغه‌های نوجوانی از طبقهٔ فرودست، نامزد دریافت اسکار شد، معتقد است نمی‌توان امیدوار بود که با تحولات سیاسی و اقتصادی تغییری اساسی در وضعیت این کودکان پدید بیاید، اما می‌توان به اینها کمک کرد تا صدای خود را در جامعه پیدا کنند.

علی نصیریان،‌ طناز طباطبایی و جواد عزتی از جمله بازیگران نامداری هستند که در کنار نوجوانان نابازیگر این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند.

فیلم خورشید که برای بردن شیر طلایی هفتادوهفتمین جشنوارهٔ فیلم ونیز در بخش مسابقه این جشنواره حضور دارد، پیش از این جایزهٔ بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه را از سی‌هشتمین جشنوارهٔ فیلم فجر دریافت کرده است.

پاسخی ارسال کنید

*

*

1 × 4 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!