خیری: روزانه ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ مورد HFMD گزارش می شود

توریست مالزی – وزارت بهداشت از ۴ آوریل اتاق عملیات بیماری دست، پا، دهان (HFMD) را در سطوح فدرال و ایالتی را برای کنترل و پیشگیری از این بیماری...
توریست مالزی – وزارت بهداشت از ۴ آوریل اتاق عملیات بیماری دست، پا، دهان (HFMD) را در سطوح فدرال و ایالتی را برای کنترل و پیشگیری از این بیماری ویروسی باز کرده است.

به گزارش نیواستریت تایمز، خیری جمال الدین، وزیر بهداشت گفت: از اول ژانویه تا ۲۵ می، در مجموع ۵۷۵۱۰ مورد ابتلا به HFMD گزارش شده است که نشان دهنده افزایش ۲۴ برابری در مقایسه با آمار مربوط به دوره مشابه سال گذشته است که در آن ۲۳۳۳ مورد گزارش شده است. از سوی دیگر، هنگام مقایسه ارقام موارد HFMD در دوره مشابه در سال ۲۰۱۹ (قبل از همه‌گیری کووید-۱۹)، همچنان افزایشی وجود داشت، اما این تعداد فقط دو برابر شد. تعداد مبتلایان در بازه زمانی یکم ژانویه تا پنجم می ۱۳۹۸، ۲۷ هزار و ۶۶۴ مورد بوده است.

وی گفت: تعداد موارد HFMD در سال جاری نباید مستقیماً با سال گذشته مقایسه شود، زیرا این کشور به دلیل رویه‌های عملیاتی استاندارد قرنطینه دارای حداقل تحرک بود. سال گذشته مدارس، مهدکودک ها و پیش دبستانی ها به طور کامل فعالیت نمی کردند اما امسال کشور به سمت مرحله آندمیک (کووید ۱۹) پیش می رود و این به معنای تحرک بیشتر در بین مردم است.

وی هنگام اعلام آخرین آمار HFMD در کشور گفت: افزایش قابل توجهی در موارد از آوریل (سال جاری) به دنبال شروع فعالیت های اجتماعی از جمله حضور کامل در مدارس و مهدکودک ها، داشته ایم. تعداد کل موارد HFMD گزارش شده در کشور در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب ۱۷۲۳۵ و ۴۲۳۹ بوده است. مالزی شاهد بود که تعداد موارد HFMD در طول یازدهمین هفته اپیدمیولوژی (۱۳ تا ۱۹ مارچ) که در مجموع ۸۹۵ مورد گزارش شده بود، از خط هشدار ۸۷۸ فراتر رفت. سپس در چهاردهمین هفته اپیدمیولوژی (۳ تا ۹ آوریل) که ۱۶۵۳ مورد گزارش شد، از سطح هشدار بالاتر رفت.

خیری گفت : موارد HFMD در هفته های ۲۰ و ۲۱ اپیدمیولوژی به دلیل رویدادهای اجتماعی پس از جشن هاری رایا عیدالفطر افزایش قابل توجهی داشته است. تا به امروز، تعداد موارد هفتگی با طیفی از موارد گزارش شده بین ۱۵۰۰ تا ۱۵۰۰۰ در هفته یا ۳۰۰ تا ۲۰۰۰ مورد در روز ادامه داشته است. علاوه بر این، عدم رعایت اصول بهداشت شخصی می تواند منجر به افزایش عفونت HFMD شود.

وی گفت: سلانگور با ۱۶۲۸۶ مورد یا ۲۸.۳۲ درصد بیشترین تعداد موارد HFMD را گزارش کرده است، پس از آن کوالالامپور و پوتراجایا (۷۲۹۸ مورد یا ۱۲.۶۹ درصد)، پراک (۵۰۴۵ مورد، ۸.۷۷ درصد)، کلانتان (۴۷.۱۹۴مورد، ۴۷.۲۹ درصد و صباح (۳۸۲۹ مورد، ۶.۶۶ درصد) قرار دارند. بیشترین تعداد موارد گزارش شده در میان کودکان زیر ۶ سال با ۵۲۸۴۶ نفر بوده است. در حالی که کودکان ۷ تا ۱۲ ساله ۳۷۴۱ مورد بودند.

وزیر بهداشت گفت: سه ایالت بیشترین تعداد شیوع HFMD را دارند. کوالالامپور – پوتراجایا، سلانگور و پراک که اکثریت آنها در مهدکودک ها و پیش دبستانی ها گزارش شده است. در همین حال، ۴۸۲ مورد یا ۳۵ درصد موارد شیوع در مناطق مسکونی خصوصی و ۴۵ مورد در مراکز مراقبت رخ داده است.

خیری در مورد موارد بحرانی مربوط به این ویروس گفت که از روز چهارشنبه تنها دو کودک تایید شده مبتلا به HFMD علائم شدیدی داشتند و نیاز به درمان در بخش های مراقبت های ویژه (ICU) داشتند. هر دو مورد از نظر ویروس انتروویروس ۷۱ (EV71) مثبت بودند. ‘در ۲۵ می، کودک اول به تدریج بهبود یافته بود و دیگر نیازی به کمک تنفسی نداشت، اما همچنان در ICU تحت نظر بود، در حالی که مورد دوم هنوز نیاز به کمک تنفسی دارد، اما در وضعیت پایدار است.’

خیری گفت که این وزارتخانه در حال نظارت بر ویروس‌هایی است که باعث عفونت‌های HFMD در مالزی می‌شود و مشخص شد که انترو ویروس ۷۱ (EV71)، کوکساکی A16 (CA16) و کوکساکی A6 (CA6) ویروس‌های غالب یا اصلی هستند که بر بیماران اثر می‌گذارند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

چهار × سه =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!