دانمارک به تمام زنان و دختران افغانستان «به دلیل جنسیت آنها» پناهندگی می‌دهد

توریست مالزی – اداره مهاجرت دانمارک اکنون به همۀ زنان و دختران افغانستان تنها به دلیل جنسیت آنها پناهندگی می‌دهد. به گزارش یورونیوز، هیأت استیناف پناهندگان دانمارک در بیانیه‌ای...
توریست مالزی – اداره مهاجرت دانمارک اکنون به همۀ زنان و دختران افغانستان تنها به دلیل جنسیت آنها پناهندگی می‌دهد.

به گزارش یورونیوز، هیأت استیناف پناهندگان دانمارک در بیانیه‌ای اعلام کرد که بر اساس تصمیمی که در جلسه فوق‌العاده هیأت تجدیدنظر گرفته شده، رویه خود را تغییر داده است و اکنون به زنان و دختران افغانستان «تنها به دلیل جنسیت» پناهندگی اعطا خواهد کرد. این اداره، دلیل اتخاذ چنین تصمیمی را «وخیم‌تر شدن شرایط» برای زنان و دختران در افغانستان یاد کرده است.

حقوق زنان و دختران در این کشور آسیایی از زمانی که طالبان در سال ۲۰۲۱ میلادی کنترل افغانستان را به دست گرفت، به طور فزاینده‌ای سلب شده است. اکنون دختران پس از کلاس پنجم اجازه ندارند به مدرسه بروند و زنان از کار در سازمان‌های کمک‌رسان خارجی منع شده‌اند. طالبان در اوایل اکتبر ورود زنان را به پارک‌ها و اماکن تفریحی ممنوع کرد و در ماه دسامبر نیز آنها از ادامه تحصیل در دانشگاه‌ها منع شدند.

اکثر زنانی که در افغانستان برای دولت کار می‌کردند، اکنون یا شغل خود را از دست داده‌اند یا حقوق بسیار پایینی دارند. هدف از این کار نیز تشویق و حتی مجبور کردن زنان به ماندن در خانه است. علاوه بر این، زنان از تردد در ملاء عام بدون مرد محرم (اعم از شوهر، برادر یا پدر) منع هستند. قوانین سختگیرانه‌ای نیز در مورد لباس زنان اعمال می‌شود و چشم‌ها تنها بخشی از بدن هستند که نیاز به پوشانیده شدن ندارند.

هیأت استیناف پناهندگان دانمارک در تصمیم خود به گزارش جدیدی از آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا اشاره می‌کند. در این گزارش، آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا می‌نویسد که «مجموعه اقداماتی که از سوی طالبان علیه حقوق و آزادی‌های زنان و دختران در افغانستان به اجرا گذاشته شده، به منزله آزار و شکنجه است». این گزارش اضافه می‌کند: «چنین اقداماتی بر دسترسی آنها به مراقبت‌های بهداشتی، کار، آزادی حرکت، آزادی بیان، حق دختران برای تحصیل و غیره تاثیر می‌گذارد.»

اداره مهاجرت دانمارک در حال حاضر پنج پرونده پناهندگی اتباع زن افغان را در دست بررسی دارد و در این بیانیه آمده است که این افراد می‌توانند طبق قانون پناهندگی، حق اقامت این کشور را داشته باشند. هیأت استیناف پناهندگان دانمارک همچنین تمامی پرونده‌های مربوط به پناهندگی متقاضیان زن از افغانستان که از ۱۶ اوت ۲۰۲۱ میلادی رد شده بودند را دوباره بازگشایی خواهد کرد. براساس این بیانیه، تعداد پرونده‌ها به حدود ۱۰ مورد می‌رسد.

علاوه بر این، هیأت استیناف بررسی خواهد کرد که آیا دلایلی برای بازگشایی پرونده حدود ۳۰ پناهجوی مرد افغانستان وجود دارد که درخواست آنها از ۱۶ اوت ۲۰۲۱ رد شده است یا خیر. افغان‌هایی که درخواست پناهندگی‌شان قبل از ۱۶ اوت ۲۰۲۱ رد شده و هنوز در دانمارک حضور دارند نیز می‌توانند برای بازگشایی مجدد پرونده‌شان توسط هیأت استیناف درخواست دهند. این رویه جدید، دانمارک را در برخورد با پناهجویان افغان با سوئد همسو می‌کند.

واکنش عفو بین‌الملل
عفو بین‌الملل از این تصمیم استقبال کرد و مارتین لمبرگ-پدرسون، رئیس بخش سیاست و اسناد عفو بین‌الملل دانمارک گفت: «این که هیأت استیناف پناهندگان اکنون آزار و شکنجه وحشیانه زنان و دختران را به رسمیت می‌شناسد بسیار مثبت است…. البته این اقدام بسیار دیر انجام شده، اما دیر انجام شدن از هرگز انجام نشدن، بهتر است.» اواخر نوامبر ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشری افغانستان گفته بود که رفتار طالبان با زنان ممکن است به جنایت علیه بشریت تبدیل شود.

طالبان از ۳۰ اوت ۲۰۲۱ میلادی پس از عقب نشینی ایالات متحده، قدرت را در افغانستان به دست گرفته است. از آن زمان زنان اکثر حقوقی را که طی دو دهه به دست آورده بودند،‌ از دست دادند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

دوازده + 1 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!