دلایل تفاوت طعم غذاها در هواپیما؛ چرا آب گوجه‌فرنگی در آسمان بیشتر طالب دارد؟

توریست مالزی – اگر به نوشیدنی‌های موجود در مِنوی هواپیماها نگاه کنید، در اکثر آنها آب گوجه فرنگی وجود دارد. در حالی که نوشیدن آب گوجه فرنگی در حد...
توریست مالزی – اگر به نوشیدنی‌های موجود در مِنوی هواپیماها نگاه کنید، در اکثر آنها آب گوجه فرنگی وجود دارد. در حالی که نوشیدن آب گوجه فرنگی در حد آب سیب و پرتقال رواج ندارد. پس چرا برخی مسافران ترجیح می‌دهند به هنگام سفر هوایی آب گوجه فرنگی بنوشند؟

به گزارش یورونیوز، پاسخ ساده است، چون ذائقه انسان در طول پرواز نسبت به وقتی که روی زمین است، تغییر می‌کند. یعنی اگر یک لقمه غذا را درست قبل از سوار شدن به هواپیما خورده و چشیده باشید، همان لقمه برای شما به هنگام پرواز طعم دیگری خواهد داشت.

این اتفاق گذشته از دلیل بیولوژیکی متاثر از بسیاری از عوامل موجود در هواپیماست که در نهایت موجب بروز این اختلاف طعم می‌شود. از جمله این که شما در کابین هواپیما با کاهش حس بویایی خود مواجه می‌شود. حسی که نقش قابل توجهی در کارکرد حس چشایی ما و تشخیص طعم غذاها دارد. درست همانند زمانی که بینی شما به هنگام سرماخوردگی دچار گرفتگی می‌شود و به همین دلیل از نظر شما اکثر غذاها بی‌مزه می‌شوند.

هوای کابین هواپیما بسیار خشک نگاه داشته می‌شود. این هوای خشک مجاری بینی شما را خشک می‌کند و به تبع آن قدرت تشخیص طعم‌ها کاهش می‌یابد. گذشته از خشکی هوای کابین، کاهش فشار هوای داخل آن موجب افت اکسیژن موجود در خون مسافران می‌شود؛ عاملی که افت قدرت بویایی را تشدید می‌کند.

نتایج یک مطالعه در مورد تفاوت طعم‌ها داخل و خارج کابین هواپیما نشان می‌دهد که قدرت تشخیص طعم‌های شیرین و شور حدود ۳۰ درصد در داخل کابین هواپیما کاهش می‌یابد. نتیجه‌ای که مساله‌ای جدی برای تهیه کنندگان غذای سفرهای هوایی محسوب می‌شود. به عنوان نمونه طعم برخی مواد غذایی از جمله علف لیمو(سنبل هندی) و پودر کاری در داخل کابین هواپیما بیش از حد عادی به نظر می‌آید، در حالی که سیر، زنجبیل و دارچین به هنگام سفر هوایی بی‌مزه تر از معمول هستند.

به همین دلیل برخی شرکت‌های هواپیمایی از برخی طعم‌های قوی‌تر برای تکمیل فهرست غذایی خود استفاده می‌کنند؛ موادی همچون عصاره میوه‌ها و روغن سبزی‌ها که استفاده از آنها نیاز به مصرف نمک بیشتر را در غذاها کاهش می‌دهد. در این میان، آب گوجه فرنگی که طعم خاصی نزدیک به اومامی دارد. اومامی طعم پنجم غذاها پس از شوری، تلخی، شیرینی و ترش است که طعمی شبیه عصاره گوشت پخته و پنیر مانده است.

بررسی‌های اخیر نشان می‌دهد که طعم لذیذ اومامی به هنگام پرواز تقویت می‌شود و به همین دلیل برخی مسافران ترجیح می‌دهند به جای آب سیب و پرتقال، آب گوجه فرنگی بنوشند؛ در حالی که در حالت عادی آب گوجه فرنگی به آن خوش‌مزگی نیست.

با توجه به این تفاوت طعم‌ها در آسمان و زمین، سرآشپزهای مراکز پخت غذاهای مورد استفاده در سفرهای هوایی تلاش می‌کنند تا با تغییر ترکیب مواد غذایی و دستور تهیه غذاها مانع از درک ساده بی‌مزه بودن غذاها در آسمان توسط مسافران شوند.

پاسخی ارسال کنید

*

*

10 − 8 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!