رئیس بانک مرکزی: بازار ارز تحت کنترل کامل است

توریست مالزی – عبدالناصر همتی با تشریح سیاست‌های ارزی بانک مرکزی ابراز خوش‌بینی کرد که بازار ارز به سمت تعادل واقعی پیش برود. او همچنین گفت که ۲۵۰ صادرکننده...
توریست مالزی – عبدالناصر همتی با تشریح سیاست‌های ارزی بانک مرکزی ابراز خوش‌بینی کرد که بازار ارز به سمت تعادل واقعی پیش برود. او همچنین گفت که ۲۵۰ صادرکننده از ابتدای امسال تا کنون ارز خود را به چرخه اقتصاد بازنگردانده‌اند.
به گزارش دویچه وله، رئیس کل بانک مرکزی با تشریح اقدام‌های انجام شده در ماه‌های اخیر، هدف برنامه‌های ارزی این بانک را بازگرداندن ثبات و آرامش به بازار عنوان کرد. او ابراز نگرانی کرد که اگر مردم به سمت بازار ارز بروند، به دارایی‌هایشان آسیب برسد.
عبدالناصر همتی گفت: «من راجع به نرخ ارز صحبت نمی‌کنم اما معتقدم و با اطلاعی که از صادرات و منابع ارزی دارم می‌گویم که به سمت تعادل واقعی پیش خواهیم رفت و نگرانی ندارم.»
جدیدترین برنامه بانک مرکزی راه‌اندازی “بازار متشکل ارزی” برای ساماندهی داد و ستد ارز است. همتی می‌گوید “کشف قیمت” ارز در این بازار انجام خواهد شد.
پس از نوسان‌های شدید در بازار ارز و سقوط کم‌سابقه ارزش پول ملی، همتی از ششم مرداد امسال جانشین ولی‌الله سیف در بانک مرکزی شد تا آن گونه که محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران گفته “”در این وضعیت بحرانی، سکان هدایت کشتی طوفان‌زده” بانک مرکزی را در دست بگیرد.
رئیس جدید بانک مرکزی از اختیارات بیشتری نسبت به سیف برخوردار است و ظاهرا برنامه‌های خود را با هماهنگی و حمایت سران سه قوا و رهبر جمهوری اسلامی، پیش می‌برد.

بازگشت سیاست ناکام سپرده‌گذاری ارزی
یکی دیگر از برنامه‌های جدید بانک مرکزی ترغیب مردم و دارندگان ارز خانگی به سپرده‌گذاری ارزی است. این سیاست در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد نیز به اجرا درآمد و به دلیل ناتوانی و سوءمدیریت در تضمین سپرده‌ها و سود آن با شکست روبرو شد.
همتی گفت: «ما اختیاراتی را از سران سه قوه گرفته‌ایم که تائید مقام رهبری هم اخذ شده است، تا سپرده ارزی بگیریم، این در حالی است که سابقه خوبی از سپرده ارزی وجود ندارد ولی اکنون تضمین بانک مرکزی بر سپرده ارزی وجود دارد و سود هم به صورت ارزی و نقدی داده می‌شود.»
یکی از علت‌های افزایش شدید بهای ارزهای خارجی در نیمه اول امسال، عدم بازگشت ارز صادرکنندگان به چرخه اقتصاد محسوب می‌شود که پیش از این شمار دیگری از مسئولان ارشد از جمله رئیس جمهوری حسن روحانی نیز به آن اشاره کرده‌اند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: «آمار مستند داریم، خیلی از صادرکننده‌ها ارز پنج یا شش هزار تومانی گرفتند ولی ارزشان را نیاوردند. این تعداد کلا ۲۵۰ صادر کننده هستند که از اول سال تا کنون هنوز ارزشان را به چرخه اقتصاد برنگردانده‌اند.»

در انتظار ارز صادرکنندگان
همتی می‌گوید صادرکنندگان از ابتدای امسال کمتر از هفت میلیارد دلار به سامانه نیما (نظام یکپارچه معاملات ارزی) ارائه کرده‌اند و مطابق مصوبه سران سه قوه قرار است تمام ارز حاصل از صادرات وارد چرخه اقتصاد شود که این کار در ایجاد تعادل و آرامش در بازار نقش مهمی خواهد داشت.
انتظار می‌رفت از میانه آبان ماه و با بازگشت دور دوم تحریم‌های آمریکا، که به طور مشخص صنایع نفت و گاز و روابط مالی و پولی بانک مرکزی جمهوری اسلامی را هدف قرار می‌دهد، بهای ارز در بازار آزاد ایران باز هم افزایش یابد اما این اتفاق تا کنون رخ نداده است.
از حدود دو هفته پیش بهای دلار و دیگر ارزهای معتبر خارجی در بازار آزاد ایران روندی کاهشی داشته و قیمت هر دلار آمریکا از بیش از ۱۴ هزار تومان به محدوده ۱۲ هزار تومان رسیده است.
رئیس کل بانک مرکزی می‌گوید برخلاف خواسته آمریکا، از زمان بازگشت تحریم‌ها ارزش پول ملی ایران ۲۰ درصد تقویت شده و “این نشانگر تدبیر بانک مرکزی” است.
خبرگزاری تسنیم به نقل از فعالان بازار می‌گوید دارندگان ارز خانگی دیگر تمایلی به نگهداری ارز ندارند، بنابراین تعداد فروشندگان نسبت به خریداران افزایش یافته است.
برخی ناظران احتمال می‌دهند چنانچه اتفاق خاصی رخ ندهد و روند کاهشی بهای ارز در بازار آزاد ادامه یابد، کفه عرضه از تقاضا سنگین‌تر شود و همین وضعیت قیمت‌ها را بیشتر کاهش دهد. عده‌ای نیز می‌گویند اگر در فصل پائیز مانند سال‌های گذشته تقاضا افزایش یابد این احتمال منتفی نیست که روند کاهش قیمت ارز معکوس شود.

ارز باید تک نرخی شود
به گزارش ایسنا، به گفته یکی از اعضای کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران، افزایش ناگهانی نرخ ارز غیرقابل پیش‌بینی و بیش از حد تصور بود، بنابراین لازم بود که نرخ آن کاهش یابد. در این شرایط دولت باید با تک نرخی کردن ارز و حذف سامانه نیما، بازار ارز را مدیریت کند.
به دنبال روند نزولی نرخ دلار در دو هفته اخیر و رسیدن آن به مرز ۱۲ هزار تومان، اکثر کارشناسان و فعالان حوزه اقتصاد؛ علت این نوسانات را مسائل سیاسی بیان کرده و معتقدند که پارامترهای اقتصادی تاثیر چندانی در کاهش یا افزایش نرخ ارز ندارد.
در این رابطه حمیدرضا صالحی – عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بزرگانی ایران- ، اظهار کرد: همانطور که برای همه واضح است، بعد از آن‌که دولت نرخ ارز را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد، شوکی عظیم به اقتصاد کشور و فعالان اقتصادی وارد شد. این تصمیم که بدون مشورت با بخش خصوصی و حتی کارشناسان صورت گرفت، باعث شد با فاصله بسیار زیادی نرخ ارز بالا برود.
وی افزود: افزایش ناگهانی قیمت ارز برای هیچکس قابل پیش‌بینی نبود و گمان‌ها بر این اساس بود که نهایتا در بدترین حالت، نرخ ارز در حد ۶۰۰۰ و ۷۰۰۰ تومان افزایش یابد؛ بنابراین در حال حاضر نیز معتقدیم که نرخ ارز باید روند نزولی را ادامه دهد تا به قیمت متعادل خود رسیده و تثبیت شود.
این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: دولت باید عرضه عمده ارز را مدیریت کرده و نرخ ارز در بازار آزاد و سامانه نیما یکی شود. در واقع ارز نیمایی باید حذف شود؛ چرا که ارز نیمایی کاربرد آنچنانی نداشته و خروجی نیز ندارد.
صالحی با تاکید بر این‌که دولت باید برای مدیریت بازار ارز به سمت تک نرخی شدن آن گام بردارد، گفت: تک نرخی شدن ارز بسیار کمک‌کننده به بهبود فضای کسب و کار بوده و صادرات را نیز رونق می‌بخشد.
عضو کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: اگر روند افزایشی نرخ ارز مجددا تکرار شود، ثبات در فضای کسب و کار از بین رفته و اوضاع اقتصادی خراب می‌شود.

پاسخی ارسال کنید

*

*

شانزده − 6 =

آخرین اخبار

زیر آسمان کوالالامپور

^
error: Content is protected !!